Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Grasparkiet kruipersziekte?
Collapse
X
-
Ja, die heeft 100% zeker de kruipersziekte. Dat is een ernstige aandoening. Je kan er wel vogels bij plaatsen maar die moeten dan ook de kruipersziekte hebben. En nooit kweken. Wat wel lastig is is dat polyoma zich door stof verspreid. Je neemt het mee in je kleren naar de dierenwinkel en het waait door de lucht. Veel mensen zullen dus adviseren deze dieren allemaal op te ruimen. Ik snap dat je dat niet kan en dan is de beste oplossing nog wat kruipers bij zetten. Beheers je alleen en kweek nooit. Ik heb kruipers gehad die stierven en helemaal naakt waren. Ze gilden, waren erg agressief en gingen dus al snel dood. Ik had ze binnen en apart. Ik had ze achteraf ook moeten inslapen. Een kruiper die alleen pennen mist is vaak lichamelijk wel gezond. Die kan je dus met kruipers houden.
-
Je kan er makkelijk aan komen door een advertentie te zetten. Gezocht, grasparkieten die kruipers in het nest hebben of die zelf een kruiper zijn. Dan besmet jouw vogel deze dieren in elk geval niet.
Kweek je nooit meer en doe je je vogels nooit meer weg dan kan je er ook gezonde vogels bij zetten. Een volwassen dier dat met polyoma in aanraking komt zal niet meer ziek worden. Zijn jongen dus wel. Heb je nu een man dan zet er AUB echt alleen mannen bij. Dan zijn nesten uitgesloten.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Roof20 Bekijk BerichtHe wat rot.
hoopte stiekem dat het wat anders was.
Inslapen is voor mij idd geen optie. beestje doet niemand kwaad, zolang ik maar oppas met andere vogels.
Heel erg bedankt voor je antwoord.
groetjes.
Opmerking
-
ik heb op dit moment alleen hem, maar begrijp dat ik beter een volwassen man erbij kan nemen.
maar wordt deze dan ook een drager?
zou ooit wel weer een nestje willen. zolang de kruiper er is gaat dat natuurlijk niet. Maar als uitvalt en ik heb dat volwassen mannetje nog, zou ik dan wel kunnen kweken of is dat dan ook gevaarlijk?
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Roof20 Bekijk Berichtik heb op dit moment alleen hem, maar begrijp dat ik beter een volwassen man erbij kan nemen.
maar wordt deze dan ook een drager?
zou ooit wel weer een nestje willen. zolang de kruiper er is gaat dat natuurlijk niet. Maar als uitvalt en ik heb dat volwassen mannetje nog, zou ik dan wel kunnen kweken of is dat dan ook gevaarlijk?
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door RobK Bekijk BerichtHoe vervelend ook, bij een door polyoma (kruipersziekte) besmet dier, is de beste oplossing euthanasie.
Groet,
Rob.
Dat is ook zo. Dat ben ik met je eens. Zeker als je wil kweken. Als huisdier en met wat voorzorg kan het wel maar ik lees uit de berichten dat de TS eigenlijk wel wil kweken en dat is echt not done want zo komt die ziekte juist steeds weer bij iedereen terecht.
Opmerking
-
Ik wil uiteindelijk ooit weer kweken.
niet over 3/4 jaar. misschien pas over 10 jaar. pas wanneer de ziekte echt niet meer overgedragen kan worden. daarom vroeg ik ook of het extra mannetje dan ook besmet wordt. Omdat ik gewoon het risico niet wil lopen.
Ik ga het parkietje absoluut niet euthanaseren.
Zelf kom ik nooit in een dierenwinkel omdat ik erg tegen dierenwinkels ben. mijn voer komt via de groothandel.
ik ben de enigste in mijn vrienden/familie kring die vogels heeft.
dus zover ik weet vormt hij veder geen bedreiging.
Opmerking
-
Met alle dieren die je erbij zet kan niet meer gekweekt worden. Ook niet met dieren die in die kooi komen zonder dat je hem extreem goed schoon gemaakt hebt, ontsmet hebt en een tijd leeg hebt laten staan. Dus zolang jij deze parkiet met polyoma hebt of zijn maatje zal je niet meer kunnen kweken
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking