Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vogel hangt op stok

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Vogel hangt op stok

1 van mijn driekleurpapegaaiamadines zit de afgelopen tijd nogal raar op stok: hij (of zij) "ligt" op zijn buik op de stok, soms zelfs zo ver dat de kop voorbij de zitstok komt.
    Dit is alleen tijdens rust-momenten ('s nachts en overdag tijdens dutjes), als de vogel actief is kan ik het verschil met de andere driekleurpapegaaiamadine niet zien. Hij zit verder dus ook niet dik ofzo. Ik heb ook niet het idee dat hij vaker zit te dutten dan de andere.

Iemand enig idee of dit iets is waar ik me zorgen over moet maken?

Kan dit die eiwitvergiftiging zijn waar ze bij driekleurtjes altijd voor waarschuwen? Ze zitten in een gezelschapsvoliere met andere vogels die jongen hebben, dus ik heb wel geregeld eivoer aangeboden. Maar de driekleurtjes zie ik niet vaak uit het eivoer-bakje eten en vaak is er ook niet veel uit dat bakje gegeten, dus ik denk zelf eigenlijk niet dat dat het is... maar wat dan wel?

Ik kan eigenlijk niet zien of hij/zij op 1 poot zit als hij zo hangt. Ik zie ook niks raars aan de poten, behalve dan dat de nagels misschien iets aan de lange kant zijn.

Hallo Yvonne,

Misschien dat een foto iets meer duidelijkheid geeft?

Paar vraagjes:
    Heeft de vogel ook een uitgezakt achterste of een opgezette buik?
    Is ie even beweeglijk als de andere 3-kleuren wanneer ie niet zit te dutten?
    Heeft ie geen dikke fel gekleurde lever?
    Is ie niet te vet?
    Misschien dat een mestonderzoekje iets meer duidelijkheid bied?

Hoe gaat het met de kwartels?

mvg. Eelke

Opmerking

waar denk je aan ele flagelaten ??
      ik zelf denk dat de vogel te vet is das was mijn eerste gevoel bij lezen van bericht

Opmerking

Dat was wel 1 van mijn gedachten Mir., maar met mestonderzoek valt veel meer vast te stellen dan alleen dat.
        Eventueel een uitstrijkje van de krop kan ook weer iets uitsluiten of bevestigen.

mvg. Eelke

Opmerking

Ik zal proberen een foto te maken, die heb ik nog niet.

Het is al best wel lang (op 27-05-2012 is de eerste notitie er van in mijn vogelboekje, maar toen dacht ik nog dat het misschien door de hitte kwam) - in die 2 maanden is het niet duidelijk verslechterd. De andere vogels vertonen ook geen symptomen, zelfs de jongen niet, dus ik denk niet dat het iets besmettelijks is.

Als hij zit te dutten, kan ik zijn buik en achterste niet goed zien, maar in actieve vorm is hij even mooi dun als de andere driekleur. En ook even actief. Ze hebben allebei soms zo hun -even-veel-rondjes-vliegen-momentjes

Vervetting zou kunnen; ik geef mijn vogels altijd een overvloed aan voedsel (te bang dat ze te kort komen ) maar ze krijgen ook wel veel beweging.
          Als het vervetting is, wat kan ik daar dan tegen doen? Apart zetten en op dieet? (maar dan krijgt ie ook minder beweging door de kleinere ruimte) Alle vogels op dieet? Of bepaald voedsel even niet aanbieden?

Met de kwartels gaat het uitstekend; ik zit met smart te wachten op onze eerste kuikentjes van 2012

Opmerking

Hier een foto. Hij is ook een beetje in de rui.
            Het ziet er zo nogal ernstig uit vind ik, maar een paar minuten later vliegt de vogel gewoon superactief rond.

Kan het ook een maffe slaaphouding zijn die hij/zij zichzelf heeft aangeleerd misschien?
            Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

hallo, hier had een kanariepop het van mij. Na wat eitjes gelegd te hebben was het weer over dus lijkt mij legnood.
              Grt, Fredm

Opmerking

de cloaca invetten met boter, olie of vaseline en zet het vogeltje in een ziekekooi lekker warm

Opmerking

Bedankt voor de reacties, maar ik denk niet dat het legnood is: het is namelijk al 2 maanden zo.
                  Ik denk ook dat het de man is en niet de pop, maar dat weet ik niet zeker (ze lijken zoveel op elkaar en ze hebben dezelfde kleur ring, da's ook niet handig )

Opmerking

Hallo Yvonne,

Heb je de vogel al eens uitgevangen en de pootjes bekeken?

Het zgn. "buikzitten" wordt meestal veroorzaakt door jicht.

Je zegt dat je veel voer verstrekt, doe je dat ook met onbeperkt eivoer te geven?

Vogels met jicht hebben hier veel pijn aan en gaan dus liggen op de stok.

Hier een voorbeeldfoto van jicht:http://www.vogelcafe.nl/showthread.p...ighlight=jicht
                    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Tori no Hime
                      Maar de driekleurtjes zie ik niet vaak uit het eivoer-bakje eten en vaak is er ook niet veel uit dat bakje gegeten, dus ik denk zelf eigenlijk niet dat dat het is... maar wat dan wel?

Ik zie ook niks raars aan de poten
                      Sorry iets te onzorgvuldig gelezen.

Maar heb je het idee dat de vogel pijn aan de poot(poten) heeft?
                      Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

denk ook eens aan megabacterie. het is bekent dat vogels met megabacterie op de stok gaan liggen

Opmerking

Kan van de foto niet opmaken wat de driekleur mankeert, maar inzake vervetting bij papegaaiamadines is het van belang per week wat gebroken haver in een bakje te verstrekken. Je zegt, dat de vogel sinds 27 mei deze symptomen heeft dus het is wel raadzaam om eerder in te grijpen.(dierenarts of deskundige raadplegen).

Opmerking

Bedankt voor de tip wat betreft de gebroken haver, die zal ik gaan aanbieden.

Er zitten geen bultjes op de poten, maar nu ik de informatie over jicht heb gelezen denk ik dat een gouldamadine van ons dat gehad heeft (maar die is er dus niet meer).

Ik heb niet het idee dat de vogel pijn heeft aan de poten. Hij bijt er niet aan ofzo, en als hij rondvliegt en landt op stokken dan ziet hij er gewoon uit als een normale, gezonde en vrolijke vogel. Daarom maak ik me dus ook nog niet zo'n zorgen.

Opmerking

Ik heb ook driekleur papgaaiamadines
                              en de man waar ik ze gekocht heb zij je moet ongepelde gebroken haver door het voer doen,
                              doe je dat niet dan gaan ze alemaal dood door een lever ziekte
                              ik heb nu 2 bakjes met tropen voer, en 1 bakje tropenzaad met ongepelde gebroken haver,
                              en ze doen het al maanden erg goed
                              Gr Gerrit

Opmerking

Working...