Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nest controle

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Nest controle

Graag zou ik jullie advies willen vragen.
    Hoe vaak voeren jullie een nest controle uit rond de periode dat de eitjes uit moeten komen en de periode nadat er jongen geboren zijn ? In hoeverre is dat belastend voor het koppeltje.
    Dank voor de reacties.

Ik heb mijn vogeltjes maar pas, een grote kenner ben ik ook niet. Maar ik controleer het nestje niet. Ik laat ze dat allemaal zoals ze in de natuur zelf uitzoeken. Het enige wat ik doe is het nodige qua voeding en verzorging geven, hou hen ook in het oog. Af en toe een praatje maken. Maar ik laat ze verder met rust. Ik zie die kleintjes wel verschijnen. Wat ik ook wel doe ik noteren van het ogenblik dat ze begint te broeden en zoek uit wanneer de jongen normaal gezien uit het nest komen. Als ze erg over de tijd zijn, en ze verlaten dat nest niet zou ik het wel even controleren of afbreken.
    Ook een der reden is ze hebben het nest goed afgesloten, de pop of man zitten er altijd op en ik wil ze ook niet opschrikken. Ze zijn al zenuwachtig als je te dichtbij komt. Tot nu toe verloopt het bij mij goed. Dus wacht ik af. Net zoals zij.

Opmerking

Dank je Loeky. Ik wil ze ook zo min mogelijk storen en liefst helemaal niet. Omdat ik de jongen wil ringen, om overzicht te houden, moet ik wel weten wanneer en of ze uit het eitje gekomen zijn dus moet het in de gaten houden maar dan zonder ze al te veel te verstoren natuurlijk.
      Hoe gaat het met je bichenows? Vindt het zo'n leuk vogeltje dat ik op zoek gegaan ben naar een koppeltje, helaas nog niet gevonden.

Opmerking

Ik ga ze dit jaar niet ringen. Omdat ze echt om hun jongen geven. Ze vertrouwen me, maar ik mag toch niet te dichtbij komen. Dan worden ze zenuwachtig en beginnen ze luid te piepen. Ik weet dat ze goede ouders zijn. En wens dat ze tot het einde toe hun jongen grootbrengen. Ik denk dat deze het kunnen. Als ik jongen heb en ze groot genoeg zijn mag je best twee van mijn vogeltjes krijgen. Alleen zal je er eentje met iemand anders moeten wisselen om incest te vermijden. Een ding mag je dan heel zeker weten. Het zijn lieve zorgzame vogeltjes.

Opmerking

Zebravinken controleer ik regelmatig. Vogels die makkelijk te verstoren zijn controleer ik veel minder. Maar meestal check ik tot er 3 eieren zijn, dan tel ik de dagen en check rond dag 8 nog een keer. Daarna check ik op de uitkomst dag, en de dag dat er geringd moet worden.

Opmerking

Dank je Loeky voor het aanbod eerst maar rustig afwachten hoe het allemaal gaat lopen en hoop natuurlijk dat het helemaal goed gaat komen met de jonkies. Het zijn echt hele leuke vogeltjes.
            Ik zal voor je duimen dat het deze keer goed gaat.

Opmerking

Zaterdag was er 1 jonkie geboren en gisteren nog levend. Vandaag bij het controle rondje jonkie nergens meer terug te vinden; in het nestje liggen nog 3 eitjes maar verwacht niet dat deze nog gaan uitkomen. Vreemd dat een jonkie zo ineens maar verdwijnt

Opmerking

Ik kan er nog steeds niet bij met m'n pet dat een jong van 2 dagen oud zomaar weg is en dat er nergens iets van terug te vinden is. Dat is toch bizar. Het koppeltje broedt nog steeds op de overgebleven eitjes maar kan me niet voorstelen dat dat nog wat gaat worden.

Opmerking

In wat voor kooi/voliere heb je ze zitten? Het gebeurt heel vaak dat jonge vogels "verdwijnen". Meestal overlijden ze dan in het nest, en worden ze door de ouders er uit gegooid. Een jong van 1 of 2 dagen oud droogt dan heel snel op, en is nergens meer te vinden. De overige 3 eitjes kan je beter weghalen, want die gaan niet meer uitkomen.

Opmerking

Opmerking

Wat sneu. Hoe gaat het met de andere koppels.

Opmerking

Hallo Loeky, het is de natuur maar blijft zeker sneu. Een ander koppeltje heeft 2 jongen sinds maandag en een ander koppeltje zit nog te broeden op 4 eitjes en moeten als het goed is komende week maandag-dinsdag uitkomen. Is altijd weer spannend of het allemaal goed gaat.

Opmerking

Dat ziet er goed uit. Leuk.

Opmerking

Working...
                          X