Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Iemand enig idee?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Iemand enig idee?

Ik zie sinds vandaag ineens mijn amadine pop raar zitten, lijkt wel alsof haar darmen naar buiten komen. Ze laat zich niet vangen en ben bang dat ik haar helemaal uitput.

Foto lukt nu niet, maar ze is bloederig aan haar achterste en heeft twee uitstulpingen zitten die nat zijn. Alsof er darmen naar buiten komen. Verder zit ze bol en eet ze wel en vliegt Ze alleen als ik eraan kom.

Rest van de andere vogels zijn allemaal gezond zo ver ik
    Kan beoordelen.

Opmerking

kan legnood zijn, goed in de gaten houden, of ze weer snel opknapt.

komen echt de darmen naar buiten, de dierenarts consulteren.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Ze heeft het helaas niet gered. Was inderdaad legnood maar het ei was kapot gegaan door het persen.

Wie weet er een goede dierenarts in de buurt van Zoetermeer die ook vogels doet, onze DA gaf een een echte hond/kat dierenarts te zijn en we beter op zoek konden naar een andere voor de vogels.

Opmerking

Het heet prolaps.
          Sneu voor de vogel. gelukkig is het snel gegaan en niet een lange lijdensweg.

Volgens mij moet er in Amsterdam een goede vogelarts zitten. Wie weet reageert er nog iemand en anders even googlelen of nog een keer in een andere rubriek de vraag stellen met in het betreft concreet 'gezocht: vogelarts nabij Amsterdam' zetten.

Groetjes, Chantal

ps Zoetermeer schrijf je, ik zit met Zaandam in mijn hoofd. Uiteraard dan richting Zoetermeer zoeken.
          http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Legnood kan je zelf snel verhelpen en meestal red de vogel het dan ook wel.

Je moet er wel op tijd bij zijn en niet aanklooien.

1. Vang de vogel even snel uit het verblijf.
            2. Neem de vogel in je hand op een rustige manier.
            3. De vogel met haar achterste onder een lauw waterstraaltje houden en spoel eventuele ontlasting daarmee weg. Zorg ervoor dat het water lauw is en dus niet te warm.
            4. Nu zoek je het ei op met je andere hand en zet 2 vingers bijna achter het ei, daarna geef je iets tegendruk. Dus niet zomaar naar buiten drukken.
            Het is meer je vingers half op het ei zetten en richting de kop gaan. Absoluut niet rechtstreeks naar buiten duwen.
            5. Het ei zal er nu uit gaan komen. Wees heel voorzichtig hiermee. Een zacht lauw waterstraaltje helpt tijdens dit hele proces.
            6. De ei-leg-geleider zal zich terug gaan trekken en de vogel zet je nu terug in de nest kast of een tijdje in een warme rustige omgeving.
            7. Na enige tijd zal je zien of je poging om de vogel te redden gelukt is of niet. Was je er op tijd bij en was de vogel niet al teveel verzwakt dan lukt het meestal wel.
            8. Dus ten allen tijde je rust bewaren en geen verkeerde krachten op het vogeltje uitoefenen.

9. Denk je dit zelf niet aan te kunnen, vraag dan binnen je vereniging of er iemand is die dit vaker heeft gedaan en je eventueel van dienst wil zijn.

10. Wat ook wel eens helpen wil is de vogel warm zetten en de plek waar het ei uit moet komen even insmeren met een druppeltje slaolie. Zelf volg ik punt 1 t/m 8 indien zich dit vervelende euvel toch een keer voordoet. En dit jaar heb ik het al 2 x moeten toepassen ondanks dat de vogels wel voldoende grit etc. ter beschikking hebben.

--
            Een vogeldierenarts in Zoetermeer: http://www.dkdeleyens.nl/pages/defau...iRicTdTahLabRa
            Of het een "goede" is heb ik geen idee van.
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Working...
            X