Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bloedluis en Luchtpijpmijt

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Hallo Hans,

Waar koop jij kartonnen nestkasjes.
    groetjes petra.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door petra
      Hallo Hans,

Waar koop jij kartonnen nestkasjes.
      groetjes petra.
      Ze worden hier en daar nog wel eens op een vogelmarkt aangeboden, ik heb ze gekocht op Urk. Daar is als regel de laatste zaterdag van de maand een vogelmarkt in het home van de plaatselijke vogelvereniging.

Groeten Hans.
      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Lijst

Zet die lijst er maar op.
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

natuurmiddelen

Hallo Winterkoning en Lester,
            als jij nu ook je lijstje plaats winterkoning, want jij doet het ook op natuurbasis als ik het teminste goed heb gelezen en als Lester nou eens een keer doet wat er gevraagd wordt , ook een lijst plaatsen , dan kunnen we weer over gaan tot de orde van de dag en weer normaal met elkaar converseren,
            zelf gebruik ik tegen bloedluis knoflook teentjes in het drinkwater en pluk wilde kamille(lijkt op kleine margrieten)door de bloem tussen de vingers fijn te Wrijven weet je zeker dat je wilde kamille te pakken hebt,doe de gedroogde bloemen onder in de nestkastje en gebruik homeshield ,dat is een produkt op natuurlijke basis,en heb al jaren geen bloedluis meer.
            Als ik nieuwe vogels haal of ruil ,voor bloedverversing,bestuif ik die altijd met homeshield om evt besmetting te voorkomen.
            Ik kweek alles via natuurbroed en doe dat met hoofdzakelijk goulds,wat gordelgrasvinken,binsenastrildes en rk papagaaiamadines,om het verenpakje mooi in orde te krijgen voer ik ze regelmatig de topjes van de brandnetel,zorg wel dat je zeker weetdat er niet is gespoten door de heren van de gemeentewerken want dan is de ellende niet te overzien.
            nou heren,ik en vele anderen kijken graag uit naar jullie lijstje met natuurlijke middelen.
            m.vr.gr. Harry
            m.vr.gr. Harry

Opmerking

'k Sluit me van harte aan bij Gebbinkjes. Hoewel de discussie niet oninteressant was, is hij weinig leerzaam. Ik hoop vooral wat te leren zodat ik eindelijk mijn spuitbussen en vaponaboxen weg kan gooien en mijn goudvinken niet meer kunstmatig hoef op te kleuren.

p.s. Wie heeft er eigenlijk verzonnen dat de goudvinken zo enorm pimpeldonkerrood moeten zijn? Zijn ze in de natuur toch ook niet? Maar dit is eigenlijk weer een andere discussie.

Opmerking

geen plat taalgebruik aub.
                Da's onder het niveau van elke "gemiddelde bezoeker" die nog maar eens erg onderschat wordt. Ben aan het lijstje bezig.
                De gemiddelde bezoeker zou graag eens zien dat je topics afmaakt in normaal, zinnig woordgebruik.
                Ik denk dat Winterkoning het heel duidelijk heeft samengevat wat menigeen denkt.

Ondertussen wat bruikbaars voor menigeen. Afhankelijk van jouw gemaakte keuze natuurlijk.
                Want die blijft altijd de jouwe.
                Bruikbaars?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Bullfinch
                  Wie heeft er eigenlijk verzonnen dat de goudvinken zo enorm pimpeldonkerrood moeten zijn? Zijn ze in de natuur toch ook niet? Maar dit is eigenlijk weer een andere discussie.
                  Waarschijnlijk dezelfde groep mensen die vinden dat de grasparkieten en b.v. zebravinken zo wanstaltig groot moeten zijn, is echt niet natuurlijk meer.
                  Maar dat is inderdaad een heel andere discussie.

Greetzzz

Opmerking

En hoeveel in Belgie?????
                    Of maken de Walen dit niet bekend aan Vlaanderen???????
                    Hoewel Belgie nu ook iets strenger aan het worden is ,loopt Nederland al jaren voorop met nieuwe regels en wat ik al eerder aan gaf ,gek he ,1 EU en toch mag elk land zelf bepalen wat wel en niet mag,ook o.a qua bestrijdingsmiddelen,maar is het land wat het wel verbied, wel verplicht namens de EU om hun produchten af te nemen, welke hiermee bespoten zijn.
                    Blij dat ik ver weg woon !

Opmerking

bestrijdingsmiddelen.

Ik heb er geen verstand van maar hier is een linkje voor wie er interesse in heeft.
                      Vriendelijke groeten,
                      Henk3.

Mijn website:

Opmerking

Volgens mij staat daar negenmiljoenvierhonderdelfduizend kilo, da's vrij veel.
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

Opmerking

Henk 3
                          Ik vind dat jij eigenlijk een verkeerde naam heb uit gekozen, we gaan jou Henk "link" noemen, je bent met grote voorsprong die gene die de meeste links hier bij plaats. prima hoor , kunnen ze zelf verder zoeken

Opmerking

Met interesse

Gelezen Winterkoning. Mooi stukje.

Jan de Nijs
                            Henk 3
                            Ik vind dat jij eigenlijk een verkeerde naam heb uit gekozen, we gaan jou Henk "link" noemen
                            Je maakt er maar wat van, heb ik geen problemen mee.
                            Vriendelijke groeten,
                            Henk3.

Mijn website:

Opmerking

hmm, weer niets nieuws. Begint treurig te worden.

Winterkoning, ben het bijna helemaal met je eens. Ik vraag me soms ook wel af zie ik wat over het hoofd. Als iedereen een dergelijk probleem heeft(gehad) dan moet ik het toch hebben.
                              Ondanks mijn gevarieerd bestand heb ik bijna nooit last van dergelijk goed en heb er ook nog nooit een uitbraak van gehad.

Opmerking

Lievens-lijst tegen luis en mijt

Hierna het gevraagde lijstje, schematisch wat er op en rond ons hok van tel is en wat we doen om ecto-parasieten buiten te houden.

1. Constante ventilatie winter en zomer is zeer belangrijk. Situatieschets : Wij wonen op de noordkant van een glooiende “valleiwand”. 2/3 van het jaar waait er bij ons een zuidwester.
                                2. Voorzijde kweekhok met deur, verluchtingsingangen en vensters gericht op het zuiden.
                                3. Drie passieve ventilatie-ingangen op de zuidmuur, zowel hoog, midden als laag geïnstalleerd; 2 passieve ventilatiegaten op de oostmuur, middenhoog geïnstalleerd; 2 actieve afzuigventilatoren op de noordmuur, klokgeschakeld en op het hoogste punt geïnstalleerd.
                                4. Passieve ventilatie dag en nacht. Actieve ventilatie (met afzuigventilatoren op noordmuur) gebeurt enkel overdag, klokgeschakeld en bij elk weertype, hoe “koud” ook. 's Winters loopt de electriciteitsrekening hoog op wanneer je verwarmt "met de vensters open".
                                5.En ’s zomers dan : Bijvoet is een uitgesproken aromatische plant met een uitgebreid gamma werkzame geurbestanddelen, het belangrijkste daarvan is alfathujon, met sterk anti-parasitair karakter.
                                6. de gehele 10m lange voorgevel van het hok (behalve deuringang) is op 20cm van de muur afgeperkt met 2m hoge bijvoet. Op 1.5m afstand van de voorgevel staat lateraal nogmaals een dikke haag van bijvoet, 2m tot 2.7m hoog. Geeft een geweldig geureffect, en niet alleen tijdens de bloeifase.
                                7. Binnenin het hok hangen aan muren, plafond en volières botten boerenwormkruid in alle groeistadia, alweer zeer aromatisch door tal van werkzame stoffen, en vooral met betathujon (sterker dan alfathujon in bijvoet, in sterkere concentraties vooral tijdens de bloei-en bloemfase van boerenwormkruid)
                                8. Vanaf augustus tot eind september wordt ook bijvoet (uit de haag) geoogst en gebundeld in het hok opgehangen.
                                9. In de bodembedekker gaat het jaar rond telkens afwisselend een verpulverde/versnipperde bot gedroogd boerenwormkruid, of soms ook een hele zwik gedroogde dennennaalden, of gedroogde conifeersnippers.
                                10. Tijdens kweek en ruiperiode gaat 2 à 3 maal wekelijks (zuivere) lookpoeder door het zachtvoer, 1gr per 100-150gr voer; 1 à 2 maal per week gaat propolis in het drinkwater. Zowel de zwavelverbindingen uit knoflook als de harsen uit propolis bezorgen de vogels een steeds veranderend lijfgeurtje.
                                11. Regelmatig worden verse conifeertoppen geïnstalleerd, zowel in kooien als in volières, volgens senior gaan ectoparasieten in besloten behuizingen ook hier van lopen.
                                12. In kweek- en ruiperiode gaan 1à 2x per week speciaal bereide oliemixen met aromatische kruiden in het zachtvoer, 5ml oliemix per 250gr zachtvoer.
                                13. Tijdens de rui-periode krijgen vogels in een supplementaire 2e fontein ook 2X per week mijn vader’s natuurelixir (met stoffen die de vogels in de natuur ook zouden gaan zoeken). Ik vermoed dat ook daar een aantal natuurlijke stoffen in zitten die de stofwisseling en lijfgeur van vogels laten variëren, en zeer onaangenaam maken voor parasieten, zowel in als op de vogel.
                                14. Kooien en binnenvolières worden halfjaarlijks 1x volledig uitgewassen met detergent en javel. Kooien en volières worden halfjaarlijks 1x uitgewassen met azijn en vervolgens beneveld met een oplossing van lavendelextract, binnen- en buitenkant.
                                15. Nestmateriaal wordt bewaard op een 2 cm laag van aromatische keukenkruiden (uiteraard droog), vóór gebruik tenminste 2 maand op kamertemperatuur 18-20°C in gesloten maar ademende dozen. Nestblokjes worden tenminste 2 maand gestockeerd in afgesloten (maar ademende) bananendozen, waarin onderaan ook een laag aromatisch (en zeer droog-gedroogd) plantenmateriaal.
                                16. In de nestkastjes (van gouldamadines) en de kapelletjes (van goudvinken) gingen vroeger onderaan ook een paar snuifjes gedroogde en vermalen mediterrane kruiden zoals thym, rozemarijn en andere. Sinds 2 seizoenen doen we dat niet meer.
                                17. Ongetwijfeld zullen er nog een aantal zaken die we doen die ik vergeten ben te vermelden. (voor zover ik al alles zou weten wat senior doet - niet dus). Ik zie nu ’s zomers ook regelmatig botten met roomse kervel, lavas, okkernootbladeren, citroenmelisse met een metalen haakje aan de volièrewanden te drogen hangen. Ik veronderstel dat die ook wel voor iets in die aard gaan dienen.
                                18. Met dank aan Mirjam --- Want idd staat er bij ons evenwijdig aan het hok (maar niet rechtover het hok) ook een meer dan 10m lange rij (reuze)bosvarens. Waarom de rij varens pas begint daar waar het hok en de bijvoethaag eindigen heb ik me altijd al afgevraagd.

Spuitbussen, flessen of potten met industriële insecticiden en ander chemisch vergif zijn op ons hok afwezig, evenzeer als bloedmijt en andere ectoparasieten afwezig zijn.

Ook al “jagen” we er reeds jaren vrijwel elke week op, op het hok geen bloedmijt te vinden;
                                Op het hok evenmin symptomen van luchtpijpmijt, noch bij goudvink, noch bij gouldamadines;
                                Op het hok evenmin kaalkoppen bij gouldamadines.
                                Ik kan alleen maar “raden” dat de Lievens-lijst ook met dit laatste punt wat te maken heeft, naast de allerstrengste selectie op weerstand, natuurlijk.

Opmerking

Working...
                                X