Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Help, witte luis?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Help, witte luis?

Hallo allemaal,

Ik heb voor zover ik weet geen bloedluis maar kwam toch iets voor mij nieuws tegen.
    Mijn dode jongen wordt overlopen door een wit achtig klein beestje.
    Gisteren het eerste jong 2e jong leefde nog en niks aan te zien.
    net 2e jong een meter van het nest op de grond gevonden werd ook hierdoor overlopen.
    Heeft iemand een idee wat het is? Ik ken het niet, ze liepen ook over mijn handen.
    Na afvegen zag ik ook geen rode bloedvlekken over mijn hand dus ik sluit bloedluis uit.
    Ik vraag me dus af wat het is en wat ik nu verder moet doen.

gr. Ben
    Groeten, Ben

Oorspronkelijk geplaatst door Ben86
    Hallo allemaal,

Ik heb voor zover ik weet geen bloedluis maar kwam toch iets voor mij nieuws tegen.
    Mijn dode jongen wordt overlopen door een wit achtig klein beestje.
    Gisteren het eerste jong 2e jong leefde nog en niks aan te zien.
    net 2e jong een meter van het nest op de grond gevonden werd ook hierdoor overlopen.
    Heeft iemand een idee wat het is? Ik ken het niet, ze liepen ook over mijn handen.
    Na afvegen zag ik ook geen rode bloedvlekken over mijn hand dus ik sluit bloedluis uit.
    Ik vraag me dus af wat het is en wat ik nu verder moet doen.

gr. Ben
    Het zou goed zijn eventueel te vertellen in welke omgeving de vogels leven, ondergrond, beplanting enz.
    Misschien kan je al eens kijken en vergelijken op deze site http://www.detopvogelsmaastricht.nl/roofmijt.htm , scrollen naar beneden en lees je dan ff vanaf "" zou dit kunnen zijn maar duid dan ook dat de mogelijkheid van bloedluis bestaande is .

Opmerking

Groeten, Ben

Opmerking

Kijk eens onder waterflesjes en voerbakjes,denk dat het stofmijt/meelmijt is.Deze zitten vaak op iets vochtige plekken en kunnen zich enorm uitbreiden.
        Ziet er uit als paneermeel en zit in groepen bij elkaar,als je er overheen strijkt met de vinger blijft er een natte streep achter.
        Lijkt ook dat de voerbakken en waterbakken/flesjes een beetje kleverig aanvoelen.

mvg eddie

Opmerking

Hoi Eddy,

eh volgens mij is e.e.a. redelijk uitgebreid inderdaad. Lijkt op de stofmijt o.i.d.
          Het zijn er tenminste na een controle toch redelijk veel. Kan ik hiervoor ook de al bekende dutchy's
          voor gebruiken? of is het beter om alles goed schoon te maken?
          Ik had eigenlijk nog in mijn hoofd de vogels min. een maand bij elkaar te laten
          als ik ga schoon maken is broedseizoen afgelopen.
          Of wat kan ik het beste doen?

gr. Ben
          Groeten, Ben

Opmerking

Schoonmaken helpt het best,denk dat het te koud wordt voor dutchy,s en denk ook dat deze de hoeveelheid niet eens aankunnen.
            Gewoon alle kieren en naden langslopen en tussen laatjes en deuren,zoveel mogelijk platdrukken want ze zitten meest bij elkaar.
            Schone nestjes ophangen en de maand proberen door te komen.
            Na het broedseizoen alles heel goed schoonmaken en kieren afkitten.
            Alle bodembedekking<weet niet wat er ligt>weggooien en goed met de stofzuiger er door.Daarna heet uitschrobben.Maak na gebruik ook de stofzuiger goed schoon.Dit is nl een ideale broedplaats voor die beestjes.Heb het zelf een keer gehad en had de hele schuur in een keer vol beestjes die alle uit de stofzuiger kwamen.
            Beste is na het schoonmaken de bezem/handstoffer weg te gooien.Ook alle touwnestjes.
            Nestkastjes/blokken onderdompelen in heet water en kieren dichtspuiten.

mvg eddie

Opmerking

de temperatuur zou niet een probleem mogen zijn het is geisoleerd en
              ik kan het verwarmen natuurlijk. Het op die manier schoon maken zie ik nog niet zitten.
              Dit doe ik liever over een maand. Ik denk dat ik toch voor de dutchy's ga.
              gr. Ben
              Groeten, Ben

Opmerking

Ben vertel eens........ben je van de beestjes af?

Ik heb op het moment zelfde probleem en zag het bij een dode vogel......alles is bij mij afgekit maar heb sinds een tijdje wat gebroken maiskolven (fijn gemalen) als bodembedekker liggen.

Ik was al van plan terug te gaan naar mijn krantjes en ga dat nu ook zeker doen want het kan bijna niet anders zijn dan stofmijt of iets.......in elk geval geen bloedluis!
                Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!

Opmerking

Ik zou helemaal niets doen. Mijten zijn niet per definitie schadelijk, het zijn goede opruimers. Zolang ze de vogels niets doen, zou ik het broedseizoen niet verstoren nu.
                  Groet Ton,
                  www.allevogels.nl

Opmerking

Working...
                  X