Mededeling

Collapse
No announcement yet.

massale vogelsterfte

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• massale vogelsterfte

hallo ik heb sinds gisteren ochtend als eerste 2 mozambique sysen dood gevonden,maar later op de dag belde mijn vrouw dat bijna alle zebravinken ,timors, en de spitstaartamadines dood op de grond lagen wel 30 stuks,ook zet dit nu door in mijn irishfancy kanaries vanmorgen 2 doden en er zit er nog 1 bol. de vogels lijken allemaal gezond en ik heb geen veranderingen in de kweekruimte gedaan ik sta voor een raadsel ??? wie kan mij helpen om de oorzaak te vinden.
    ruud

Wat vogels naar een dierenarts brengen die ook onderzoek doet lijkt me het beste.
    Mvg,
    Kingfisher.

Opmerking

Hallo Ruud,

Dat is natuurlijk een ramp voor een vogelliefhebber. Zo'n massale sterfte van gezonde vogels is niet normaal.

Er zijn maar twee opties

Heel goed nadenken of er echt niets is veranderd. Ik noem een voorbeeld:

Je hebt de kooi schoongemaakt maar onbewust een verkeerd schoonmaak middel gebruikt.

En zoals gezegd laten onderzoeken. Omdat ik laatst zelf een vogel heb laten onderzoeken bleek het belangrijk dode vogel in de ijskast te leggen ( niet in de vriezer) en zo snel mogelijk laten onderzoeken.

Sterkte

Opmerking

Denk dat dit iets met gassen te maken moet hebben. Dieren zitten binnen, zijn van uiteenlopende soorten en sterven allemaal acuut en snel. Ziektes zou ik vrijwel uitsluiten. Leven er nog dieren? Zo ja dan zou ik die snel uit die ruimte halen.

Denk eens goed na wat je hebt gedaan rondom en in de vogelruimte. Dan kom je vast op een actie die achteraf heel slecht uitgepakt heeft. Combineren van schoonmaakmiddelen? Nieuwe parasietbestrijding? Is er iets met het voer gebeurd? Nieuwe zak? Ik zou ik echt in dit soort richtingen gaan zoeken.

Een ziekte die als een soort pest door je vogelbestand gaat zal vast bestaan maar lijkt mij erg onlogisch. Mozambiquesijzen zijn totaal anders dan bv amadines en zebravinken. Bij een ziekte verwacht je dat een groep doodgaat en niet alle soorten door elkaar. Dit zou dus vergiftiging moeten zijn in mijn ogen.

Opmerking

Staat die kweekruimte dicht bij de keuken?

Bijna ieder gezin in Nederland en in grote delen van de rest van de wereld gebruikt vrijwel dagelijks pannen met een Teflon antiaanbaklaag. Veel mense...
          Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Geachte Heer Ruud

In antwoord op de problemen in uw hok , zou ik eigenlijk zeggen , wat een van de andere mensen ook al heeft aangegeven een vergiftiging . Ondanks heel voorzichtig zijn met de opslag van de voeders , is het misschien de heer of mevrouw MUIS , toch gelukt om bij een voeder plaats of de opslag van het voeder terecht te komen en hebben daar Geurineerd , met gevolg de dode vogels . Ik heb het voor een jaar of acht ook een keer gehad . Kom 'smorgens in het nachthok ( Ik had een gezelschapsvolliere )en had daar tien Gould Amadines dood liggen . de avond ervoor nog kerngezond en allemaal met een volle krop . Heb staan janken als een klein kind . Ik geef het alleen maar aan .
            Succes toegewenst met de opbouw van nieuwe kweek . Tukker / Kees

Opmerking

Working...
            X