Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Luchtpijpmijt? Verkouden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Luchtpijpmijt? Verkouden?

Ik heb een grasparkiet van 1,5-2 jaar oud. Hij zit bij mij thuis binnen. Het tocht niet in de kamer en het probleem met de verwarming is verholpen. (Waarvoor dank!)

Hij begon vreemd te smakken en dit werd erger. Ik dacht dat het aan de houtvezels lag en heb beukensnippers genomen. Dat was het probleem niet.
    Het gesmak en gesnotter werd erger. Hij ging vaak piepend smakken en braakbewegingen maken.

Op 31 oktober heb ik hem Beaphar anti luchtpijpmijt in de blote nek gedruppeld, net zoals bij de andere vogel. Dit wil ik herhalen op 30 november.
    Het gesmak en gesnotter is minder geworden. Het gepiep en de braakbewegingen zijn verdwenen. De plek boven zijn neus is echter kaal geworden. Ook blijft hij snotteren.

Is dit gewoon een verkoudheid en kan ik hem helpen?

- Vogel eet zoals normaal.
    - Vogel is actief zo als normaal.
    - Vogel zit niet bol.
    - Gepiep en braakbewegingen zijn verdwenen na gebruik Beaphar antiluchtpijpmijt.
    - Gesnotter en gesmak is er nog wel.
    - Kaal boven de neus.
    - Vogel wrijft neus vaak tegen voorwerpen.

als het meeste over is zou ik dan idd denken op een verkoudheid, en hij schuurt zijn neus ook tegen voorwerpen daarom tot die kaal is mss?.

denk idd verkouden dan, tot hij zijn neusgaten wilt open maken maar het niet goed lukt.

gelijk bij ons maar wij kunnen een zakdoek ofs gebruiken voor een snotneus, een vogel helaas niet.

zou hem eventjes vast nemen en goed in de neusgaten van je vogel eventjes kijken?, mss is deze verstopt door verkoudheid en is dit het probleem.

moest het om een verkoudheid gaan, vogel warm zetten, veel vitamine geven, badwater geven, en genoeg groenten en fruit.

en dan zou het al beter moeten gaan met hem.

Opmerking

De veertjes bij het kale gedeelte glinstert. Misschien is het niet echt kaal, maar zitten de veren onder het snot en zijn ze naar achter geschoven tijdens het wrijven.

Ik kan in zijn neusgaten kijken en 't ziet er schoon uit.

De vogel zit al bij mij binnen en ik houd van warm.
      Badwater krijgen ze hier elke dag, maar ze zitten er nooit in. Groente en fruit ook.

Ze krijgen hier:
      - Zadenmengsel van Teurlings 228 Grote parkiet Euro-top.
      - Dagelijks nieuw (bad)water.
      - Beaphar ei/krachtvoer.
      - Oestergrit.
      - Maagkiezel.
      - Jodiumblokje en mineralenblokje.
      - Wisseling tussen trosgierst, groente en fruit.

Opmerking

Grasparkieten badwater geven is zinloos, want zij nemen uit zichzelf geen bad.

Voor de verkoudheid zou ik een dierenarts consulteren i.v.m.medicatie.

Opmerking

Ik begrijp niet echt waarom je zegt dat badwater zinloos is om te geven, aangezien meerdere sites en zelfs boeken aangeven dat parkieten van badderen houden. Sommige mensen zijn zelfs van mening dat je je vogel verwaarloost als je ze geen (zand)bad geeft.

De kaalheid boven de neus is verdwenen. Ik heb hem vandaag niet zien wrijven of snotteren. Hopelijk blijft dat zo.

Opmerking

Geloven

Ik heb jarenlang grasparkieten gekweekt en gehouden, dus kan uit een lange ervaring putten.
            Ik heb op dit moment een tamme parkiet van 14 jaar oud zitten en die heeft echt nog nooit uit eigen beweging een bad genomen.
            Bovendien loop je nu het risico, wanneer ze nat worden er een verkoudheid op de loer ligt.
            Met warme dagen nevel ik hem wel, maar om nou te zeggen, dat hij er gek op is....nee.
            En dat gezwam over verwaarlozen als je ze geen bad geeft is pure onzin.
            Je moet niet alles voor lief nemen, wat men beweert of geloof je nog steeds in Sinterklaas.

Opmerking

Ik ben erg kritisch en neem niet zomaar dingen aan. Als er veel bronnen zijn die eenzelfde verhaal vertellen, dan wil ik dat wel geloven.
              Maar eh... Ik zag de stoomboot van Sinterklaas, die bestaat wel!

Ik was me net rot geschrokken. Neusdop zag er vreselijk uit en ik dacht meteen aan schurftmijt. Vogel vast gepakt en neusdop even schoon gemaakt. Het was helemaal geen schurftmijt, maar gewoon snot.

Zijn ene neusgat is helemaal schoon. Zijn andere neusgat heeft rondom de randjes een vliesje van snot. Ik heb die niet weg kunnen poetsen.

Vogel gedraagt zich verder zoals normaal. Hij eet zoals altijd, ze selecteren geen zaad en eten netjes alles op. Veren zien er schoon en glanzend uit. Lekker zingen en brutaal. De grasparkiet pikt de valkparkiet als die gaat zingen.
              Ook zijn uitwerpselen zien er goed uit. Groene kleur met het witte ertussen en mooi rond.

Opmerking

Ik geef ze al zeven dagen gezasept. De vogels drinken hier goed van.
                De neusgaten van de grasparkiet blijft open, maar het gesnotter blijft. Hij heeft af en toe moeite met adem halen. Dan gaat hij een beetje piepen en erg smakken, terwijl zijn kontje op en neer wipt.

Wanneer ikzelf verkouden ben gebruik ik altijd Vicks.

Mag ik dit smeren op de neusdop van mijn grasparkiet, rond zijn neusgaten?

Opmerking

Drum, ik ben eigenlijk niet van de kromsnavels maar hier in het gezin zijn we nu aan de derde tamme grasparkiet toe.
                  Alle drie zijn ze er gek op om bijvoorbeeld als de (gesneden) andijvie gespoeld wordt er in te gaan rollen etc.
                  Indien gewenst kan ik er nog wel enkele foto's van opduiken/maken om het te staven.

Opmerking

vind je gezasept 7 dagen geven niet te lang, mijn ervaring met gezasept is dat je dat eenmalig geeft, met een onderbreking en dan desnoods weer een keer, maar dat is mijn ervaring met gezasept misschien dat een ander het anders doet.

Opmerking

Op de verpakking van gezasept staat:
                      Indien voor behandeling gedurende achtereenvolgende 14 dagen 5 druppels mengen met water op 1 eetlepel.

Opmerking

oke dan dat wist ik niet.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door GravenImage
                          Wanneer ikzelf verkouden ben gebruik ik altijd Vicks.

Mag ik dit smeren op de neusdop van mijn grasparkiet, rond zijn neusgaten?
                          Absoluut geen Vicks op de neusdop van jouw parkiet smeren, dat is alleen voor mensen.
                          Gewoon Gezasept volgens de gebruiksaanwijzing blijven geven.

Opmerking

Ga met Drum mee, de mijne (parkieten) worden minimaal 12 tot 15 jaar oud.

Altijd zilverzand (anijs) op de bodem (wekelijks verschoond).
                            Altijd groen uit de hand (op=op).
                            Altijd een beetje met water besproeid (nooit badwater).
                            Altijd dagelijks uitje in woonkamer.(kooi geopend)
                            Altijd om de dag ,voerbakje uitblazen ,eventueel bijvullen.
                            Altijd om de dag water verversen
                            In voor- en najaar beetje snot (3 dagen).
                            Nog nooit 1 medicijn gebruikt.

En zo worden ze oud ,zeer oud !.

Gr ,Hubert

Opmerking

Opmerking

Working...