Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ziekte lachduif

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• ziekte lachduif

Ik heb een tijd geleden een paar lachduiven in de kleur ivoor gekocht. Een bleek ziek te zijn. De duif ademde zwaar(staartwippen en opzetten van de keel), zat veel te slapen en nieste/hoeste af en toe. Ik dacht zelf aan een fikse verkoudheid. De duif eet goed, de ontlasting is goed en er zit ook geen gele troep in de keel.
    Bij de dierenarts oxytetracycline gehaald. Na twee weken geen verbetering.
    Baytril bij de dierenarts gehaald. Nu vijf dagen bezig. Zie nog geen verbetering.
    Als het iets chronisch is, kan ik de duif maar beter laten gaan hemelen?

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn of tips wat ik kan doen?

Bvd
    Ime

Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

Mogelijk zit er iets vast in zijn keel of luchtpijp (baard van een graankorrel?)

Greetzzz

Opmerking

zieke duif

Ik ben eerst met de duif naar de dierenarts geweest. Die heeft hem onderzocht. De mest is ook onderzocht. Er waren geen wormen, coccidiose of tricho. Daarna met de dierenarts gebeld. Hij wist verder ook niet wat te doen.

groet,
        Ime

Opmerking

zieke lachduif / mysterie opgelosd

Ten einde raad de duif met ivomectine behandeld. De druppel in de nek.
          De duif is nu beter.
          Schudden met de kop en niezen plus benauwdheid kan ook duiden op gaapwormen. Volgens mij is ze er nu vanaf.
          Vier weken antibiotiaca zonder resultaat. Volgens dierenarts van der Horst moet er bij een verkoudheid of longonsteking al na 3 tot 5 dagen verbetering te zien zijn bij behandeling met antibiotica.

Zo zie je maar weer dat een mens snel op het verkeerde paard kan gokken.

Ime

Opmerking

Groet Ton,
            www.allevogels.nl

Opmerking

duif en wormen

Hallo Ton,

Volgens mij en Van der Horst ging het hier toch echt om gaapwormen. Die kun je ook met een druppel in de nek bestrijden.
              De duiven worden er mee besmet als ze in een buitenvoliere van de zand bodem kunnen eten.
              Lachduiven zijn niet gevoelig voor luchtpijpmijten.

Ime

Opmerking

Ah, ik dacht aan mijt vanwege het middel. Ik wist niet dat dit ook tegen wormen werkt. Weer wat geleerd.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

Opmerking

Working...
                X