Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stress ontwikkeling.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Stress ontwikkeling.

Stress:

Heb begon allemaal deze middag. Ik had besloten om de vogels 1 voor 1 een sproei douche te gaan geven. Als eerste startte ik bij de kweekvogels
    Eerste de kooi netjes verschonen zodat ze niet onmiddellijk na de douche terug in het vuil zitten.

Alles verliep goed tot ik een bepaalde pop in handen kreeg. Eerst was het geen probleem maar toen ik ze uit de douche nam. Begon ze langzaam weg te draaien in mijn hand. Wilde niet wegvliegen maar rolde steeds op haar rug.
    Zette haar in de kooi en wilde steeds een koprol maken, zowel voorwaarts als achterwaards. (Ze zat letterlijk op haar poep met de poten naar voor uitgespreid)

Na vijftal minuten leek alsof het voorbij was, ze zat terug netjes op stok. Ik dacht bij mezelf, het is voorbij alles is terug in orde. Maar toch niet.
    Plots viel ze van haar stok, lag ze op haar zijde en begon slijmen te verliezen via de bek en neusgaten. Had zelf de indruk dat het wat schuim vormig was.

Opzich kon ik niet veel ondernemen, want had persoonlijk nog nooit deze verschijnselen waargenomen. Omdat ik zelf de pop nog wilde een kans geven op de overleving ben ik naar de Dierenarts gegaan.

Na het bekijken van het vogeltje kon hij me vertellen dat het normaal stress ontwikkeling was en dat het wegdraaien en omvallen te maken zou hebben met het inshock treden van het vogeltje.

Na injectie toe te dienen van kalmerend middeltje, kon ik ze terug mee naar huis nemen. Daar straks nog even gaan kijken en ze zat terug stevig op de poten, maar nog steeds op de grond. Hopelijk mag ik morgen gaan kijken en zit ze terug op stok.

Heb ook advies gekregen mocht dit zich nog herhalen bij een ander exemplaar om ze in een TT kooi te plaatsen met een doek erover en ze rust te geven.
    Dan kan de vogel terug tot rust komen, het zal niet onmiddellijk over gaan in 1-2-3, maar het maakt de kans groter op overleven en herstellen.

Hopelijk komen jullie niet in deze situatie, maar hoop hiermee, dat mensen mocht het ooit gebeuren, toch weten wat ze kunnen doen om ze te helpen.

Mvg Treursijs
    http://dewittn17.skyrock.com/

Momenteel is het popje terug de zelfde toer op als gisteren. Kdenk niet dat ik nu nog veel voor haar kan doen.
    http://dewittn17.skyrock.com/

Opmerking

Goudparkieten hebben ook last van dit fenomeen die blijven dan uren verkrampt op de grond liggen
      Groetjes van marco

Opmerking

Working...
      X