Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Trosgierst - Vraagje..

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Trosgierst - Vraagje..

----
    Hoe vaak geven jullie trosgierst aan de zebravinken??

Moet dat constant aanwezig zijn of is het eigenlijk

meer als snoep-voer bedoeld??

Ze vinden het namelijk wel heel erg lekker

----
    GROETEN HANS

In uw geval zou ik er 1/2 stengels per week geven. Het is bedoeld als bijvoeding. Ik hwb een groep van 15 zebravinken en ik geef er 5 per week. Dan zijn ze meestal wel op...

Opmerking

Hans, ik zou ook maar een stengel per week geven, anders eten ze te eenzijdig voedsel en dat is nooit goed.

groetjes fons
      Uit gouden korenaren schiep GOD de Goirlenaren
      uit het restant de rest van het land.

Opmerking

http://www.werkgroepamerikaansesijze...264-trosgierst
        Quotes:
        'Trosgierst is belangrijk voor vogels door het hoge gehalte Leucine.'
        'Als de voeding gevarieerd is worden de tekorten aangevuld door andere voedingsproducten.'
        'De veren van de vogel bevatten ook een hoge concentratie aan Leucine, misschien is dat wel de reden dat vogels nogal eens de neiging hebben om de veren te plukken van andere vogels of die van hun zelf. Zouden ze op deze wijze hun te kort aan Leucine willen compenseren? Het zou best kunnen, vogels weten welke voeding ze moeten opnemen om hun conditie op peil te houden. In de natuur hebben ze de mogelijkheid om zo gevarieerd als nodig hun dieet op te nemen. In onze beschermd milieu, waarin we de vogels houden, zullen wij deze nodige variatie moeten aanbieden.'

Wel in de gaten houden dat ze actief genoeg zijn en niet te vet worden van trosgierst, echter, dat zou ook kunnen als ze bv meer eivoer eten dan dat ze 'eraf' vliegen.
        Wij (mensen) kunnen nog zo gezond eten maar als we verder alleen op de bank zitten, worden we ook vet. :-)
        Eten moet dus in evenwicht zijn met beweging. Zodoende ben ik voorstander van ruime kooien. Gelukkig is jouw kooi een behoorlijk kooi waarin ze best hun gang kunnen gaan en zichzelf kunnen vermaken, ik denk niet dat ze in jouw kooi snel te vet worden. Lekker je voer verdelen in de kooi dat ze verplicht van de ene kant naar de andere kant moeten .

Groetjes, Chantal

ps dat van het 'onbeperkt' groenvoer bij vogels niet gaan uitproberen, dat wel langzaam opbouwen! Want als ze daar in enen (door graagte en gebrek aan) veel van gaan eten, dan is dat niet goed voor de vogel.
        Last edited by Tal; 15-12-2014, 08:35. Reden: ps
        http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

GROETEN HANS

Opmerking

Je kan beginnen met een bladje witlof, andijvie, schuifje komkommer, schijfje appel of later een struikje broccoli.
            Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

--
              Komkommer heb ik al in huis, straks in de super eens even kijken!!

Paar blaadje "meepikken"
              -------
              GROETEN HANS

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ratlook Bekijk Bericht
                --
                Komkommer heb ik al in huis, straks in de super eens even kijken!!

Paar blaadje "meepikken"
                -------
                Super hoor hoe je bezig bent met je vogeltjes! Je hoeveelheid trosgierst kan, imo, prima.

Je kan, als je dat wil, ook even kijken op onze site, en dan 'voeding verzorging' staat links in de kolom. Als je daarop klikt dan kom je op die pagina.

Van komkommer zullen ze als eerste, als ze het eten, het binnenste eten. Ik snijd ze daarom over de lengte door.
                Ik geef voor al onze vogels zo'n 6 cm per dag, en dan dus over de lengte doorgesneden. (nu in de winter let ik extra op of haal het voor de nacht weg ivm vorst)
                Lofblaadjes, een stuk of 4.
                Kwart appel (zoete of 'oudere' dus rijpe appel vinden ze bij ons erg lekker), pitjes/kern eruit ivm stikken/jongen.
                En dus wat ijsbergsla, andijvie, of ander groen.

Broccoli eten ze bij ons nog steeds niet.

Gewoon eivoer af en toe blijven geven. Als ze het nodig hebben dan eten ze er vanzelf van. Als ze iets nodig hebben dan eten ze het en als ze het niet nodig hebben dan eten ze het niet.

Ik kan erg genieten van mensen die zo het beste voor hebben met hun vogels. Ik blijf je updates volgen!

Groetjes, Chantal
                Last edited by Tal; 15-12-2014, 10:52.

Opmerking

Broccoli aten ze bij mij ook niet. Ik maal het nu fijn en doe het dan door het eivoer. Ook kan je appels raspen en door het eivoer mengen.

De komkommer snijd ik altijd een paar millimeter dik plakje van. Dat zet ik met een knijper vast aan het voorfront. Aan het einde van de dag is het helemaal weg.
                  Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk Bericht
                    Broccoli aten ze bij mij ook niet. Ik maal het nu fijn en doe het dan door het eivoer. Ook kan je appels raspen en door het eivoer mengen.

De komkommer snijd ik altijd een paar millimeter dik plakje van. Dat zet ik met een knijper vast aan het voorfront. Aan het einde van de dag is het helemaal weg.
                    Als ze bij ons iets niet eten dan ga ik ervan uit dat ze het niet nodig hebben. Wat zit er in broccoli voor een vogel dat ze het nodig hebben?
                    Ik geef tegenwoordig, door Loodje, wel soms wat kruiden, dat eten ze wel.

Eten ze bij jou ook de schil van de komkommer?

Groetjes, Chantal

Opmerking

Opmerking

---
                        Net wat komkommer gegeven en een paar stukjes ijsbergsla.

Ze begonnen er als een gek aan te pikken, vooral de komkommer.

De stukjes sla trokken ze uit het bakje en daarna vielen er

wat stukjes door de gaasbodem

Ze zijn er in ieder geval wel "zoet" mee !!

-----
                        GROETEN HANS

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ratlook Bekijk Bericht
                          ---
                          Net wat komkommer gegeven en een paar stukjes ijsbergsla.

Ze begonnen er als een gek aan te pikken, vooral de komkommer.

De stukjes sla trokken ze uit het bakje en daarna vielen er

wat stukjes door de gaasbodem

Ze zijn er in ieder geval wel "zoet" mee !!

-----
                          Leuk!! En voor je vogels vooral 'LEKKER!'.

Opmerking

Bij mij wordt de broccoli ook niet gegeten ze kijken er niet eens naar, ik denk dat dat echt kanarievoer is die knabbelen n.l. aan alles.

Is jammer dat het niet gegeten wordt want broccoli bevat erg veel vitamines:

Broccoli bevat veel vezels, is mineraalrijk (calcium, kalium) en bevat veel vitamines. Namelijk;
                            vitamine C,
                            vitamine A (in de vorm van beta caroteen: 1,5 mg per 100 g),
                            vitamine B (in de vorm van foliumzuur),
                            vitamine K
                            en vitamine E

Ik geef schijfjes komkommer die ik eerst schilde maar nu niet meer, ik merk dat ze ook veel aan de schil knabbelen, en daar zit denk ik meer in dan in de komkommer zelf.
                            Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

---
                              Nu heb ik hier "op de fruit-schaal" ook nog peer en

banaan liggen, maar daar heeft niemand het over

Mogen ze dat ook hebben of beslist niet??

---
                              GROETEN HANS

Opmerking

Working...
                              X