Heeft iemand publicaties of meer informatie/ervaringen over de relatie tussen stress en de gevoeligheid voor schimmelziektes en dan met name aspergillosis. Binnen bepaalde kromsnavel soorten is het bekend dat ze erg gevoelig zijn voor aspergillosis wanneer ze blootgesteld worden aan stress, maar ik was benieuwd of hier ook meer intensief naar gekeken is?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
stress en schimmelziektes
Collapse
X
-
Vreemd dat maiskern (corncob) toch nog steeds als bodembedekking verkocht wordt, dat is toch al heel lang bekend dacht ik.Groet Ton,
www.allevogels.nl
-
Oorspronkelijk geplaatst door DanielHeeft iemand publicaties of meer informatie/ervaringen over de relatie tussen stress en de gevoeligheid voor schimmelziektes en dan met name aspergillosis. Binnen bepaalde kromsnavel soorten is het bekend dat ze erg gevoelig zijn voor aspergillosis wanneer ze blootgesteld worden aan stress, maar ik was benieuwd of hier ook meer intensief naar gekeken is?
ziekten.
Je ziet dan ook dat de vogel zich niet normaal gedraagt. Draaien met de nek,
achterover vallen enz.
De stress wordt niet alleen veroorzaakt door nieuwe aanschaf,maar ook door
verandering van omgeving en voer.
Eenmaal heb ik dat meegemaakt met een Spaanse Timbrado,waarmee niet
goed was omgegaan.
Ik heb deze vogel,die niet in bad wilde, in een badkooi gezet en flink
natgespoten.
Daarna in een ruime kooi gezet en wat verduisterd. Tevens via het drinkwater een multivitamine preparaat toegediend.
Binnen 2 dagen was de Timbrado helemaal opgeknapt, in zijn element en gaf een prachtige zang ten gehore.
Opmerking
-
iets ander straatje Daniel maar heb je al weet van dit ?:
het zoveelste bewijs van dat inteelt niet goed is en dat het zelfs met de grootste zorg gehouden vogels duur kan komen te staan.
in dit geval heb ik het over de connectie van (slechte) genetica -> aspergillosis - >dood als gevolg ( jij vroeg of er dieper werd gekeken, dit is een "zijstraatje").
stress is een complex "iets",stress kan ook gewoon in het karakter zitten opgesloten van individuele vogels alsook soort, zijn de "stress-soorten" dan allemaal ziek/besmet?(als groep zijnde).
nee natuurlijk niet, er spelen zoveel factoren een rol om het "balletje"te laten rollen naar 1 specifieke kant.( in dit geval stress- >aspergillosis).
mvg
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking