Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gould met gewond pootje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Gould met gewond pootje

Hallo, ik ben nieuw op dit forum
    Ik ben Kika 35 jaar en heb 2 goulds.

Ik gooi gelijk mijn probleem er even in, mijne ene gould heeft zijn pootje bezeerd doordat ik hem wilde pakken en dat niet helemaal goed ging en mijn nagel in zijn pootje is geschoven
    Het is gisteren gebeurd en heeft er best last van.
    Hij houdt zijn pootje omhoog en gebruikt hem niet, als ik er naar kijk lijkt het ook dat zijn teentjes (onderste gedeelte van mijn pootje) verlamd zijn.
    Het heeft niet heel erg gebloed en gisteren dacht ik nog het valt wel mee, maar ik ga me nu toch wel heel erg zorgen maken.
    Heb het net schoongemaakt en een beetje calendula zalf op gedaan.
    Wat kan ik er aan doen en hoe weet ik wat het is... ik heb foto's er van gemaakt:

Ik heb ondertussen de DA gebeld, die gaat er straks ff naar kijken... maar ze leert alleen nog maar om vogels te behandelen, ze kan er zelf niks aan doen nog.
    Vogel dierenarts zit hier 30 km vandaan en ik heb geen auto...

Hoi, Het pootje ziet er (zo vanaf de foto) behoorlijk blauwer uit dan het andere pootje.
    Er is, lijkt mij, toch een spiertje/gewrichtje geraakt/kapot waardoor hij zijn pootje niet kan gebruiken, of de bloeduitstorting geeft zo'n druk/pijn dat hij doordoor het pootje niet wil gebruiken.
    Dit had je zelf ook al wel bedacht, denk ik.

Misschien krijgt hij straks iets van antibiotica en pijnstiller.

Even afwachten. Ik hoop dat je laat weten wat de dierenarts zegt.

Sterkte!
    http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Tal
      Hoi, Het pootje ziet er (zo vanaf de foto) behoorlijk blauwer uit dan het andere pootje.
      Er is, lijkt mij, toch een spiertje/gewrichtje geraakt/kapot waardoor hij zijn pootje niet kan gebruiken, of de bloeduitstorting geeft zo'n druk/pijn dat hij doordoor het pootje niet wil gebruiken.
      Dit had je zelf ook al wel bedacht, denk ik.

Misschien krijgt hij straks iets van antibiotica en pijnstiller.

Even afwachten. Ik hoop dat je laat weten wat de dierenarts zegt.

Sterkte!

Dankje!
      Heb net nog met ze gebeld en kon de foto's er heen sturen.
      Maar kreeg ook vermeld dat zij er niks aan kunnen doen en geen antibiotica mogen voor schrijven.
      Dus ik weet niet zo goed wat ik moet doen nu...

Opmerking

Je kan zelf checken of het pootje veel heter voelt dan het andere pootje.
        Ook kun je voorzichtig je vinger onder het voetje doen om te zien of de vogel enig reactie geeft in de teentjes (bv toch proberen je vinger vast te pakken).

Wat kan die dierenarts wel voor jou doen? Een diagnose stellen en dat je indien nodig naar die andere verderop probeert te gaan?
        Of dat zij hun diagnose kenbaar maken aan die andere arts en dat je dan toch med. (indien nodig) kan krijgen?

Hoe zit de vogel er verder bij? Eet en drinkt hij wel?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Tal
          Je kan zelf checken of het pootje veel heter voelt dan het andere pootje.
          Ook kun je voorzichtig je vinger onder het voetje doen om te zien of de vogel enig reactie geeft in de teentjes (bv toch proberen je vinger vast te pakken).

Wat kan die dierenarts wel voor jou doen? Een diagnose stellen en dat je indien nodig naar die andere verderop probeert te gaan?
          Of dat zij hun diagnose kenbaar maken aan die andere arts en dat je dan toch med. (indien nodig) kan krijgen?

Hoe zit de vogel er verder bij? Eet en drinkt hij wel?
          Ze verwijzen me dan naar de vogelarts 30 km verderop, maar ik heb geen vervoer dus kan daar echt niet heen.
          Vogel zit veel op het stokje en probeert steeds wat te slapen, daarnaast gewoon nog wel actief eet en drinkt goed, houdt alleen t pootje dan omhoog.
          Als ik mijn vinger onder het pootje doe gebeurt er niks, blijft slap en reageert nergens op.
          T andere pootje pakt me gelijk vast.

Misschien kan ik t beter eerst gewoon goed verzorgen met jodium, evt ff baden in soda en dan eens kijken hoe het gaat.

Pfff ben er helemaal naar van

Opmerking

Lijkt mij allemaal zo erg nog niet.
            Ik stel voor dat je rustig afwacht. Af en toe eens ontsmetten kan heus geen kwaad.

Is normaal dat hij zijn pootje immers optrekt. Het is een wondje en dat
            zal wat pijn doen als hij erop gaat steunen.

Paar dagen wachten en je zal verbetering zien.
            http://dewittn17.skyrock.com/

Opmerking

Kan me goed voorstellen dat je je rot voelt.
              Gelukkig gaat het (afgezien van het pootje) goed met de vogel.

Zo lang het niet erger wordt dan dit kun je het idd nog een paar dagen aankijken. Mocht het blauwer of dikker worden of dat de vogel zich naar gaat voelen dan kun je altijd zien of het je lukt om naar die andere arts te gaan.

Kunnen zij jou ook geen advies geven of je het moet behandelen of juist met rust moet laten? Misschien kun je voor die vraag gewoon even naar die vogelarts bellen. (misschien zijn ze wel zo vriendelijk om je vanaf de foto's wat advies te geven)

Groetjes, Chantal

Opmerking

Uw nagel is als een scherp mes door dat pootje gegaan en door het verzet van de vogel zelf, is dat pootje gewoon verder gebroken.

Je ziet eigenlijk het beenmerg in de snede.

Daar kan je niets aan doen bij dit kleinetype van vogel.

Zoals m'n collega-concfraters-kwekers hier ook al vermeld hebben : gewoon nu afwachten en niet meer aankomen, want door het volgende verzet van de vogel bij het vangen, bv. voor een eventuele ontsmetting , breekt het prille, al herstelde, terug. Het lichaam van de vogel is nu volop osteoblasten aan het vormen.

Trouwens, heb hier ook al iets soortgelijks gehad : ook breuk van de poot, maar mijn gouldpop herstelde volledig. Helaas, is dit geen garantie naar de toekomst.

Opmerking

ik zou bekertje lauw water dettol in doen en heb iedere dag even met zijn pootje erin houden .
                  doe er verder niks aan zou hem wel in een kleinere kooi zetten zodat hij niet ver hoef te vliegen voor zijn eten en drinken leg alleen papier op de boden zodat er geen vuiligheid erin kan komen paar daagjes en hij zal zich al een stuk beter gaan voelen .
                  ik zou er niks opsmeren alleen onsmetten en deppen met stukje keukenrol het droog deppen

Opmerking

Dankjewel voor al jullie reacties, ik ben ietsies meer gerust nu.
                    Ik ga voor vandaag er even helemaal niks meer aan doen, heb vanochtend het met wat lauw water schoon gemaakt en daarna een beetje calendula zalf er op gedaan.
                    Dus ik laat hem maar ff lekker zo en dan ga ik het morgen nog een keer ontsmetten met jodium.

Ik moet zeggen dat het het gisteren allemaal minder eng uit zag en dacht dat het wel mee viel.
                    Denk eerder dat de nagel er schuin in is gegaan en dat onder dat plakje het irritatie of een beetje ontstoken is.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door natuurkweker
                      ik zou bekertje lauw water dettol in doen en heb iedere dag even met zijn pootje erin houden .
                      doe er verder niks aan zou hem wel in een kleinere kooi zetten zodat hij niet ver hoef te vliegen voor zijn eten en drinken leg alleen papier op de boden zodat er geen vuiligheid erin kan komen paar daagjes en hij zal zich al een stuk beter gaan voelen .
                      ik zou er niks opsmeren alleen onsmetten en deppen met stukje keukenrol het droog deppen

Ik heb zonet soda gekocht, is dat ook goed?
                      Of is dettol beter?

Opmerking

Daar zijn ze weeral met de soda. Hoe is het in godsnaam mogelijk ? Ik ga stoppen met goede raad te geven, want dit is "dweilen met de kraan open", anno 2012.

Ik denk dat een cursus vogelverzorging, in verband met dierenwelzijn, toekomstgericht, een aangename verademing zou kunnen zijn.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Van den Broeck Alfons
                          Daar zijn ze weeral met de soda. Hoe is het in godsnaam mogelijk ? Ik ga stoppen met goede raad te geven, want dit is "dweilen met de kraan open", anno 2012.

Ik denk dat een cursus vogelverzorging, in verband met dierenwelzijn, toekomstgericht, een aangename verademing zou kunnen zijn.
                          Volgens mij ben ik goed bezig met het dierenwelzijn door mijn vraag hier te stellen toch, zonder maar zelf te gaan dokteren!
                          Nogmaals het is een vraag, aangezien ik het ergens gelezen heb en niet zomaar dingen wil uit proberen.
                          En ik zou nog maar goed door dweilen, aangezien ik nu dus weet dat soda niet moet
                          Dus het heeft schijnbaar nog steeds zin om te melden
                          Soda bewaar ik wel voor mn eigen voetjes

Naast dit alles, sta ik nog steeds open voor alle goede raad, dus aub blijven geven Alfons, ik leer er graag van

Opmerking

Hoi Kika,

Wij hadden laatst een kanarie met een bloedend pootje, waarschijnlijk ook gebeurd tijdens het vangen in de voliere.
                            Pootje behandeld met wat Betadine en in een klein kooitje gezet met een krant op de grond. Ze hield het pootje eerst ook op, maar het genas snel.

Sterkte.

Groeten,
                            Cynthia
                            Terug van weggeweest

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Cynnie
                              Hoi Kika,

Wij hadden laatst een kanarie met een bloedend pootje, waarschijnlijk ook gebeurd tijdens het vangen in de voliere.
                              Pootje behandeld met wat Betadine en in een klein kooitje gezet met een krant op de grond. Ze hield het pootje eerst ook op, maar het genas snel.

Sterkte.

Groeten,
                              Cynthia
                              Dankje voor je bericht
                              Ik ga het ook behandelen met betadine en kijken hoe het gaat.
                              Morgen 1 malig even in een kopje met dettol weken zodat alle troep er af is en dan schoon houden met betadine.

Fijn dat iedereen zo met me mee denkt

Opmerking

Working...
                              X