Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hallo.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• hallo.

ik kwam net terug van een "kinderfeestje", keek in mijn hok en zag grote bloedvekken,ik vermoed dat mijn gloster slachtoffer is van muggen,echt hele grote bloeddruppels,de kanarie vertoont geen tekenen van verval o.i.d. wel zie ik wat geronnen bloed aan zijn teentjes,wat moet ik doen?
    mijn mentor van de verenigging is helaas op vak.
    heeft hier iemand een advies a.u.b.

grt hans

hulp,please

24* bekeken en geen reactie,s? heb al de zoekfunctie benut maar moet ik zoveel info lezen die ik niet nodig heb, als er echte dierenvrienden hier zijn please reageer. de kanarie heeft net gebaddert met een beetje soda erin ter ontsmetting,gezasept schijnt ook te helpen maar dit heb ik niet in huis.

grt hans.

Opmerking

Ook soda ontsmet, dus dat heb je goed aangepakt.
      Het bloed moet nu gaan stollen en opdrogen.

Eventueel is het handig om er wat van die spuitpleister op te spuiten.
      Dit is er in 2 vormen, de ene is een soort plasticachtig laagje wat je er op spuit/verneveld en de andere een soort wit poeder wat het bloeden stopt.
      Mocht je het niet vertrouwen zou je hem ff 1 of 2 dagen in een klein kooitje apart kunnen zetten zodat ie niet kan vliegen en zich minder snel zal bezeren.

Het zou ook kunnen zijn dat ie vast heeft gezeten met z'n pootje?

mvg Eelke

Opmerking

bedankt Eelke.

fijn ,hij zit binnen en is verder ok.
        is er wat preventief tegen te doen? heb al een citroen-geranium staan.

grt hans.

Opmerking

Ik heb helaas geen tips voor je maar heb wel even een vraag tussendoor... Kan zoiets echt door muggen komen ? Ik lees dat nl wel vaker maar heb er geen ervaring mee, terwijl er toch echt wel muggen rond de voliere hangen s'avonds..

Opmerking

Ik denk ook niet dat een muggebeet zoveel bloedverlies en verwonding kan veroorzaken.

Opmerking

uiteraard kan dit wel door een muggebeet komen.

wat er ook kan zijn is schurftpoten/mijten.
              openbarsten van hoorn/huiddelen op poot.
              nestmateriaal in poot gedraaid/gesneden
              pikken door zichzelf of andere vogels.
              beschadiging van stokken/hangen aan uitsteeksel zoals volieregaas
              beschadiging door ring (braampje in ringrand of vuil wat er tussen steekt)
              gebroken poot welke slecht geheelt is etc etc

je hebt vogel al apart zitten, dus pikken van andere vogels is vanaf nu uitgesloten.

je moet het zo zien als een vogel "iets"ergens heeft gaat hij/zij pikken om de irritatie weg te krijgen, of dit nu muggebeet,mijten,nestmateriaal etc etc is maakt niet uit.

m.a.w. juist door dat pikken scheurt de huiddelen verderopen en komt er bloed vrij,simpel zat.

je moet dus de vogel gaan controleren waar het vandaan komt, draadje nestmateriaal weghalen,mijten behandelen met vaseline of spuitpleister bv ( je moet de luchttoevoer afsluiten) etc

succes

ohja openspringen van poten of afvallende tenen/nagels etc. door vorst kan natuurlijk ook maar ik schat zomaar in dat het in dit geval niet zo is

mvg

Opmerking

Nou

Denk eens aan jezelf als een mug je gestoken heeft en er zo'n vervelende muggebult op je huid zit? Wat ga je dan doen door die verschrikkelijke jeuk? (Ik wel tenminste) Krabben.

De vogel zal er aan gaan pikken etc. Kan dan zeker wel gaan bloeden.

-

Wk was me net ff voor met een wat uitgebreider antwoordje.
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

sorry zal het niet meer doen, weghalen dan maar?
                  kan hoor.

ik zit toch niet te wachten op bepaalde tegenspraak van sommige vogelcafe bezoekers, die weten het toch ten alle tijden beter. ( ik wil alleen maar de vraagsteller helpen/ mee helpen denken, meer niet.)

groetjes

Opmerking

Vriendelijke groeten,
                    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

bedankt lui,

heb al ontsmet een ontsmettingszalf dun aan gebracht(sudocreme)daar ik niks anders in huis heb.ben echt bijna zeker dat het muggebeten zijn.met de kanarie gaat het verder wel goed,maar ik schrok van de hoeveelheid bloed.
                      ga het uiteraard goed in de gaten houden,en nogmaals bedankt voor de hulp.

grt hans.

Opmerking

Working...
                      X