Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waar allemaal op letten bij aanschaf zebravinkjes.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Waar allemaal op letten bij aanschaf zebravinkjes.

Aangezien ik in grote lijnen een echte leek ben op aanschaf van vogeltjes kan alles me dus in de handen geduwd worden.

Dus vandaar de vraag waar op te letten bij aanschaf van de vogeltjes.

Naast wat ik weet natuurlijk dat ze er gezond en fris er uit moeten zien en denk ook wel de omgeving waar ze in zitten.

Meer van waar te halen. In de winkel, kweker en hoe weet ik met een goede kweker van doen te hebben.
    En hoe kan ik eventueel de leeftijd zien als beestje niet geringd is.

En op marktplaats staan wel vogeltjes soms een zielig alleen zittend mannetje kan ik daar bijv later zomaar een ander mannetje bij zetten of gaat dit niet werken en is beste 2 tegelijk te nemen.
    Wil niet kweken vandaar alleen mannetjes.

Koop je vogels bij een kweker. Via de speciaalclub kunnen ze jou vast in contact brengen met een ervaren, betrouwbare kweker: http://www.nederlandsezebravinkenclub.nl/

Waar je bij een vogel op moet letten:
    - is de vogel levendig of zit hij of zij bol? In het laatste geval laat je de vogels zitten waar ze zijn. De vogel is waarschijnlijk ziek. Springt het vogeltje van zitstok naar zitstok als je tegen de tralies tikt?
    - glimmen zijn veren; zit er geen ontlasting aan de veren. In het laatste geval niet doen.
    - zijn de ogen van het beestje helder. Als het diertje met half geknepen ogen de wereld inkijkt is het ziek.
    - de ontlasting die moet vast zijn. Wit met een beetje bruin/zwart. Als de ontlasting groen of geel is, is het niet goed.
    - kijk ook naar de staat waarin de kweekruimte van de kweker zich bevindt. Is het schoon?
    - is het diertje geringd? Ik koop bijna alleen maar geringde vogels, omdat je dan de leeftijd weet. Anders bestaat de kans dat je wordt opgelicht. Koop gewoon een koppeltje van 2015 dan kan je er bij een goede verzorging nog jaren van genieten. Koop geen losse vogels, maar een niet verwant koppel (geen broer en zus). Als de nrs op de ringen te dicht bij elkaar liggen is de kans groot dat je te maken hebt met een verwant koppel. De jaartallen obv de kleuren kan je hier terugvinden: http://www.ogvh.nl/CMS/index.php?Ringkleuren
    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Dank je wel. Mooi te zien zo van welk jaar de vogeltjes zijn.

Opmerking

Let wel op. Die kleuren zijn voor vaste voetringen. Er bestaat ook zoiets als knijpringen in allerlei kleuren. Die worden gebruikt om vogels te herkennen in de massa en zeggen niks over de leeftijd.

Als het niet perse tentoonstellingskwaliteit moet zijn, staat het internet vol van zebravinkjes. Ga op je gevoel af, klinkt het alsof de kweker inzit met zijn vogels en zitten ze er verzorgd bij.

Aangezien je twee mannetjes wil, hoef jde er trouwens niet van wakker te liggen of ze familie zijn. Kies gewoon twee levendige vogeltjes. Ze hoeven elkaar niet te kennen, maar steek ze dan best op hetzelfde moment in de nieuwe kooi. Dan is er niet eentje die zich sneller thuisvoelt en zich misdraagt naar de indringer.

Opmerking

Nee hoef inderdaad geen tentoonstellingskwaliteit. Gewoon 2 gezonde beestjes die het samen gezellig hebben en hier wat extra leven in de brouwerij geven.

Opmerking

Misschien heb je hier ook wat aan, een artikel wat ik op mijn site heb staan: 10 tips bij het kopen van vogels, daarnaast ook vele andere artikelen omtrent de vogelhobby
            webmaster van Voor al uw vogel(kweek) informatie

Opmerking

Goede site. Kan daar veel van halen.

Opmerking

Working...
              X