Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Berkenschors en coccidiose

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Berkenschors en coccidiose

Wel ik hou reeds lange tijd vogels, maar blijkbaar ben je toch nooit oud genoeg om iets bij te leren.
    Begin deze week had het bij ons goed gewaaid en lagen er enkele takken van onze berk in de tuin, je kent ze wel die met die trosjes aan.
    Ik dacht ach kom ik neem hem mee naar de voliere en steek hem in de grond dan hebben mijn sijsjes en barmsijsjes wat te doen.
    Nu begonnen ze de schors eraf te pellen en op te eten en niet alleen de sijzen maar ook de botvinken,groenvinken, kanaries, roodmussen enfin elke vogel zat aan de schors te prutsen.
    Natuurlijk is mijn intresse gewekt, en na een uurke surfen op het net blijkt dat dit een natuurlijk anti coccodiosemiddel is dat de vogels in de natuur dit zelf zoeken en eten om deze ziekte niet te krijgen.
    GEWELDIG toch dat zelf gekweekte vogels instinctief dit middel herkennen en het tot zich nemen om niet ziek te worden.
    Hebben wij geen toffe en coole hobby mensen? JA HE.
    mvg Ronny

Ik heb wel eens ergens gelezen ,het sap van de berk als voorjaars kuur zeer zuiverend werkt voor het lichaam !
    Had gedacht het toetepassen voor de vogels !
    GRT Jean

Opmerking

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Van den Broeck Alfons
        Wel Ronny, is toch prachtig wat je hebt gedaan :

- eerst vastgesteld dat uw vogels aan deze schors knagen,
        - daarna gaan opzoeken : het waarom... is er een mogelijke verklaring...

.
        eigenlijk niet, het moet anders om, eerst kijken of je het de vogels mag geven en dan geven.

wilgenschors/bast bevat ook deze aminozuren/mineralen
        www.fretteren.eu

Opmerking

eigenlijk niet, het moet anders om, eerst kijken of je het de vogels mag geven en dan geven.
          Neen, hij heeft dat goed gedaan. Het gaan hier tenslotte over berkentakken, die ondertussen door iedereen gekend zijn, misschien niet door u, dat zou kunnen...

wilgenschors/bast bevat ook deze aminozuren/mineralen
          Welke aminozuren/mineralen ? Niemand heeft hier over aminozuren of mineralen gesproken.

Opmerking

Berkeschors

Ja ik wist wel dat Berketakken niet giftig zijn anders zou ik ze niet in mijn voliere geplaatst hebben LOGISCH. Daar hou ik nu al te lang vogels voor om dat niet te weten, maar dat de schors een natuurlijke afweer is voor cocodiose wist ik niet en als ik nu de keuze moet maken dan liever regelmatig berketakken in mijn voliere en na verder zoeken op het net ook een afkooksel van de schors in het drinkwater aan mijn kweekbakken.
            Ten eerste hoef ik dan geen antibiotica ESB30% te gebruiken of alleen in hoogste noodgevallen, want antibiotica vernietigd de darmflora's die moet dan weer met nakuren terug gestimuleerd worden en daarbij kost dit handenvol geld. Berketakken zijn gratis, mijn vogels zijn kerngezond en ik een gelukkige vogelkweker. Maar ik heb wel ESB30% in mijn medicatiedoos zitten voor het geval van, realistisch ben ik ook wel.

Opmerking

Mooie ontdekking, de natuur zit er dus nog helemaal in bij je volges, mooi.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

Opmerking

ha daktoeronny

mooi dat je hebt opgezocht dat berketakken zo goed zijn voor vogels
                ik geef ze altijd al aan mijn goudvinken omdat ze er zo gek op zijn,maar het is een mooie bijkomstigheid dat ik nu weet dat het ook nog eens heel goed voor ze is

gr gert

Opmerking

Kan ik berken takken ook aan mijn valkparkieten geven? Ik kom alleen info tegen dat het bij valkparkieten wilgentakken (uitzondering treurwilg) moeten zijn.
                  M.v.g. Sepke

Opmerking

Opmerking

Maar nu de vraag, kan ik dan een berkenboompje in de voliere zetten
                      met ca. 2 tot 4 tropen excl. eventuele jongen of is dit niet verstandig?

gr. Ben
                      Groeten, Ben

Opmerking

Gewoon doen, maar dat boompje toekomstgericht in toom houden en regelmatig snoeien. Beetje het bonsai-princiepe toepassen.

Opmerking

ja precies, oke ik ga het denk ik wel proberen.

gr. Ben
                          Groeten, Ben

Opmerking

Met vriendelijke groet:
                            Henk.

Opmerking

Hoi Henk,

Dit is inderdaad een goede tip!
                              Groeten, Ben

Opmerking

Working...