Mededeling

Collapse
No announcement yet.

tabakstengels, finectoplus

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• tabakstengels, finectoplus

Mijn vader heeft kippen. In het nachthok heeft hij in het hooi stukjes tabakstengels liggen. Als de kippen daarop zitten bv als ze een eitje gaan leggen dan wordt dat hooi en tabakstengel warmer. Het is tegen bloedluis.

Wordt dit ook in de nestkastjes van kleine vogeltjes gedaan ? (dus kleine stukjes tabakstengel onderin een nestkastje)

Verder heeft hij de naden gekit, wanden en alles met witkalk geverfd. Donkere hoekjes worden lichter dus minder fijn voor bloedluis. En je veegt daarmee ook wel oneffenheden wat dicht denk ik.
    Af en toe spuit hij het hok met finectoplus.

Finectoplus schijnt goed te werken. Google maar eens. Is zo'n 20 euro maar is zuinig in gebruik.

De kippen hebben gelukkig nog nooit bloedluis gehad.

Groetjes, Chantal.
    http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Tabakstengels zijn oude huismiddeltjes uit je vaders tijd

Werden ook veel in de duivensport gebruikt.

Zelf leg ik altijd wat shaggruis onder mijn nestjes, maar of het echt helpt is nog maar de vraag.
    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

...Wordt dit ook in de nestkastjes van kleine vogeltjes gedaan ? (dus kleine stukjes tabakstengel onderin een nestkastje)...
      Tabaksstengels worden nog regelmatig gebruikt in nestkastjes en zijn doeltreffend in de bestrijding van bloedluizen. Waar je bijzonder moet op letten is, dat de nestjongen geen fysiek kontakt kunnen maken met hun lichaampje en de tabaksstengels. Deze gedroogde tabaksstengels nooit vochtig maken.

In deze tabaksstengels zit nog steeds nicotine. Nicotine is een zenuwgift voor bloedluizen en nog vele andere insecten. Maar nicotine kan ook dodelijk zijn voor de prille nestjongen, inzonderheid door kontakt van hun huid met de tabaksstengels.

Opmerking

Klinkt op zich logisch, maar...
        Hoe zit dat dan met postduivenjongen? Die zitten vaak in een nestschaal met alleen maar tabakstelen. Zijn die immuun voor nicotine?
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

Opmerking

voorzorgsmaatregel, toch de scheiding doen : tabaksstelen onderaan en dan een laagje nestmateriaal. Daarboven komt de eigenlijke nest. Ik hoop dat u het princiepe begrijpt.

Ik zou de liefhebbers/kwekers van postduiven toch het volgende willen aanraden :

- geen tabakstelen in die terra duivenschalen, maar rond deze schalen.
          - Deze schalen plaatsen in een houten vierkant- of rechthoekig raster of andere constructie, zodat de tabaksstelen niet op de grond kunnen vallen. Vooralleer die bloedluis dan bij de nestjongen kan geraken, dient zij onvermijdelijk eerst kontakt te hebben met de tabaksstelen.

Ook en heel belangrijk is dat de oudervogels, type kleine exoot, die tabaksstelen niet mogen gaan beschouwen als een soort groenvoer en stukjes van die gedroogde stelen gaan pikken, want dan kunnen er andere problemen gaan ontstaan.

Nu, voor de volwassen kippen zoals gesteld aan het begin van dit item, vormen die tabaksstengels geen probleem omdat je daar een lichaamsgewicht van mogelijk meer dan 1 kg hebt. 8 milligram nicotine op een weegschaal, dat zie je best met uw blote oog liggen en is al een klein hoopje.

Opmerking

Dank voor je uitvoerige uitleg.
            Zo te zien is er geen speld tussen te krijgen. Toch worden tabaksstelen als sinds mensenheugenis gebruikt in de duivensport.
            Ik heb de NPO (postduivenhoudersbond) om hun mening gevraagd, ik laat het antwoord ook weten.
            Misschien heb je wel een supertip voor ze geschreven.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

Opmerking

Heel duidelijk.
              Behoorlijk risico dus om het te gebruiken bij kleinere vogels.

Dank je wel voor de info!
              http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Working...
              X