Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gouldamadine dikke buik

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Gouldamadine dikke buik

Help, mijn Gouldamadine heeft een dikke zwelling/buik en zij is momenteel ook druk bezig met het voeren/broeden van haar jongen.
    (5 eitjes en 3 uitgekomen)

Wat moet ik doen en is deze ziekte besmettelijk voor de rest van mijn Goulds?
    Heb er ook veel jongen in zitten van +/- 5 weken.

Lijkt wel legnood, wat kan en moet hier aan gebeuren?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door MightyBird Bekijk Bericht
      Help, mijn Gouldamadine heeft een dikke zwelling/buik en zij is momenteel ook druk bezig met het voeren/broeden van haar jongen.
      (5 eitjes en 3 uitgekomen)

Wat moet ik doen en is deze ziekte besmettelijk voor de rest van mijn Goulds?
      Heb er ook veel jongen in zitten van +/- 5 weken.
      Is de vogel verder wel helder?
      Verzorgt ze de jongen wel goed?
      Op de foto kan ik weinig zien van een zwelling?

Een vogel die zit te broeden ontlast zich vaak "anders" dan een vogel die niet zit te broeden. Ze sparen dit waarschijnlijk wat langer op en dit geeft regelmatig een wat grotere "hopen" dan "normaal".

Bij legnood zal ze op de grond / bodem van de kooi gaan zitten en je kunt ze dan meestal zo oppakken (ze zal weinig moeite doen om weg te komen, zeker wanneer ze al een poosje last heeft van legnood als gevolg van een windei of een te groot ei).

Of het besmettelijk is kan niemand weten zonder dat er een juiste diagnose is gesteld.
      Een vogeldierenarts zou in principe hiervoor de best aangewezen persoon kunnen zijn.
      o.a. een mestonderzoek, een uitstrijkje van de krop,......

Opmerking

haha,

heb de vogel nog eens gevangen voor extra controle, nu bleek het een ei te zijn (die was uitgekomen) en zat vast aan haar veren.
        Met wat lauw water losgeweekt en ze houd er een kleine kale plek aan over en deze zal vanzelf wel weer dichtgroeien, toch?

Zal wel komen door het warme weer van afgelopen dagen en zal vast hebben gezeten aan haar verenkleed.

thanks marc.

Opmerking

Dat valt dan gelukkig weer mee Marc.
          De veren komen vanzelf weer.

Opmerking

Working...
          X