Mededeling

Collapse
No announcement yet.

help bloedluis?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• help bloedluis?

Hey allemaal,

Ik heb mijn vogels binnen zitten in de huiskamer gewoon op huiskamer tempratuur. In de binnenvoliere zitten: 1 koppel zebravinken, 2 koppels mozambieque sijsjes, 1 koppel gould amadines.

Mijn gouldamadine pop zit nu ongeveer 14 dagen te broeden. Echter ziten de vogels continu bij het nestkastje in de buurt en ziten er op te pikken.

Toen mij dit opviel deed ik mijn gouldkasje open en zag tot mijn schrik allemaal rode kleine beestjes zitten. als ik er 1 dood drukte liet het echt een spoor aan bloed na. Ik heb het hele nestkasje zo ver mogenlijk schoongemaakt met een vochtig doekje. tot ik helemaal niets meer zag bewegen.

Mijn vraag is dus:
    1. is dit bloedluis?

2. Zo ja is het normaal dat mijn vogels ze opeten?

3. en zo ja wat kan ik het beste hier aan doen? heb geen zin om mijn 4 bevrugte eitjes van me goulds weg te gooien

4. Als het geen bloedluis is wat is het dan wel?

5. Is het schadelijk voor mijn vogels? <-- belangrijk natuurlijk!!!!

6. blijft dit terugkomen? (zo ja volgt er een foto natuurlijk)

dag bas er staat genoeg te lezen over bloedluis kijk eens even op forum
    je moet het behandelen je nest kastjes iedereen gebruikt een ander produkt je moet het even uitzoeken wat jou erin aan staat te proberen .
    ja het kan zeker gevolgen hebben voor de vogel en de jongen die eraan komen
    ze zuigen nammelijk de jongen leeg dat is te zien als de jongen erg bleek worden de ouders verlaten het nest en laten de jongen dood gaan of de jongen gaan vanzelf dood omdat ze leeg gezogen worden door bloedluis en sterven aan bloedarmoede .
    je hebt verschillende produkten
    ik zelf gooi onder nestje knoflookpoeder ander gebruikt weer tabaks stokjes al heb ik geen goede ervaring mee dat het helpt .
    maar lees maar eens stukken hier op forum over bloedluis
    mvg mirke

Opmerking

Ik ben al volop aan het lezen dont worry!

maar hoor ook graag van andere wat hun ervaringen zijn e.d.

die tabaksstokjes heb ik al vaker gelezen knoflookpoeder niet...
      maar de vraag over deze 2 is dan al weer gaat mijn gould amadine niet stoppen met broeden enzo...

voor mijn oudere vogels heeft het daar nog gevolgen voor? dat kan ik dan nergens terugvinden??? zou zonde zijn als er 2 koppels mozambieque sijsjes dood neervallen :S want die zijn heel veel van die beestjes aan het oppikken... maarja het zijn ook insecte eters ofc.

Opmerking

Zo te horen heb je idd. bloedluis, de oudere vogels kunnen er wel tegen, maar straks als je jongen in het nestkastje hebt zullen ze aangevallen worden door deze rooie rakkers en leggen zij snel het loodje.
        En zul je ze s'ochtens dood lijkbleek in je nestje aantreffen.

Mozambiqueen zijn goede insecteneters en pikken naar alles wat maar beweegt van ongedierte.

Lekker laten pikken hoe meer ze opruimen hoe beter, maar ik zal maar snel maatregelen gaan nemen, even met een nat doekje de beesjes opvegen is niet voldoende.
        Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Preventief tegen bloedluis is o.a. vogelmuur.
          Ik laat vogelmuur drogen. Dan gebruiken de vogels het als nestmateriaal. Bloedluizen hebben een hekel aan dit plantje.
          Als ik mijn nestkastjes zuiver maakt, vindt ik overal vogelmuur geweven tussen de rest van het nestmateriaal.
          Het is een oud middeltje mijn vader gebruikte het vroeger al.

groetjes
          Loodje
          groetjes
          Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
          http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Hoi Bas.

Ik heb goede ervaringen met homeshield.
            Dit poeder kun je tussen het nestje en in het nestkastje verstuiven.
            De vogels hebben er geen last van.
            Ook kun je het verstuiven in de naden van de kooi zelf.
            1 nadeel is dat het poeder roodkleurig is zodat het in een witte kooi opvalt.
            Bij schoonmaak van de kooi is het weer makkelijk te verwijderen.

Mvg Theo...........

Opmerking

Ik heb van een collega kweker het middel "ardap" gekregen.

het is een spray en is gemaakt uit duitsland... (bocholt)

Ik weet niet of dit goed is hij vertelde dat hij als hij bloedluis had zijn vogels hiermee inspoot en de kooi en dat hij er snel vanaf was op deze manier.
              Zo te zien is het tegen van alles en nogwat er staan op de bus foto's van: teken, vlooien, vliegen, luizen, muggen... allerlij ongedierte dus...

Heeft iemand ervaring met dit middel?
              --> Ik ga nog ff nazoeken op inet of ik er wat over kan vinden. mijn duits is niet zo perfect dat ik alles begrijp wat er op staat namelijk en wil wel weten wat ik gebruik voordat ik het gebruik

werkstoffen? (Wirkstoffe) die er in zitten:
              0.82% permethrin
              0.10% pyrethrine
              1.00% piperonylbutoxid

In het nestkastje van de goulds heb ik nu tabakssteeltjes gedaan in de hoop dat de bloedluis verdwijnt en als ik over paar daagies jongen heb ze het overleven

Opmerking

Ik zou homeshield in de kieren verstuiven. Dit is niet schadelijk voor de vogels, het droogd de bloedluis namelijk uit. Het kastje mag gerust een beetje oranje zien in de hoeken. Spuit ook wat op de het achterwandje.

Groeten Willem
                http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000001723.html

Opmerking

Hier nog een aardig stukje over Ardap, het lijkt mij puur vergif.

Het beste zijn de wat onschadelijke middelelen zoals idd. Homeshield, Bird finec, Mitekiller, enz.
                  Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

hallo ik gebruik ook poeder en nergens geen last meer van,alleen dat poeder van mij is grijs.dit poeder kun je gerust wat van in de nestkast doen en je probleem is weg.

Opmerking

Bedankt allen voor reacties...

ardap hoor ik verschillende verhalen over. de 1e is heel positief de andere neutraal. echt slechte verhalen hoor ik er niet over... wel dat het verboden is :P

Ik ga er eens een nachtje over slapen voor ik besluit om het te gebruiken...
                      wil namenljik wel van de troep afkomen in me kooi!!!

Opmerking

Ik gebruik homeshield en ben hier erg tevreden over.
                        Is idd niet schadelijk voor de vogels.

Werkt ook tegen vlooien, heb het al eens bij de hond gebruikt in zijn mand, lag ie heerlijk in te rollen

Opmerking

Ardap is toch niet meer te verkrijgen?

Ik gebruik de laatste tijd ook mite killer en vaseline op de uiteinde van stokken en in hoeken en de kiertjes die ik niet dicht kan kitten. Nestkastjes spuit ik in met een middeltje U2, mite killer. Die krengen worden immuun na een tijdje. Ik hoorde laatst ook van een vogelkweker dit dubbelzijdige tape op de uiteinde van stokken plakt.

Opmerking

ardap heb ik ook maar gekregen...

en zit hier vlak bij de grens dus aankomen is het probleem niet eens.... ik durf het iig niet op me vogels te spuiten...

maar als ik de kooi ontsmet met dit middel en goed schoonmaak zou ik er dan ook vanaf kunnen komen? ofniet?

Opmerking

ik spuit me vogels ook niet in bas
                              ik reinig de kooien goed nest kastjes
                              een keer per week al zit ik nu niet in de kweek gebruik ik 2 soorten net wat andere zeggen die krengen worden er imuum voor
                              dit wat ik je aan raad is 2 verschillende produkten een week spuit je dat andere week het andere
                              mvg mirke

Opmerking

Working...
                              X