Ik ben beginnend hobbykweekster en ik begrijp qua kleurslagen nog niet goed wat 'masker' en 'split' betekent. Wie kan mij dit eens uitleggen?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wat betekent nu precies 'masker' en 'split'?
Collapse
X
-
ik heb er ook niet zoveel verstand van, maar:
split is als een vogel bijvoorbeeld bruin is, maar ook andere kleuren jongen kan krijgen.
masker bij zebravinken kan verschillende kleuren, in het gezicht hebben.
ongetwijfeld zijn er hier die het beter kunnen uitleggen, correct me if i`m wrong.groeten Ton
mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber
-
Masker is een specifieke kleurslag, waarbij de vogels een soort lichtbeige kleur krijgen op de plaatsen waar de wildkleur grijs is. In tegenstelling tot de volledig witte mutatie, heeft de maskermutatie wel nog alle typische verkleuringen zoals borststrepen, flankstrepen, traanstrepen en wangvlekken.
Een split vogel is een vogel die uiterlijk eruit ziet als een bepaalde kleurslag (kleurslag 1), maar door zijn voorouders onzichtbaar bepaalde genen heeft meegekregen van een andere kleurslag (kleurslag 2). Als je deze vogel koppelt aan de correcte andere vogel (die ook zichtbaar of onderzichtbaar kleurslag 2 is), dan kan het zijn dat de jongen kleurslag 2 hebben.
Bijvoorbeeld: als ik een pure wildkleurige zebravink koppel aan een witte zebravink, krijg ik 100% wildkleurige vogels split wit. Deze vogels zien er dus wildkleurig uit, maar kunnen wit doorgeven aan hun jongen. Als ik de split witte jongen koppel aan een witte zebravink, dan krijg je 50% witte jongen en 50% wildkleurige jongen split wit. Op het zicht zien de beide koppels er hetzelfde uit, namelijk wildkleur gekoppeld aan wit, maar uit het eerste koppel krijg je alleen uiterlijk wildkleurige jongen (split wit), terwijl je uit het tweede koppel (doordat je wildkleurige onzichtbaar split wit is) ook witte jongen kan krijgen.
Splitvogels moet je dus kopen op vertrouwen. Je moet de verkoper geloven dat ze split zijn voor een bepaalde kleurslag (dat kan je berekenen als je weet wat de ouders zijn), maar uiterlijk zie je geen verschil met een vogel die niet split is. (Hoewel er bij sommige kleuren van zebravinken indicaties zijn die uiterlijk aantonen of een vogel split is, maar dat is een kleine minderheid)
Opmerking
-
Heey iedereen, ik weet dat dit onderwerp al even stil licht maar terwijl ik naar iets opzoek was dacht ik dat ik hier misschien even om bevestiging kan vragen.
Ik heb verschillende witte zebravinken maar sommige hebben nog wel een oogstreep terwijl de anderen dit niet hebben.
Klopt het dat de zebravink links boven een gewone witte is en de gene rechts boven een masker witte?
En hoe zit de vererving juist in mekaar? Is de mutatie in feite wit en maskerwit of wit en masker (die dan gecombineerd zijn)?
Ik heb als het hierboven staande klopt een gewone witte gekweekt uit een maskerwitte man(links onder op de foto) en een bruine pop split maskerwit.
+nog een vraagje, de man op de foto heeft van die hele lichte wangen, geen witte en geen oranje, maar iets ertussen, ik heb deze nog wel gezien maar nog niet zo vaak en vond hem wel mooi, daarmee dat ik hem heb gekocht, maar hoe noemt die kleurslag eigenlijk waarbij de wangen zo heel licht oranje zijn?Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken
Opmerking
-
Kan je de vogels wat dichter op de foto krijgen?
Ik denk dat die boven rechts een maskergrijze (pop) is.
Die linkse is volgens mij een masker grijze(man)zwartoog,daarom zijn de wangen lichter,en hij mist ook de staartblokken.
De mooiste masker grijze mannen zijn de roodogen,deze hebben donkerder wangen en zijflanken.
Als je mooie masker grijze wil kweken kijk dan hier eens http://www.topzebravinken.nlLast edited by Antoine1; 23-07-2016, 23:01.
Opmerking
-
De vogels met de oogstreep en de bleke wangen zijn inderdaad masker. Masker staat los van de witmutatie, dus de benaming masker is voldoende (om verwarring te voorkomen). Eigenlijk zouden de vogels niet helemaal wit mogen zijn, maar een soort beige (afhankelijk of het maskergrijs of maskerbruin is).
Masker vererft geslachtsgebonden. popjes zijn masker of zijn het niet, en kunnen niet split zijn. Je pop van je kweekkoppel is dus niet split. Als je man masker in zich heeft (zichtbaar of split) (zoals in jouw geval) is dat voldoende om masker jongen te kweken, die jongen zijn dan wel allemaal poppen. Een maskerpop brengt geen maskerjongen voort tenzij de man ook masker in zich draagt, uit die combinatie fok je dan zowel mannen als poppen.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Yoran Bekijk BerichtOkejj Antoine dankjewel, dan is mijn vermoeden bevestigd. Ik zal zeker eens kijken op de site maar ik wouw me wat meer op mijn zuivere witte richten.
Je kan wit over alle kleuren kweken maar ik zou gaan voor grijs of bruin.Zorg voor enkele goede vogels.Bv grijs.
Grijs x wit =100% grijs/wit zowel mannen als poppen.Grijs/wit x grijs/wit=25% witte mannen en poppen,50% grijze mannen en poppen split voor wit en 25% grijze mannen en poppen.Het beste is nog van wit x split voor wit of omgekeerd want dan krijg je witte mannen en poppen en Grijze mannen en poppen split voor wit.Want in de vorige paring weet je niet welke grijze er split zijn en welke niet.
Zorg dat je enkele koppels kan maken zodat je later niet broer x zus moet kweken.Met enkele koppels heb je dan onverwachte vogels.Ring je vogels en hou een goede administratie bij.
Opmerking
-
Kleurtechnisch ben ik ook nieuw wat betreft zebravinken. Ik ben gewoon wat aan het experimenteren met het kleine type voor de lol om dan ooit door te groeien naar het grote type als ik het door heb.
Aangezien het hier toch over maskers gaat, dan kaap ik dit draadje ook even met vragen (voor de kenners (Antoine?)):
Ik heb twee koppels waar ik jongen uit kweek:
maskerbont bruin x bruin (bleekrug, denk ik, want een heel bleke bruine)
bleekrug/masker x wildkleur bont
Uit beide koppels komen dus masker poppen. Deze poppen hebben allemaal een enorme grijze pet. Dit houdt dus in dat het zwartogen zijn? (nooit in het oog gehouden in het nest). Die grijze pet loopt ver door, tot naast het masker in de nek, en vult bijna de volledige kop. Ik heb twee vraagjes over deze vogels:
Blijft die pet even groot of vermindert die met ouder worden?
Hebben alle masker zwartogen petten of enkel de slechte en is dit dus een erfelijke kleurfout?
Komt die pet in alle kleurcombinaties naar boven?
Ik wil namelijk een popje houden om te koppelen aan een zwartwang mannetje (om ooit masker zwartwang te kweken, gewoon voor de lol). Maar het lijkt me dat die pet mogelijk de kleurcombinatie kan verpesten. Misschien moet ik dus afstappen van het principe dat ik zoveel mogelijk popjes uit eigen kweek houd met wenselijke vruchtbaarheid (tegenover risicovolle aankopen) en enkel mannetjes aankoop, om zonder tussenstappen aan roodoog maskers te raken.
Opmerking
-
Nog eens bedankt. Ik weet dat wit op wit ook steeds kleinere vogels geeft, ik heb nu net een nieuw kweekkoppel aangekocht, en ga er nog een paar kopen, voor de rest heb ik bruin op wit en wit op bruin zitten. Bruin en wit wil ik wat meer gaan kweken dus ik ga er daar wel wat van bijkopen. Ik weet da er heel mooie witte komen uit wit-bruin, eens gelezen en ook getest. Ik kreeg daar maar 1 jong uit maar wat een mooie, echt heel mooi zuiver wit. Wel spijtig dat de vader niet zo vruchtbaar was, ik hoop dat dat niet overgaat op de jongen.Zebravinken, Chinese dwergkwartels, diamantvinken, kanaries, blauwfazantjes en kleine cubavinken
Opmerking
-
Wat dat zwart petje betreft weet ik niet of dat groter word of kleiner.Heb die zelf nooit gekweekt.
Wel heb ik eens gelezen dat men dat ook het engels type noemt.In ieder geval zijn het zwartogen.
Bont zou alleen maar gekruist mogen met grijs en bruin en met de rest niet.Waarom?Bv Bont x markergrijs,deze jongen zijn naar de kleur toe onvoldoende herkenbaar.
Opmerking
-
Ik had het maskergrijs bonte mannetje (en niet maskerbruin, foutje in de vorige post) eigenlijk gekocht als wit, maar plots kreeg hij na de rui een halve traanstreep en een halve flankstreep, dus het is een te bleke masker met veel bont. Dus ik snap wat je bedoelt.
Omdat hij al gekoppeld zat aan het (bleekrug) buine popje, heb ik hem gehouden. Maar ik houd voor de rest geen maskerbonte jongen uit, enkel wildkleurige of bonte mannetjes (die dus split bruin, (bont) en masker zijn (en misschien bleekrug) en die koppel ik dan aan een bleekrug/bont popje uit mijn tweede koppel (bleekrug met enkele witte pennen, dus split bont veronderstel ik) . Er is een kans dat ik dan enkele masker bonte vogels krijg, maar ook deze houd ik dan niet verder. Ik wil me in die kweeklijn vooral gaan toeleggen op bruin bont en bleekrug bont, maar als er enkele maskervogels (en maskerbonte) uitkomen, dan is dat leuk meegenomen om wat kleur in mijn groep jonge vogels te brengen.
De masker popjes wil ik dus gaan gebruiken om masker zwartwang te fokken (tweede project). Maar hier probeer ik dus zoveel mogelijk bont buiten te houden.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking