Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gouldamadines ziek

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Gouldamadines ziek

Beste allemaal,

Ik krijg mijn gould niet over een kwaal heen. Ik zal kort toelichten hoe het is gebeurt.

Een popje (inmiddels dood) zat niet lekker in de veren. Voordat ik naar school ging had ik haar gedruppeld tegen luchtpijpmijt. Vermoede dat ze daar last van had aangezien ze aardig kraakte en piepte tijdens het ademen.
    Nadat ik weg ging zag ik dat ze het nestkastje inging en de man erbij in ging zitten.
    Toen ik thuis kwam was de pop zodanig verzwakt dat ze niet eens meer op stok kon komen. Heb haar uit haar lijden verlost, ze was een geraamte.... (kooi verschoond).
    Hierna deed ik een ander koppel goulds in de kooi waarin de pop was overleden zodat ik 1 pop had en 2 mannen (pop mocht kiezen...). 2 dagen later alle 3 dik, veel slapen, kraken en piepen en mager.
    Heb ze nog een x allemaal gedruppeld, en 3 dagen op Bogena Astricycline daarna 2 dagen op schoon water gevolgd op 2 dagen multivit.
    Het gevolg was dat het koppeltje wat ik verplaatst had er weer helemaal fit bij zaten, maar de man bij wie de pop dood was gegaan nog steeds met de kop in de veren zit.
    Nu heb ik deze gould weer moeten druppelen want hij kraakte en piepte nog steeds. Hij is niet meer mager, wanneer het andere mannetje begon te fluiten, moest en zou die harder fluiten waarna hij weer ff ging slapen.
    Omdat ik het idee kreeg dat hij er niet beterder op werd heb ik hem uit de kooi gehaald en op mijn kamer gezet, warmte doet soms wonderen?

Ik weet niet wat deze vogel heeft, in iedergeval geen luchtpijpmijt meer (al piept hij nog wel wat maar kraken niet meer), geen snot/diarree of een ontsteking omdat hij Astricycline heeft gehad. En erg mager is die ook niet.
    Om hem nou vol met medicijnen te stoppen lijkt me ook niet erg goed, dus ik vroeg me af of jullie mij enig advies kunnen geven.

(het lullig is, dat het popje koos voor de zieke man. Aten uit 1 voerbakje, sliepen strak tegen elkaar aan.......)

Probleem 2:
    Nu was ik laatst in Apeldoorn bij de grootste TT en heb daar een koppel gould's gescoord.
    De pop heeft nergens last van, maar de man heeft ineens luchtpijpmijt, slaapt, zit dik, mager etc. Ook deze zit nu op mijn kamer.... (had nergens last van voordat deze in zijn kooi kwam).

Beide vogels zijn nog goed agressief, bijten hard van zich af.
    Ze zaten in een schuur op 10+ graden.

Nu ga ik mij langzaam afvragen of ik iets fout doe, want al mijn goulds (6) zijn allemaal wel een keer ziek geweest in de schuur. 1 koppel is eindelijk kern gezond door de Astricycline en zitten nu te broeden . En allemaal hebben ze meerdere malen last van luchtpijpmijt gehad.

Wat ik niet snap, is dat ik mijn goulds heb gehaald bij een koudkweker die ze rustig naar buiten drukte met -10. Hij kweekt ook op 10 graden maar zodra de jongen zelfstandig zijn drukt hij ze gewoon naar buiten. Hij zegt: Worden ze hard van." Ze hebben een vorstvrije ruimte maar ze zitten allemaal buiten met een barst in de wind. En nergens last van.

Ik daarin tegen druk ze in de schuur, met een verwarming op 10graden en heb achter elkaar trammelant. Tochten doet het bijna niet, ik ben met een vlam rond de kooi geweest, maar gebeurde niks....

Het is inmiddels een lang en warrig verhaal geworden. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
    Mijn ervaring is nihil, ik heb mijn gould's sinds afgelopen zomer. Ook toen begon mijn vogelhobby pas.

Groeten,
    Jan Bos
    sigpic

reactie

Heb je muizen in die schuur?

Die druppels doe je op de kale huid in de nek. Doe je dat misschien tegen de avond? Als je dat doet, kan ik mij voorstellen dat je vogels er nog zieker van zouden kunnen worden omdat ze gaan slapen met de snavel in de nek zo'n beetje. En dan niets anders doen dan die druppels opsnuiven.

Op 10 graden en in een vochtige omgeving is denk ik ook niet erg gezond voor je gouldamadines.

Vogels die ziek zijn, zet je zowieso warm op zo'n 30 graden celsius.

Verder zou je beter een goede vogelarts kunnen raadplegen.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Muizen, niet dat ik weet. Ik denk het niet. Maar muizen kunnen niet in de kooi komen.

Wat betreft het druppelen heb ik idd 1x 's avonds bij een vogel gedaan. Bedankt voor de tip, zal dit niet meer doen.

U heeft het er over dat een vochtige omgeving niet gezond is voor de goulds. Er wordt geadviseerd het minimaal op 60% te houden. (gelezen in een document 'broedcyclus' van gouldamadine.com) Ik weet niet wanneer het te vochtig is.

Bedankt voor uw reactie.
      sigpic

Opmerking

Vriendelijke groeten,
        Henk3.

Mijn website:

Opmerking

Toch maar een keer zo'n metertje halen....
          sigpic

Opmerking

huisvesting

allereerst de fout die je gemaakt hebt is om niet eerst wat ervaring op te doen mat makkelijkere soortern bv zebravinken of japanse meeuwen

de volgende fout is om niet alle benodigdheden in huis te halen en daar hoort ook een hygrometer bij

volgende fout is dat de verwarming totaal verkeerd staat die dient geen luchtstroming te veroorzaken voor de kooien langs want ook dat is tocht.

en naar mijn mening is je verlichting ook niet optimaal , voldoende verlichting heb je pas als er geen schaduw zichtbaar is als je in de kooien kijkt.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door lambert46518
              allereerst de fout die je gemaakt hebt is om niet eerst wat ervaring op te doen mat makkelijkere soortern bv zebravinken of japanse meeuwen

de volgende fout is om niet alle benodigdheden in huis te halen en daar hoort ook een hygrometer bij

volgende fout is dat de verwarming totaal verkeerd staat die dient geen luchtstroming te veroorzaken voor de kooien langs want ook dat is tocht.

en naar mijn mening is je verlichting ook niet optimaal , voldoende verlichting heb je pas als er geen schaduw zichtbaar is als je in de kooien kijkt.
              Bedankt dat u mij op mijn fouten wijst, ik probeer het te lezen als opbouwende kritiek:
              Mijn vader houd al poos kanaries en zebravinken, deze vogels zijn niet te vergelijken met Goulds.
              Putters en Goudvinken heeft hij sinds kort, dus daar zijn we ook nog van aan het leren.

De verwarming is idd verplaatst wegens tocht. Had ik al een poos geleden gelezen (dus ook al verplaatst) in een topic. Vogels knapte idd op. Stom, maar daar had ik nooit aan gedacht. Uit goeie bedoelingen zet ik hem lekker dichtbij..... (foto is gedateerd)

De verlichting kon niet anders, iets verder terug staat een raam. Verlichting is: een T5-TL vogeldaglicht (van birdlights) van 1 meter 20 langs de lengte van de kooi, dus meeste licht voorziening. En de donkere plekken in de kooi op de foto te zien is in werkelijkheid niet of nauwelijks aanwezig. Denk dat het door mijn camera komt.

De hygrometer oftewel een luchtvochtigheidsmeter staat in bestelling. Ik wist dat de lucht vochtig moest zijn, wist niet dat er een grens aan moest zitten, dus vandaar had ik deze nog niet naast de kooi hangen.

Ik dank u voor uw goede maar directe opmerkingen.

mvg,

Jan Bos
              sigpic

Opmerking

vocht gehalte moet tussen de 60 en 70 liggen
                kwa de verlichting zeg je dat je die verandert hebt
                een kweek ruimte hoord er zo uit te zien voldoende verlichting moet er zeker wezen onderste kooien kun je apprate verlichting in doen als er niet genoeg verlichting in is omdat onderste kooien veelste donker zijn anders .
                schilder een muur licht wit bevoorbeeld dat geeft ook meer verlichting in je kooien .
                dan kan ik je ook nette foto,s maken van je vogels

Opmerking

reactie

Ha, ha, ja Lambert is nogal wat strabant af en toe meestal. Maar ik denk dat hij het zeker wel goed bedoeld omwille van de vogels.
                  Vriendelijke groeten,
                  Henk3.

Mijn website:

Opmerking

we zijn er hier om elkaar te helpen toch henk??
                    soms kom je beetje anders over dan je het zou willen het is alleen hulp die we bieden meer niet
                    moet er wel bij zeggen dat ik zelf ook nooit zebravinken of japanse meeuwen heb gehad .
                    een gould is helemaal geen moeiliijke vogel als je hem maar goed verzorgt goede voeding geeft
                    geduld is een schone zaak

Opmerking

reactie

Helemaal mee eens hoor.
                      Vriendelijke groeten,
                      Henk3.

Mijn website:

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door natuurkweker
                        vocht gehalte moet tussen de 60 en 70 liggen
                        kwa de verlichting zeg je dat je die verandert hebt
                        een kweek ruimte hoord er zo uit te zien voldoende verlichting moet er zeker wezen onderste kooien kun je apprate verlichting in doen als er niet genoeg verlichting in is omdat onderste kooien veelste donker zijn anders .
                        schilder een muur licht wit bevoorbeeld dat geeft ook meer verlichting in je kooien .
                        dan kan ik je ook nette foto,s maken van je vogels
                        Ja klopt, had eerst de verlichting aan het plafon, maar op die manier was de onderste kooi niet belicht. Nadat ik het armatuur aan de muur had bevestigd over de lengte van de kooi was alles netjes belicht.
                        sigpic

Opmerking

er moet best veel licht ind e kooien schijnen anders gaan ze in rui schieten of wel in rustperiode nemen

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door natuurkweker
                            er moet best veel licht ind e kooien schijnen anders gaan ze in rui schieten of wel in rustperiode nemen
                            Okee, dat wist ik niet. Maar er is wel een koppel aan het broeden. Dus kan ik er dan vanuit gaan dat het voldoende belicht is?

Of kan dat per vogel verschillen?
                            sigpic

Opmerking

zit dat koppel toevallig niet in je bovenste kooi??

Opmerking

Working...
                              X