Mededeling

Collapse
No announcement yet.

S. O . S Zwarte stip

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• S. O . S Zwarte stip

Zit een beetje met een probleem wie kan mij helpen ?
    Ik kweek zwart rode ( brons ) kanaries en rode duitse kuiven
    Nu heb ik bij de kweek een 15 tal jonge vogeltjes dood gehad
    aan de zwarte stip enkel bij de duitse kuiven niet bij de bronze
    Hoe komt het de ene soort wel en de andere niet ?
    Kan ik al mijn vogels die ik heb behandelen dat het volgend
    kweeksezoen niet meer voorkomt of geven de kweekvogels zelf
    het niet verder aan de jongen ?
    Groetjes
    Nog veel plezier met uw hobby

Omdat je een "junior" bent, ga ik hier op antwoorden, na lang beraad.

Hoe komt het de ene soort wel en de andere niet ?
    De eigenlijke- en primaire oorzaak van het voorkomen van de zwarte stip, is een virus, dat
    Kan ik al mijn vogels die ik heb behandelen dat het volgend kweeksezoen niet meer voorkomt of geven de kweekvogels zelf het niet verder aan de jongen ?

Opmerking

Bijkomende informatie :

Er is een apart circovirus voor duivensoorten en dat in genoomstruktuur maar weinig afwijkt van het kanariecircovirus.

Bij de exoten werden er al infecties vastgesteld bij zebravinken en gouldamandinen.

Om een ziektetoestand te veroorzaken bij vogels, gebruikt het circovirus de directe methode : val gewoonweg het immuunsysteem van de vogel aan en schakel dit uit. Geen omweg, no nonsens. Zo'n beetje dezelfde werkwijze als HIV bij mensen.

Desinfectie : gebruik Virkon-S, een 1% oplossing = 1 ml per 100 ml. water en besproei kooien, materialen ect... grondig. Laat minstens 10 minuten inwerken. Als men niet desinfecteert, kan het virus actief blijven gedurende een periode van zes maanden en met dus een mogelijkheid tot herinfectie.

Er zijn nog andere chemische stoffen die kunnen gebruikt worden ter ontsmetting, maar de concentraties die moeten gebruikt worden, zijn hoger en bij onoordeelkundig gebruik, kunnen deze concentraties uw eigen gezondheid ernstig schaden. Veiligheidshalve ga ik ze dus hier niet vermelden.

Opmerking

zekere manier om een immuunsysteem in ontwikkeling om zeep te helpen.
        Daarover dus jammeren en klagen heeft weinig zin.
        Hiermee heb je ook het antwoord waarom de ontwikkeling is zoals geschetst.

Oplossingen kan je vinden door langs wegen te gaan die de natuur ons heeft voorgehouden.
        Dit niet weten en of moedwilligs te weigeren leverde je de prijs op die je dient te betalen voor je ondoordacht gedrag.
        Is dan ook slim om na te gaan wat natuurlijk is voor hen die je onder je hoede hebt genomen.
        Aan de hand van die kennis kan je dan trachten om zaken wel te doen zoals het ook zou kunnen of moet ik schrijven zou moeten.

Opmerking

tegen wie?

Oplossingen kan je vinden door langs wegen te gaan die de natuur ons heeft voorgehouden.
          Dit niet weten en of moedwilligs te weigeren leverde je de prijs op die je dient te betalen voor je ondoordacht gedrag.
          Even een vraagje; aan wie is deze boodschap gericht?

Groet,

Rob.

Opmerking

Wel RobK, als je deze topic gevolgd hebt zover als dit mogelijk was.
            Mag je als de vragensteller de Duitse Kuif wel aanwijzen.

Het eerste antword daarop was van Alfons, onze Belse vriend.
            Heeft een eigen door hem bevonden gedachte over het onderwerp.
            Doet het ook knap onderbouwen lijkt mij.

Dan doe ik een andere gedachte ventileren over het onderwerp wat de zaak vanuit een andere optiek benaderd.
            In beginsel mag je de boodschappen dus als voor de Duitse Kuif beschouwen.

Niets let echter aan elke lezer van dit forum ook deel te nemen aan de uitwisseling van gedachten zoals op fora wel gebeurt.
            Gezien er maar drie schrijvers in deze topic waren tot U erbij komt.
            Een met de vraag, twee met een antwoord, vanuit verschillende kant bezien.
            Nu dan ook maar een paar vraagjes van mij aan U.

Waarom deze vraag?
            Welk doel beoogt U met deze vraag?
            Welke bijdrage denkt U hiermee te leveren aan de discussie over dit onderwerp?

Opmerking

in antwoord op

In chronologische volgorde wat antwoordjes;

Wel RobK, als je deze topic gevolgd hebt zover als dit mogelijk was.
              Als "kanarieboer" zou ik niet goed bezig zijn als ik een onderwerp over zwarte stip niet zou volgen.
              Als moderator van dit onvolprezen forum wordt ik geacht alle onderwerpen te volgen, de waarheid gebiedt me te zeggen dat dit niet altijd 100% lukt.

Mijn vraag aan u was;

Even een vraagje; aan wie is deze boodschap gericht?
              Dan doe ik een andere gedachte ventileren over het onderwerp wat de zaak vanuit een andere optiek benaderd.
              In beginsel mag je de boodschappen dus als voor de Duitse Kuif beschouwen.
              Oke, uw bericht was dus in beginsel gericht aan Duitse Kuif. "In beginsel" suggereert dat er meer is.

Waarom deze vraag?
              Aangezien u geen naam noemde bij uw antwoord;

vroeg ik me af aan wie uw antwoord was gericht. Aan Duitse Kuif? In het algemeen?

Welk doel beoogt U met deze vraag?
              Duidelijkheid.

Welke bijdrage denkt U hiermee te leveren aan de discussie over dit onderwerp?

Duidelijkheid.

Groet,

Rob.

Opmerking

Opmerking

jip

Wel Rob gaat dus over de duidelijkheid.
                  Inderdaad. En over heel veel andere zaken binnen dit forum. Verder moogt u vertellen wat en hoe u wilt, ik zal me niet laten verleiden tot discussie.

Les die u zou kunnen trekken is (indien bereid) om in het vervolg duidelijker te zijn.

Groet,

Rob.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door RobK
                    Inderdaad. En over heel veel andere zaken binnen dit forum. Verder moogt u vertellen wat en hoe u wilt, ik zal me niet laten verleiden tot discussie.

Les die u zou kunnen trekken is (indien bereid) om in het vervolg duidelijker te zijn.

Groet,

Rob.
                    Gezien het voorgaande aan geleverde teksten, is deze tekst voor mij dan weer volstrekt een raadsel.

Maar zoals U zelf schrijft beter geen discussie over onbegrepen teksten

Opmerking

Opmerking

Wie is er voorstander van "ongebreideld" gebruik van antibiotica.
                        Ik denk dat de meeste vogelkwekers toch meer terughoudend zijn dan
                        in voorgaande berichten wordt gesuggereerd.

Daarbij moeten we niet uit het oog verliezen,dat we de zorg hebben voor
                        onze gevleugelde vrienden, hetgeen betekent dat als ze ziek zijn ze op een
                        adequate manier worden behandeld.
                        Het mag toch genoegzaam bekend zijn dat bij een hoge luchtvochtigheid
                        het heel moeilijk is om de vogels vrij te houden van coccidiose ondanks
                        de nodige zindelijkheid. De bodembedekking,zelfs golfkarton om maar niet te spreken van volierezand enz. neemt dan nauwelijks het vocht van de uitwerpselen op.
                        Bij een lage luchtvochtigheid komt coccidiose zelden voor.
                        In het eerste geval is het dan ook een zegen,dat er een medicament is
                        om de zieke vogel weer in goede conditie te krijgen.
                        Vr.groeten van
                        Antoni

homepage:
                        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Natuurlijk mag je dat denken Antoni.
                          Moet je eens opletten wat de terughoudenden precies schrijven over kuren.
                          Vooral het woordje voorbehoedend dan maar eens goed overdenken.

De bekende bak met asperine in nemen voor de barstende koppijn na het weekend met flinke alcohol inname.
                          Dit dus gedaan voor het weekend natuurlijk, geheel in de gedachte van voorbehoedend.
                          ===========
                          In de bio industrie heeft men het op dit moment trouwens over testen tegen cocs door middel van enten.
                          Daar noemt men die kwaal inmiddels de kwaal van de dierenartsen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard V
                            Natuurlijk mag je dat denken Antoni.
                            Moet je eens opletten wat de terughoudenden precies schrijven over kuren.
                            Vooral het woordje voorbehoedend dan maar eens goed overdenken.

De bekende bak met asperine in nemen voor de barstende koppijn na het weekend met flinke alcohol inname.
                            Dit dus gedaan voor het weekend natuurlijk, geheel in de gedachte van voorbehoedend.
                            ===========
                            In de bio industrie heeft men het op dit moment trouwens over testen tegen cocs door middel van enten.
                            Daar noemt men die kwaal inmiddels de kwaal van de dierenartsen.
                            Nee, ik ga toch echt niet generaliseren, Eduard.
                            Ook in de regulaire geneeskunde wordt preventief geent c.q. gevaccineerd,medicijnen gegeven.
                            Denk hierbij aan DKTP, Pokken,mazelen enz. ook in verband met reizen
                            naar het buitenland.
                            Allemaal tegen nare ziekten.

Ach hoe men het ook wendt of keert. ook vogelziekten zullen er altijd zijn.
                            Om de zoveel jaar is er een hang van terug naar de natuur.
                            Zo eenvoudig is dat niet. Virusziekten ban je niet even uit met een of andere kruidenthee.
                            De werking van de meeste verkrijgbare kruiden en kruidenmengsels
                            berust op geloof in hetgeen wordt voorgespiegeld.
                            Die tijden zijn eigenlijk voorbij.
                            Velen kochten voor grof geld pakketten met kruiden,die hun van hun kwalen
                            zouden verlossen.
                            Kwakzalvers noemen we die verkopers van "geneeskrachtige"kruiden.

Maar ja,ze hebben inmiddels een nieuwe prooi ontdekt:"De vogelhouder/
                            kweker". Die je van alles kan wijsmaken.
                            Vr.groeten van
                            Antoni

homepage:
                            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Working...
                            X