Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Voeren van vogeltjes
Collapse
X
-
Bijvoeren en bijvoeren is twee......
Als iemand wat zaden, bessen etc. in de tuin gooit om de vogels wat te ondersteunen vind ik prima. Doe ik zelf ook. Ik denk overigens niet dat hiermee de zwakkere broeders gediend zijn; die vallen gewoon ten prooi aan de natuurlijke selectie t.w. ouderdom, predatoren etc.
Maar laten we niet doen zoals mijn overbuurvrouw: enkele keren per week de etensresten aan de vogels voeren. Laatst zag ik een enorme zwerm meeuwen zich 'te goed' doen aan een grote schaal bami goreng. De tru.......
Ik heb haar vriendelijk uitgelegd dat ze daar de dieren geen dienst mee bewijst en dat ze bij herhaling de rekening van de glazenwasser en de autowasserette gepresenteerd krijgt.....
Ze heeft beterschap beloofd en tot op heden gaat het goed.
Voor de rest zeg ik: 'Laats God's water over God's akker lopen...' De natuur redt zich wel, afblijven.
gr
Hans.Tomorrow is the first day of the rest of your life...
Opmerking
-
'Laats God's water over God's akker lopen...'
Wij vernietigen leefgebieden en voedselbronnen, als we vogels willen blijven zien in ons overbevolkte landje zullen we ze m.i. moeten helpen.
Ieder moet het zelf weten maar de link die Eelke weer probeert te leggen brengt bij mij slecht een gimlach, hoe verzin je het?
Ik voer het hele jaar door een mussenkolonie hier, ik geniet , zij genieten en de groep wordt groter. Ze krijgen zaden, af en toe eivoer en universeelvoer. Over een maand of twee ook weer buffalowormen.Groet Ton,
www.allevogels.nl
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ton KoekOp zich mooi, maar zoals al genoemd, zodra de mens die akkers gaat verpesten voor vogels, kun je het ook anders zien.Wij vernietigen leefgebieden en voedselbronnen, als we vogels willen blijven zien in ons overbevolkte landje zullen we ze m.i. moeten helpen.
Mussen hebben het overigens ook niet slecht bij mij; ze vreten m'n hele kippenhok leeg! Het zij ze gegund. En je hebt gelijk Ton, het werkt. Vorig jaar zaten er zeker 2 nesten meer in de omgeving.
Geef ook eens gewone vleesmaden en meelwormen, gaan er ook prima in.
gr
Hans.
Tomorrow is the first day of the rest of your life...
Opmerking
-
-
ik voer niet bij ze krijgen hooguit van wat ze uit het kippen hok kunnen pakken omdat ik mijn afval zaad nog bij de kippen gooi
ik vind dat je de natuur zijn gang moet laten gaan oke de mens heeft veel kapot gemaakt maar hier bij ons in drenthe is er vreten zat voor de dieren in de natuur de gene die de winter niet overleeft het zij zo dat is de wet van de natuur
Opmerking
-
Haha... zijn dat jouw mussen wel?Groet Ton,
www.allevogels.nl
Opmerking
-
Ik voer de vogels buiten ook. Wij nemen ze heel wat af dus mogen we best iets terug doen.
We eten allemaal graag.
Leuke schuttinkjes Hans en Ton, kakkerdekak
Opmerking
-
Hier idem dito ook mijn 30 a 40 tuin mussen komen graag de zaadresten oppeuzelen, die ik anders toch maar weggooi.
En als dank krijg je idd. de vol gescheten schuttingen.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ton KoekOp zich mooi, maar zoals al genoemd, zodra de mens die akkers gaat verpesten voor vogels, kun je het ook anders zien.
Wij vernietigen leefgebieden en voedselbronnen, als we vogels willen blijven zien in ons overbevolkte landje zullen we ze m.i. moeten helpen..
De vraag zou volgens mij wel moeten zijn: "Tot hoe ver en op welke manieren is het verantwoord om bijv. een aantal vogelsoorten te helpen en andere weer niet?"
Oorspronkelijk geplaatst door Ton KoekIeder moet het zelf weten maar de link die Eelke weer probeert te leggen brengt bij mij slecht een gimlach, hoe verzin je het?.
Lachen is gezond Ton.
Door het lezen van veel verhaaltjes van bepaalde organisaties / partijen ben ik misschien aangestoken door de creatieviteit van deze groeperingen.
Oorspronkelijk geplaatst door Ton KoekIk voer het hele jaar door een mussenkolonie hier, ik geniet , zij genieten en de groep wordt groter. Ze krijgen zaden, af en toe eivoer en universeelvoer. Over een maand of twee ook weer buffalowormen.
Hier geen schuttingen, maar wel vogeltjes die de restjes krijgen.
mvg. Eelke
Opmerking
-
Die "arme" mevrouw: http://www.krantennieuws.be/binnenla...en-mussen.html
Verspreiding van ziektes:
HILVERSUM - Vogelbescherming Nederland roept op om tijdelijk te stoppen met het voeren van vogels en het geven van drinkwater vanwege de besmettelijke vogelziekte het geel. De ziekte verspreidt zich steeds verder over ons land.
Minder kans op gezang en sex:
Mensen voeren vogels in de winter bij met zonnebloemzaadjes, pinda's en mezenbollen. Volgens wetenschappers zorgt dit ervoor dat vogels hun ochtendzang
Van de trek terugkerende vogels kunnen soortgenoten tegenkomen die niet uitgeput zijn door een lange reis, dus een soort van "concurrentievervalsing".
Floravervalsing: http://www.xead.nl/alsemambrosia-een...roblemen-zorgt
Opmerking
-
Ik denk niet dat je door bijvoeren winters veel zwakkere populaties krijgt. Tuurlijk zullen er wel enkele zwakkeren overleven maar de natuur reguleert dit wel weer dmv ziektes en predatoren. (Funest is in mijn ogen vooral medicijngebruik in je eigen voliere, hierdoor lijkt een zwakkere vogel sneller ok en wordt niet uitgeselecteerd. In de natuur heb je hier geen last van.) Je creeerd door bijvoeren in de zomer en lente grotere populaties er is immers meer voer voorhanden. Automatisch gaat het dan met de predatoren zoals roofvogels ook beter. Nadeel is dat in een jaar met minder vogeltjes deze roofvogels op zoek gaan naar andere prooien zoals jonge weidevogels, haasjes, kippen etc.. Je krijgt dus een soort onbedoelde kettingreactie. Tevens zul je denk ik in die jaren meer roofvogels in je voliere hebben hangen.
Kortom mijn mening: Bijvoeren winters kan geen kwaad, tijdens de broedperiode daarintegen wel. Broedsucces wordt bepaald door het beschikbare aanbod van voedsel. Als we wat voor vogels willen doen kunnen we beter de leefomgeving blijvend aanpassen dan bijvoeren.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking