Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kakariki kaal

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Kakariki kaal

Wij hebben een aantal kakariki's, eentje en tevens de oudste heeft vaak een slechte veren conditie, zeker tijdens de rui waardoor hij de bijnaam gier heeft gekregen. Maar nu is het helemaal erg hij, is van zijn "schouders" naar zijn kop helemaal kaal en kan zelfs niet meer vliegen omdat er veel veren ontbreken

Iemand een idee wat het kan zijn?

Hij is niet ziekelijk en toont ook geen pijn anders had ik het wel geweten, hij is net als altijd lekker actief bezig en nog steeds het nieuwsgierigste als er wat nieuws in het hok komt. De overige vogels hebben nergens last van trouwens, dat is het vreemde.

zit deze vogel alleen of zitten er meer samen?, als er meer bij zitten kan het zijn tot andere hem plukke wegen ouderdom en tot de andere dominanter wilt zijn.

ofwel kan het zijn stress tot hij zich verveelt en zich zelf begint te plukken, veel papegaaisoorten hebben dit ook uit verveling of stress of dergelijken.

Opmerking

Bedankt voor het meedenken!

De vogel zit samen met nog 9 andere kakariki's.
      Kaalplukken door de anderen is het niet, ik heb Gier gister bestudeerd op verschillende momenten van de dag maar hij wordt niet lastig gevallen, gister heb ik wat witlof neergelegd en vanmorgen extra eigeel en voer, hij is nog steeds als eerste bij en jaagt net als altijd eigenlijk alle anderen weg die te dichtbij komen (wat er super grappig uit ziet, een kale oude vogel die de jongere en de grootste vogels wegjaagt).

Ik zie hem zelf ook niet plukken, dus verveling hoop ik niet want ik probeer alles om verveling tegen te gaan.

Daarom vraag ik mij af wat het dan kan zijn.
      Ik dacht zelf aan rode/bloed mijt, maar een vriend die ook vogels heeft zei dat dan de andere ook kaal moeten zijn maar dat is niet zo. Ik opperde om naar de dierenarts te gaan maar mijn vriend vind dat voor een buitenvogel te veel van het goede want hij toont totaal geen pijn en doet alles nog maar hij kan alleen niet vliegen..

Opmerking

das raar als je nix ziet, tot deze geplukt wordt of dergelijken.

wilt nog niet zeggen tot ze daarom kaal moeten zijn als ze bloedluis hebben, heb nooit vogels gehad die kaal waren geworden van bloedmijt.

alleen tot ze ferm verzwakken er van en kunnen sterven dat wel maar kaal geen idee.

jha ik zou dan mss toch eventjes na de dierenarts gaan voor te controleren?, als je geluk hebt is het idd nix en zal het goed komen.

maar moest er iets ergs aan de hand zijn en je ziet het niet, en is besmettelijk krijgen mss al je vogels het?.

daarom zou het toch aanraden voor eventjes bij hem langs te gaan, is er nix aan de hand deste beter natuurlijk. maar het gaat er om moest het wat zijn en je gaat niet.

maar je kunt normaal gezien wel zelf zien als je bloedmijten hebt zitten hoor, elke hoek en randje in je kooi/voliere als daar wat grijs achtig stof zich bevind in de spleten en dergelijken dan heb je bloedmijt zitten.

zie je in het eerste zicht nix, pak je gier eventjes er uit en hou hem eventjes vast in je handen.

moesten het mijten zijn merk je dat direct wel, dan kruipen ze normaal over je hand heen.

Opmerking

Opmerking

Hij is nagekeken en heeft veerluis.

Pipetje mee en vitamine druppels en het moet weer beter gaan. Het schijnt echter onwijs besmettelijk te zijn, dus ik snap niet waarom die andere 9 nergens last van hebben. Hij zit nu apart dus ik hoop dat hij snel opknapt, hij staat in de schuur met een extra doek over de bench maar wel de voorkant open zodat het niet tocht, hij staat tegenover een raam zodat hij naar buiten kan kijken en gewone dag en nacht ritme houdt.

Echter ben ik bang dat hij kapot gaat van eenzaamheid of verveling omdat hij altijd met meer heeft gezeten, kan ik er een bij zetten of voorlopig niet?

Iemand meer ervaring met veerluis en wat tips heeft voor mij?

Opmerking

Een update

Helaas heeft Gier het niet gered, ondanks dat hij alleen zat en alle extra zorg die hij kreeg, lag hij vanmorgen dood in zijn hok. Balen want ik had het idee dat het beter ging omdat de veren op o.a. zijn kop zichtbaar terug groeiden.

Mijn vriend zag dat hij onder zijn vleugel een grote bult had, en bij de staart aanzet ook en een paar kleine bultjes, dat is eerder niet opgemerkt, misschien tumoren en heeft dat ook wel met zijn dood te maken.

Opmerking

zeer jammer om te horen tot hij het niet gehaalt heeft, altijd jammer om dat te horen.

dacht het wel tot het iets van mijten ging zijn, kon zijn tot deze vogel juist te zwak was en de andere sterk genoeg voor er geen last van te hebben?.

zou de andere in de gaten houden voor verdere problemen te vermijden, want mss kan dit ook bij je andere overkomen hopen van niet maar kan altijd.

Opmerking

Working...
                X