Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Prachtnon ziekte

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Prachtnon ziekte

Hoi!

We hebben een probleem met onze prachtnonnen.
    We hadden een koppel waarvan 1 dood is gegaan.
    Vrouwtje kon niet meer vliegen en viel van haar stokje.
    Mannetje is nog steeds gezond. Ze zaten met 2 cuba vinkjes samen die ook nog steeds gezond zijn.

Afgelopen week 2 nieuwe prachtnonnen gekocht. Nu weer hetzelfde probleem. Terwijl alles goed schoongemaakt is en ontsmet.
    Het rare is dat de vogels goed in de veren zaten en heel actief waren.
    Gisteren zijn ze ziek geworden en 1 is nu dood en de andere is nog ziek deze kan niet meer vliegen en piept heel erg. De ontlasting is ook een beetje slap.

Heeft iemand advies? Of weet iemand meer van prachtnonnen? Zijn dit hele zwakke vogeltjes?

Alvast bedankt!

zet je meteen nieuw aan gekocht vogels gelijk bij je eigen vogels???
    want dat is al fout hij kan iets onder de leden hebben en alles aan steken
    als die piept dan denk ik aan luchtpijpmijt

Opmerking

Ooh nee de vogels hielden we apart.
      Het eerste setje nonnen en cuba vinken hadden we bij elkaar.

De andere/ nieuwe hadden we in een andere hokje geplaatst.
      Denk dat we gewoon een kweek moeten laten doen. Want het is ook moeilijk uit te leggen op internet.

Het is alleen raar dat alle nonnen doodgaan en de rest blijft leven.....

Opmerking

ja beetje raar maar ja als die piept is niet goed he
        hoelang houd je die in hokje wat voor voer krijgenz e ??
        heb je die nonnen van zelfde koper??

Opmerking

Voor de zekerheid, alles is ontsmet... waarmee? Is er voldoende gedroogd en gelucht daarna?
          Ik weet het ook niet maar hoop dat je de oorzaak snel vindt.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

Opmerking

Ze zijn alle drie een week na aankoop dood gegaan. We hebben nu 1 gezonde over.
            Terwijl ze van 2 verschillende plekken kwamen omdat we ermee wilde gaan kweken.
            En omdat ze nieuw waren en het nu winter werd hebben we grote binnen hokken gehouden. We hebben ze nog niet in de voilere gezet omdat overal 6 weken afzondering wordt geadviseerd.
            Voer: Eivoer, insectenpate, zaden meestal afgewisseld.
            Hokken/ stokjes etc gedroogd na het ontsmetten.....

Denk dat we gewoon heel veel pech hebben gehad.

Iedergeval bedankt voor het meedenken!!!

Opmerking

kwartie maar met wat heb je onsmet??

Opmerking

desinfectant tegen gisten en schimmels etc merknaam weet ik zo even niet.
                na dat te hebben gebruikt maak ik het altijd nog schoon met water.....zodat er niets achterblijft....

Bakjes/ stokjes etc doe ik meestal in de vaatwasser.

Opmerking

desinfectant tegen gisten en schimmels etc merknaam weet ik zo even niet.
                  na dat te hebben gebruikt maak ik het altijd nog schoon met water.....zodat er niets achterblijft....

Bakjes/ stokjes etc doe ik meestal in de vaatwasser.

Opmerking

ja kijk toch eens naar de naam misschien kunnen deze vogels er wel niet tegen
                    misschien komen we dan iets verder
                    ja probeer alleen hulp te bieden en zoektocht wat er mis is gegaan

Opmerking

Ik heb het effe opgezocht en het is een desinfectant voor oa sanitair. Merknaam is Signateur Desinfectant en milieuvriendelijk......

Wat ik nog wel wil zeggen is dat het van de en op andere dag gebeurde. Dit weekend had ik de hokjes niet schoongemaakt.
                      Zaterdag zaten ze nog vrolijk te springen en te fluiten en de volgende dag waren ze dood.....

Ze hadden geen rare veren/ plekjes en de buikjes waren mooi...die hadden we nog gechecked bij het kopen.

Met wat maken jullie alles schoon???
                      Bakjes etc worden toch goed schoon in de vaatwasser of is dit ook een twijfel geval....straks besmetten we de rest ook....

Opmerking

Ja dat is het. En dan de desinfectant ervan.
                        Zou het daar aangelegen hebben?

De rest van de vogels hebben er geen last van.......Zijn prachtnonnen dan een gevoeliger soort???

Opmerking

ik durf het zo niet te zeggen maar ja deze spullen zou ik geen kooien mee reinigen dat zeker niet
                          vaak worden dingen niet eens meer op de fles aan gegeven dan er eigenlijk in werekelijk in zit
                          en misschien konden net deze vogels er misschien niet tegen .
                          pak gewoon dettol dan heb je zeker een goed onsmettings middel
                          mvg mirke

Opmerking

ontsmetten

ontsmetten doe je met dettol of halamid in ieder geval vertrouwde middelen en niet met een of ander onbekend middel.
                            al gedacht dat de vogels het eten of drinken niet gevonden hebben of een geheel andere voersamenstelling kregen/

Opmerking

Heb even gekeken naar de symptonen en kan een aantal mogelijk ziekten daarbij vinden. Chlamydiose, Pokken, Aspergillosis, Candidiasis en Trichomoniasis. Vogels hebben allemaal ademnood en gaan itt luchtmijt snel dood. Kan vastgesteld worden door onderzoek naar ontlasting of uitstrijkje van de slijmvliezen. De verspreiding kan in sommige gevallen gewoon via huisstof gaan. Dan kan je kooien ontsmetten wat je wil, maar als er ergens een beetje stof is blijven liggen... Dus zeker naar de arts met onlasting zieke vogel(s). Andere vogels hoeven op dit moment nog niet ziek te zijn, maar kunnen in sommige gevallen wel al drager zijn. Succes!
                              Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Working...
                              X