Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Berkenschors en coccidiose

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

@ Henk
    ik heb naast mijn huis een berk staan. Mijn dochter en zoon ondervinden hier heel veel last van. Mijn overbuurman heeft ook een berk naast zijn huis staan, ook hij heeft hier heel veel last van. Hooikoorts en astma.
    Bovendien zijn de berken reuze groot geworden. De takken hangen zelf op onze dakterrassen.
    Nog een buurman heeft de berk door een bedrijf laten weghalen. Dat mag eigenlijk niet.
    De gemeente, die de bomen geplaatst heeft weigert iets te doen.
    Na inspectie zei de gemeenteambtenaar dat hij de berken wel mooi vond.
    (Verkeerd) snoeien helpt dus. Ik heb verkeerd tussen haakjes staan, want ik zou het sowieso verkeerd doen met mijn twee linkerhanden.
    Een nadeel is dat de vogels nu niet meer kunnen komen pikken.

Opmerking

Ik weet van niks

maar hier in de stad, mag de boom gesnoeid worden zonder kapvergunning, als de boom op een hoogte van 1 meter, onder de 20 centimeter aan diameter komt.

Dus ik weet niet hoe dik die boom is, en ik weet niet in welke stad je woont en wat daar de regel is?

Maar denk aan je 2 linkerhanden, dat vooral de zaag niet uitschiet anders helpt je jezelf van 1 linkerhand af.

Kon wel eens handig zijn, maar eh euhm . . . ach what ever
      Met vriendelijke groet:
      Henk.

Opmerking

Berkeschors

Ik heb gemerkt dat men al heel der bomen aan het omzagen is?
        Dat is wel niet de bedoeling natuurlijk, de takken die ik nu gebruik zijn de dunne takken waar die stuifmeel dopjes aanhangen en die eigenlijk een soort trossen vormen, deze zijn dan nooit wit van schors maar donker bruin Als men deze afknipt of zaagt zal de boom heus niet doodbloeden en het nog niet eens merken.Van de dikkere takken kan men enkel de schors zelf afdoen en afkoken zodat men een thee krijgt en deze dan zo aan de vogels geven in het drinkwater, want die schors is reeds veel te hard en kunnen de vogels niet meer van de takken af krijgen.
        Dus laat de berk rustig staan snoei hem niet te drastisch terug anders bloed hij inderdaad dood.

Opmerking

Was ik ook bang voor, en ik had het dan maar gelijk over de kapvergunning.

Wat men verder doet is en blijft zijn eigen verantwoording .
          Met vriendelijke groet:
          Henk.

Opmerking

Is het een optie om dit berkensap op te vangen en door het drinkwater te verstrekken?

Groeten Willem
            http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000001723.html

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door willem
              Is het een optie om dit berkensap op te vangen en door het drinkwater te verstrekken?

Groeten Willem
              nee, je kunt het niet met water vermengen.
              wat wel kan, is het sap opvangen, het wordt hard, en deze brokstukken kun je dan wel in de voliere/broedkooi hangen, dit gaat ook met denneboomsap, kruisbekkwekers geven dit dan geregeld( tenmiste die enkele die ik ken)
              www.fretteren.eu

Opmerking

Beste naruch ,
                Hier ben ik wel nieuwsgierig naar , kun je hier iets meer over vertellen ? ( berk en denn ) ? Dit lijkt mij zeer intresant zeker over de denn !
                GRT Jean

Opmerking

Ik dacht dat het sap vloeibaar bleef omdat vroeger het berkenhaarwater door kappers werd gebruikt. Misschien werd dit dan dus wel vermengd maar dat is allemaal ver voor mijn tijd gebeurd .

Opmerking

RTV Utrecht is de omroep van de provincie Utrecht. Download de app of volg ons op rtvutrecht.nl, Facebook, Instagram, Twitter en YouTube.

Zoals ik het hier lees lijkt het toch vloeibaar te blijven.

Opmerking

Berkenschors

Hallo,
                      Berkensap bezit inderdaad goede eigenschappen voor mens en dier, maar het is de schors die resitentie bevat voor coccodiose niet het sap dat is een heel andere zaak. Ook het sap kan men geven natuurlijk en kan zeker geen kwaad als men het in het drinkwater doet, maar met mate natuurlijk.
                      En Berkesap stolt niet dat blijft lopend. Dennesap daarentegen dat stolt en is ook goed voor zekere vogelsoorten zoals de barmsijs b.v. maar wat de juiste medicale werking hiervan is weet ik ook niet juist, misschien weer een topic om verder over te praten???

Opmerking

Zou wel eens kunnen zijn dat de Europese soorten hier hun rode kleur uit halen ? ( denne hars of knoppen )

Opmerking

ik heb dus ook berken takken in mijn voliere staan
                          en had ook al gemerk dat ze de bas er af schilde .dacht er verder niets bij .tot ik jou bericht tegen kwam ....

heb je ook nog d elink waat het geschreven stond .
                          wat heb ik een leuke hobby .
                          juist vogels houden :) :)

Opmerking

Zou wel eens kunnen zijn dat de Europese soorten hier hun rode kleur uit halen ? ( denne hars of knoppen )
                            Ja, dat heeft u heel goed opgemerkt, maar dan voor bv. vogels als de kruisbek en niet voor alle soorten Europese vogels, want is dat dennehars zit wel degelijk gevaarlijk spul in.

Opmerking

is het ook raadzaam om berken takken met blad en al in je voliere te hangen .of is dit niet aan te bevelen

zelf heb ik kanarie,s
                              wat heb ik een leuke hobby .
                              juist vogels houden :) :)

Opmerking

Working...
                              X