Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kennen vogels liefdesverdriet?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Mell119
    Daar sprak een persoon voor wie kanaries enkel een mooi kleurtje met een nummer zijn!
    Aan je hele stuk te lezen bedoel je mij. Je hebt niet begrepen wat ik je wilde zeggen blijkbaar. Kanaries voor mij een nummer? Ik heb kanaries met de hand groot gebracht en parkieten ook omdat ik het zielig vond dat ze wegkwijnde bij slechte ouders. Tot zover een nummer. Dat waren groene kanaries. Tot zover enkel een mooi kleurtje . Ik heb die twee soorten al 30 jaar. Helaas heb ik zelf moeten meemaken wat er KAN gebeuren als je denkt dat jouw dieren anders zijn. Van mij mag je zelf weten wat je doet. Alleen moet je niet zeggen dat dieren bij mij nummers met kleuren zijn. Dan ken je mij totaal niet. En ik geloof best dat jouw vogels lief zijn met elkaar. Dat waren die van mij ook de drie jaar voor een parkiet de beide poten van mijn kanarie afbeet. Ik moest dat dier doodmaken omdat beide poten eraf waren. Drama. Daarom adviseer ik je die kanarie eruit te halen. Verder nergens om.

Opmerking

ik heb laatst een boek gelezen ''zintuigen van vogels" door Tim Birkhead een zeer, zeer goed boek. het is een boek geschreven in een verhaallijn en de inhoud bestaat volledig uit zijn eigen ervaringen tijdens het vogelonderzoek en uit allemaal conclusies van vogelonderzoeken.
      er zit ook een hoofdstuk emotie in. wat in dit boek naar voren kwam was dat voordat je je gaat afvragen of ze bijvoorbeeld liefdesverdriet kennen. is: hebben vogels een bewustzijn? en hebben vogels gevoelens?

Opmerking

Dankje Van Tuijl voor het noemen van de naam Tim Birkhead.
        Misschien is zijn naam wel eerder genoemd door anderen, maar jij hebt mijn interesse gewekt voor zijn boek.
        Ik ben gelijk opzoek gegaan naar dit boek en heb een engels gesproken editie (> 6 uur) weten te bemachtigen en ben het helemaal met je eens dat dit een zeer goed boek is.
        Deze man is voorzichtig met definitieve conclusies en brengt het verhaal op een voortreffelijke manier.

mvg. Eelke

Opmerking

Als mogelijke aanvulling op dit topic een verhaal van Prof. dr. Frauke Ohl over o.a. emoties bij dieren.

Zij is o.a. lid van de Beheeradviescommissie voor het Oostvaardersplassengebied, voorzitter Raad voor Dierenaangelegenheden, http://www.linkedin.com/pub/frauke-ohl/6/594/25a

Opmerking

Volgens mij een zeer interessante lezing (van een uur) over het toeschrijven van menselijke eigenschappen aan dieren:
            Charles Darwins evolutietheorie vormt het fundament van de moderne levenswetenschappen. Pogingen om deze theorie toe te passen op cognitie zijn minder succesvol gebleken. Darwin zelf dacht dat er geen fundamentele verschillen waren in het denken van mensen en ‘hogere zoogdieren’. Deze visie op cognitieve evolutie werkt nog vaak door in het moderne gedragsonderzoek en leidt er soms toe dat aan onze nauwste verwanten, apen, menselijke eigenschappen worden toegedicht. Het wordt echter steeds duidelijker dat gemeenschappelijke afstamming niet automatisch betekent dat apen het meest denken zoals wij denken. Kraaien kunnen bijvoorbeeld veel beter overweg met werktuigen dan apen, terwijl andere soorten vogels zich zelfs lijken te kunnen verplaatsen in de gedachten van andere individuen. Wij onderscheiden ons van andere dieren doordat wij taal hebben. Ook in dit geval blijkt dat vogels veel meer op ons lijken dan apen.

Opmerking

Working...
            X