Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kweek feb 2015 start?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• kweek feb 2015 start?

Goeden middag

Ik heb een houtenschuurtje
    Waar ik mijn vogels in heb zitten
    Ik heb de vogels op iets meer dan14uur licht zitten nu
    Nu merk ik aan de mannen, poppen dat ze rijp aan t worden zijn
    Slepen met alles wat ze vinden en duwen het in de gritpotjes
    Tevens geeft het steeds meer ruzzie in kooien

Kanarie mannen fluiten vollop in koor

Alle mannen poppen zitten nu nog appart van elkaar
    Bij kanaries zebravinken japp meeuwen

Is het nu nog te vroeg om ze bijeen te gaan zetten?
    Ivb koude nachten wat nog lichte vorts geeft
    Bijverwarmen is geen optie ivb niet geisoleert

Of gaat het wel voordat nest klaar is en eerste ei dan bijna 2 weken verder zijn en licht dan zn 15uur is

Reden evtw indien vroege kweek is afgelope jaar te laat was begonnen en 1e keer was voor mij enzo tegenviel ivb de bloedluis
    En nu alles ontsmet en behandelt is en un lage temparatuur zodat ik hoop dat kweek klaar is voor de luis weer komt met hogere temp

Mvg

hoe warm/koud is het in je schuurtje ?

de meeste nachten vriest het nog, en dat kan nog wel een maand duren.

ik zou nog even w8ten.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Overdag tussen de 7 en 10 graden deze week scnachts zal rond de 0 zijn
      Want heb geen bevroren bevrorenflesjes gehad de hele winter tot nu toe dan
      Schuur gemaakt van 3cm dikke planken
      Met 2 deuren met enkel glas

Opmerking

Voornaamste is dat het er binnen niet vriest.
        Ik heb ook zebravinken gekweekt in de kelder zonder verwarming.
        Daar was het tussen de 5 en 8 graden in de winter.
        Zebra's gekweekt zonder problemen.Oppassen voor tocht.

Opmerking

Tocht is er in elkgeval niet omdat deur alleen open gaat als ik naar binnen ga en rest van de dag komt er niemand

Het gaat niet alleen om zebra s maaar ook om kanaries die hadden t meeste last van luis

Opmerking

als je nu begint te kweken en je verwarmd niet bij, is vragen om moeilijkheden, dan kunnen we over enkele weken de vragen weer verwachten van de eitjes zijn niet bevrucht, de ouders voeren niet, de jongen groeien niet en gaan dood, waarom heb je het licht opgevoerd als je niet bij verwarmd, ik zie daar het nut niet van in, is vragen om moeilijkheden, we zitten pas half februari, we kunnen nog best een Winter krijgen, de laatste Elfstedentochten werden pas eind februari gehouden.

Opmerking

de meeste tocht heb je juist als de deur dicht is. het is afhankelijk hoe het is afgewerkt. netjes afgetimmerd, of flinke kieren.

hoe dik je planken zijn maakt niet uit. uiteindelijk is het in de schuur net zo koud als buiten.

feit blijft dat ze droog en uit de wind zitten, dat is belangrijk.

kweken onder deze omstandigheden, zou ik niet doen. is vragen om problemen.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

ik vind dat er bij verwarmt moet worden .
                zelf kweek in een serre aan huis en is ge isoleert .dus zou je zeggen warm genoeg .
                maar helaas de temperatuur daalde in de serre tot 8 graden als het niet vriest als het vroor dan was het lager tot zelfs 5 graden en overdag 14-15 graden .cv stond gewoon hele nacht aan op 19 graden .
                deze dag temp is redelijk maar de nacht temp is gewoon veel te laag .
                hier ben ik zelf te laat achter gekomen en heeft mij veel jong vogels gekost .
                heb er nu een verwarming xtra in staan zodat het snachts ook rond die 15 graden blijft .
                hopelijk geeft dit nu beter resultaat . de eerste eitjes moeten nu vanaf morgen kippen
                en de tijd zal het leren .

je vertelt je hebt er licht hebt dus dan zou je ook kunnen bij verwarmen .(stroom is er al )
                vooral in de avond en nacht . houdt dan wel rekening met de luchtvochtigheid, te-laag en jonge dood te hoog weer het zelfde en kans op bloedluis. dus daar moet je echt opletten . rond de 60 - 65% is echt prima.
                anders de vogels niet bij elkaar zetten .en gewoon nog ff wachten.
                ik spreek uit ervaring met niet bij verwarmen.

advies zorg dat je er een stop contact verkrijgt en zet er een electrise olie kacheltje in met timer er tussen
                vochtige handdoek er op en verwarmen tot die 12-13 graden .

mvg rudy
                Last edited by rudyp; 16-02-2015, 21:47.

Opmerking

Ik wil hier van dit topic ook even gebruik maken om een kweekvraag te lanceren.
                  Ik heb mijn koppel spitsstaartamadines gewoon bij elkaar zitten. Heeft het enig nut om deze bv. een week of twee uit elkaar te halen en ze daarna terug samen te laten? Kwestie dat deze hereniging spontaan een liefdesvonk laat overslaan als het ware, of zetten ze er zelf wel vaart achter als ze er zin in hebben?

Opmerking

Nou het komt zo
                    Ik ben beginnende vogelhouder +- un anderhalf jaarlijkse nu
                    Begonnen met een koppeltje zebravinken en 1 koppel jappanse meeuwtjes
                    In een wandkooi van 85x65x40

Ik vond het zo leuk om me er mee bezig te houden
                    Heb ik nog precies de zelfde kooi gemaakt en nog un koppeltje vogels gehaald

Dit was 1, 5 jaar terrug

Daaarna kwam al snel een klein voliertje met 3 koppeltjes kanaries
                    En ga zo maar door

Afgelopen jullie een tuinhuis geplaatst(zie foto)
                    Mooi ingericht rimo p2000 erin gemaakt

Vogeltjes bijgekocht wou 1 ronde mee kweken
                    Alles vol bloedluis u2 alles behandelt maar te vergeefs jongen leeggezogen en dood

En ik kwam bij die zaadhandel met wat kwekers in gesprek
                    Die kanaries kweekte en met tt mee deden
                    Ik verteld hoe ik mijn vogels had zitten en waar

En vertelde hun mij als ervaren kwekerss van begin met opvoeren van het licht in december dan kun je begin maart starten met kweken zonder bij verwarmen
                    Hierdoor de lagere temp zou ik hierdoor veel minder last hebben van luis en de jongen op de stok hebbeb voordat de temp zo was dat luis erg acfief zou worden

Nu is het half feb en als ik de weersvooruitzichten kijk van t weer word het nog niet veel warmer de komende 2 weken

Vandaar dat ik hier de vraag stel of het kan ofniet
                    Wil niet voor een grote teleurstelling te komen staan
                    En ook dit jaar niet weer zn problemen met de luis hebben
                    2 weken terug ander spul tegen luis gehaald hopenlijk werkt dit wel

Koudijs luis worm druppel voor in de nek
                    Finecto+ poeder voor onder het eivoer zodat ze het bloed niet meer lusten

En dan finecto spray voor de kooien te behandelen

Zijn er mensen hier die er goede ervaringen mee hebben?
                    Mvg
                    Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Hopelijk gaan die spray en die druppels werken.
                      Zelf heb ik maar een paar jaar kanaries gehad.Toen gebruikte ik ocepou,maar dat mag allang niet meer verkocht worden.
                      Wist je dat men kanaries ook jaarlijks inent tegen kanariepokken.Ben er zo niet in thuis maar wil het toch maar zeggen.
                      Wat ik wel weet is (en nu gaan er mij misschien niet geloven)dat zebravinken zo goed als nooit last hebben van die luizen.
                      Heb verschillende jaren zebra's gekweekt en nooit last van gehad.Ook andere zebrakwekers niet.
                      Kijk hier ook eens in de rubriek overige ziekten op blz2 bij luizen enz...
                      Last edited by Antoine1; 17-02-2015, 15:23.

Opmerking

Klopt zebravinken, jappanse meeuwen zaten wel luizen in het nestmateriaal maar de jongen kwamen allemaal op de stok

Ik snap ook niet warom kanaries hier exsrra gevoelig voor zijn?

Opmerking

Mijn vermoeden is dat luis vaak komt door slechte ventilatiezogenaamde broedkooien hebben zitten hoor ik er elk jaar weer over.

Uiteraard is gewoon behandellen wel de beste remedie, maar mischien moet je is kijken naar de luchthuishouding/vochtgehalte. Een hoge (relatieve) luchtvochtigheid geeft ook een lekkere boost aan luizen en schimmels.

Met vriendelijke groet
                          Adriaan
                          webmaster van Voor al uw vogel(kweek) informatie

Opmerking

Working...
                          X