Gisteren op rtlz, vandaag in de telegraaf
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Dode merels / Usutuvirus
Collapse
X
-
Usutuvirus
een aantal van jullie hebben vast de verhalen uit Duitsland gehoord.
Dit jaar stierven in Duitsland al honderdduizenden merels aan het Usutu-virus. In sommige steden hakte het virus er zodanig dat er in hele wijken bijna geen merel meer in de tuinen te vinden was.
-
Het gerucht gaat dat dit virus overdraagbaar zou zijn op de mens en daarmee zelfs een pittig risico vormt!
Als dit inderdaad waar is lijkt het mij tamelijk onverantwoord om zonder nadere waarschuwing/informatie een publieke oproep te doen om dode vogels te melden/beschikbaar te stellen.
Uiteraard is het nog onverstandiger om dergelijke dode vogels onbeschermd te hanteren!Amigo de los Psittacidos
Look deep into nature and you will understand everything better
Opmerking
-
Uiteraard is het nog onverstandiger om dergelijke dode vogels onbeschermd te hanteren!
Een eerste vlugge lezing van de beschikbare literatuur, geeft mij de bevestiging dat dit virus, qausi structuur en ziekteverwekkend vermogen, nogal sterk aanleunt bij het West-Nile virus.
Het West-Nile virus veroorzaakt een soort hersenvliesontsteking bij mensen, meestal met een verzwakte weerstand.
Gelet op de gelijkenissen in de virusstructuur, raad ik iedereen aan om dode merels of soortgelijken, niet aan te raken. U kan altijd telefonisch kontakt opnemen met de bevoegde instellingen om een dood exemplaar te komen ophalen. Men heeft die dode vogels nodig om bepaalde onderzoeken op te doen, zeker in verband met het virusgenoom.
Als je in uw tuin merels bemerkt, met een overdreven kaalheid aan pluimen op hun kop, dat zijn mijn inziens verdachte exemplaren. Gelet op het tijdstip van het jaar, zijn de meeste merels nu wel door hun rui.
Opmerking
-
Het usutuvirus kan op mensen overslaan en kan koorts, hoofdpijn en huiduitslag veroorzaken.
tja lijkt me duidelijk, maar ik neem aan dat dit nog niet volledig onderzocht is anders waren het niet die "simpele" symptomen die hier vermeld staan
Ik hoop naar aller tevredenheid.
tuurlijk is dat goed. ik had helemaal niet gezien dat Pico al iets gepost had
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking