Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bloedluis en Luchtpijpmijt

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

vogelvriend.

Ik meng ca 1ml lookolie per kg zaad.

Opmerking

dus je geeft dat gewoon standaard, aan alle vogels???
      zal het in eens proberen, misschien dat ik er ook succes mee heb.
      alvast bedankt voor de info en reactie.

Opmerking

Dag Hessel,

Lees net je vraag van een jaar geleden. Misschien ter info. Bij een zeer bekende drogisterijketen verkopen ze mottencassettes. Eigenlijk zijn dit de wat minder straffe vervangers van de vaponaboxen. Bevatten 35% dichloorvos en kosten maar zo'n 3,50. Ben er zelf heel tevreden over.

Opmerking

vapona

Ik heb die vapona boxen altijd al verafschuwd. Ik kreeg er zelf hoofdpijn van. En vond het daarom jaren geleden al niet verantwoord om de vogels de gehele dag in die rot lucht te laten zitten, dat kan/kon niet goed zijn voor de gezondheid van de vogels als ik er zelf al helemaal niet tegen kon.
          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

beste Henk3

de vaponabox was ook nooit bedoeld om de gehele dag los te laten staan volgens mij ik heb hem altijd naar tevredenheid gebruikt maar nooit langer als 3a4 uur per dag.

beste Hessel

voor luchtpijpmijt zijn uitstekende druppels verkrijgbaar die je preventief kunt gebruiken voor dat je gaat kweken je hebt dan toch de vogels in de hand en je zou ze indien nodig nog een keer kunnen doen als je klaar bent met kweken dan krijg je ze weer in de handen.

voor bloedluis gebruik ik nu de dutchy's en dat bevalt prima enigste nadeel indien je daar van wilt spreken is dat de dutchy's geen preventief middel is maar een middel die je past gebruik indien je last heb van bloedluis.
            Henk Dijkkamp

Ik weet niet alles maar doe mijn best.

Opmerking

vapona box

Henk Dijkkamp
              de vaponabox was ook nooit bedoeld om de gehele dag los te laten staan volgens mij ik heb hem altijd naar tevredenheid gebruikt maar nooit langer als 3a4 uur per dag.
              Beste Henk ik wil je geen vliegen afvangen hoor maar als die vapona box 3 à 4 uur per dag open staat, hoelang zou dan die lucht nog in het hok hangen?

In mijn vorige stukje had ik het over de hele dag, ik heb het een poosje geprobeerd maar ik geloof ook niet de hele dag (is al weer een tijdje geleden). Desondanks als ik er hoofdpijn van krijg en de vogels moeten er langer in verblijven en ook nog eens elke dag een tijdje, nee ik heb dat boxje dichtgedaan en nooit weer gebruikt. Kan niet gezond zijn! Het is niet mijn bedoeling om hier een discussie over op gang te brengen maar dat mag wat mij betreft natuurlijk wel. U ziet maar. Dit is mijn mening.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Het is niet mijn bedoeling om hier een discussie over op gang te brengen maar dat mag wat mij betreft natuurlijk wel. U ziet maar. Dit is mijn mening.

een goede dicussie op normaal nivaeu is nooit verkeerd.
                maar voor de vaponabox zijn inmiddels betere alternativen dus over de vaponabox hoefen we het naar mijn idee dan ook niet meer te hebben maar indien er mensen zijn die hem nog gebruiken en willen weten hoe kan er nog altijd advies gegeven worden.
                Henk Dijkkamp

Opmerking

De mottencassette met dichloorvos die nu in de handel zijn, zijn bedoeld voor ruimtes van 1m3. Mijn vogelverblijf is vele malen groter en tevens wordt de cassette steeds maar tijdelijk gebruikt zodat er een zeer lage concentratie dichloorvos vrijkomt die m.i. niet schadelijk is voor de vogels.
                  Natuurlijk hebben de vorige twee scribenten ook gelijk die stellen dat het zeer giftig spul is. Ik begreep ook dat dichloorvos na eind 2008 in geen enkel product meer mag zitten dat in de schappen ligt. Zie onderstaand citaat van Wikipedia.

"Dichloorvos is in de Europese Unie niet meer toegelaten als werkzame stof in gewasbeschermingsmiddelen[1]. Het verbod gaat in op 6 december 2007; bestaande voorraden mogen tot 6 december 2008 gebruikt worden. De motivatie voor de niet-toelating van dichloorvos was, dat "het niet aangetoond [is] dat de geschatte blootstelling van toedieners, werknemers en omstanders aanvaardbaar is". De stof is zeer vergiftig bij inademing en kan bij contact op de huid deze overgevoelig maken. De stof wordt ook beschouwd als mogelijk kankerverwekkend voor de mens".

Dit gelezen hebbende lijkt het me inderaad beter naar alternatieven uit te zien.

Opmerking

bloedluis en luchtpijpmijt

Beste mensen, allemaal hartelijk dank voor Uw reacties op mijn vraag over bloedluis en luchtpijpmijt (Vapona). Het afgelopen jaar zijn er heel veel middeltjes de revue gepasseerd, van poedervorm tot vloeibaar. Ook de Dutchy's kwamen voorbij. Ook ben ik berichten tegen gekomen waarin verteld werd hoe slecht dichloorvos is, maar niet hoe men het zelf doet. Ik heb zelf gezocht in de ons omliggende landen , doch zonder resultaat. Ik ben dan ook overgestapt op het welbekende druppeltje in de nek. Dit produkt werkt echter alleen op de vogel , en niet in het vogelverblijf, hiervoor is dus weer een ander produkt noodzakelijk. Met Vapona sloeg men 2 vliegen in 1 klap(Het gehele onderkomen en de dieren bloedluisvrij en geen luchtpijpmijt) Dat wordt dus spuiten of Dutchy's. In het geval van de Dutchy's heb je dus al bloedluis in je onderkomen en is het kwaad al geschied. Hoelang zou het duren voordat je kunt zeggen , ik heb alles luisvrij? Met Vapona had ik nooit geen last, mijn vogels niet en persoonlijk ook nooit iets gemerkt van hoofdpijn of iets dergelijks. Ik werk dan ook in mijn vogelverblijf met 2 ventilatoren.( 1 voor inlaat van verse lucht, en 1 voor de afvoer) dus altijd is er luchtcirculatie ,ook nu ik de vapona niet meer gebruik. Verder gebruik ik geen Dutchy's doch U2 , dit bevalt goed. Beste mensen allen hartelijk dank , Met vriendelijke groet Hessel Nijholt .

Opmerking

De Bloedluis.

Hallo Allemaal,
                      graag wil ik even reageren over de bloedluis.
                      was vandaag in de winkel waar ik altijd kom, en kwam in gesprek over de bloedluis.
                      nu is het zo dat ze zelf een middel hebben ontwikkeld en dat ze het hebben
                      uitgetest, en dat het zeer goed moet zijn.
                      er zit zelfs nog geen etiket op de fles.
                      moet niets onder doen voor de U5 dus ben benieuwd hoe het er verder mee gaat.
                      laat het jullie wel horen.
                      groetjes petra.

Opmerking

In het geval van de Dutchy's heb je dus al bloedluis in je onderkomen en is het kwaad al geschied

nou ja het kwaad al geschied dat ligt er aan wanneer je het ontdek.
                        indien je gebruik wilt maken van dutchy's zul je goed en regelmatig controlle moeten toepassen en bij de eerste vondst meteen dutchy's inschakelen het heeft bij mij na volle tevredenheid gewerkt.
                        maar het klopt de inzet van dutchy's heeft alleen zin indien je ze hebt en niet prefentief.

maar gelukkig lijden er meer wegen naar rome
                        Henk Dijkkamp

Opmerking

Als je nu zie ,wat er allemaal al uit de handel is genomen, qua bestrijdingsmiddelen, is het toch een wonder dat er vroeger ook mensen waren die 90 jaar werden of ouder en tegenwoordig ,zie je (te vaak ) dat mensen die net in de vut of 65 zijn geworden binnen een jaar de eeuwige rust hebben gevonden. Ok het is een goede zaak dat wanneer ze met zekerheid producten uit de handel nemen welke zeer schadelijk zijn,maar overdrijf men niet een beetje vaak,zodat er weer een nieuw middel gepromoot kan worden,de industrie moet ook blijven draaien.
                          Nog vreemder is dat wat in Nederland streng verboden is, in buurlanden vrij verkrijgbaar is en dan heb ik het niets eens over onze vogelproducten,maar met name ons voedsel. Ze hebben het toch over 1 Europa !!!!!!
                          Door de EU is elk land verplicht om voedingsproducten af te nemen van andere lidstaten en dus krijgen we het alsnog gewoon binnen.
                          Een mooi staaltje kan ik vertellen uit mijn fruittelers tijd. Belgie moest zoveel ton peren leveren aan Nederland namens het EU verdrag.
                          Maar de oogst was tegen gevallen aldaar dor nachtvorst, wat deden de Belgische fruithandelaars die kochten bij ons alle peren op, wij moesten ze sorteren in Belgische kratten en kistkaarten, werden op gehaald door Belgische vrachtwagen, die ging via Roosendaal de grens over en kwam zonder thuis te zijn geweest via Breda ons land weer binnen om de peren te leveren.
                          Wie hou wie nou voor de gek ?????
                          Over de vapona strip, ik heb die in de jaren 70tig ook gebruikt bij mij goulds, wanneer er 1 zat te niesen werd deze in een aparte lege broedkooi gezet,zonder water of zaad, vapona strip een stukje open en dan een stuk plastic aan de voorzijde dit 20 minuten laten zitten dan vogel in andere lege kooi zetten ,dan zat hij helemaal te niesen (begrijpelijk de mijt is aan het doodgaan en wil dit niet komt dus in aktie) en de volgende dag was de vogel weer pico bello en ik kan nou niet zeggen dat deze vogels minder lang leefde.
                          Ik heb nooit preventief een cassette altijd open gehad in mijn vogelkooi,enkel bij zieke vogels zoals aangegeven,dat vond ik te veel stinken, vogels wennen er wel aan , net als de mensen die in de botlek wonen, die ruiken de oliedampen ook bijna niet meer,maar dat wil niet zeggen dat het er niet meer is !
                          Hier op Curacao zijn de regeltjes gelukkig op vele gebied veel minder dan in Nederland,maar ook hier hebben ze trespestitos uit de handel genomen,betekend 3 stappen, dit is zeer zwaar vergif wat vooral gebruikt wordt tegen ongedierte zoals ratten en wanneer je ziet dat een rat dit eet dan zie je hem na een paar stappen eeb rare sprong maken en valt mors dood neer, Via Dominicaanse Republiek komt het nog wel als smokkel binnen,maar ook voor de mens levens gevaarlijk,ik heb het ook 1 keer gekocht ,maar deed wel handschoenen aan,want als je 1 korreltje onder je nagels krijg en later komt dit per ongeluk in je mond , dan kunnen ze zeggen "" Hier ruste die hem graag luste"

Opmerking

Hallo,

Petra;
                            nu is het zo dat ze zelf een middel hebben ontwikkeld en dat ze het hebben uitgetest, en dat het zeer goed moet zijn
                            hobbydierenhouder

Groeten, Serinus.
                            The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Beste Lester,

Wat je schrijft klinkt goed maar graag zou ik horen hoe jullie het dan doen. Wat doen jullie om bloedluis/luchtpijpmijt te bestrijden? Je kweekt ook goudvinken lees ik. Zelf kweek ik deze ook maar ik weiger om rode kleurstof toe te dienen. Gevolg: prachtige vogels (mooier dan de nepgekleurde) maar op de tentoonstelling niet rood genoeg wat altijd een enkele punt kost. Selecteren op rood en teunisbloem en spirulina voeren helpt wel iets maar niet voldoende. Ik hoop op een leerzaam antwoord.

Gr. Wim

Opmerking

Working...
                                X