Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuw hier met zebravinkjes..

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Alex D Bekijk Bericht
    Hartstikke leuk dat er eindelijk jongen zijn Hans!
    Nog steeds maar eentje

De laaste drie eitjes...ik weet het niet
    ---
    GROETEN HANS

Opmerking

• GROETEN HANS

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door Tal Bekijk Bericht
        Als je alles exact hetzelfde doet, dan zou het wel hetzelfde behoren te zijn.
        Groetjes, Chantal

Ps ga je zaterdag nog even naar Barneveld?
        je krijgt het nooit zo voor elkaar, dat je bij verschillende mensen, de zelfde kweek omstandigheden krijgt.

er zijn zoveel factoren die meespelen, dat gaat gewoon niet.

nee, ik ga niet naar barneveld. ik ga de voliere wat aanpassen.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
          je krijgt het nooit zo voor elkaar, dat je bij verschillende mensen, de zelfde kweek omstandigheden krijgt.

er zijn zoveel factoren die meespelen, dat gaat gewoon niet.

nee, ik ga niet naar barneveld. ik ga de voliere wat aanpassen.
          Zodoende begreep ik het 'exact hetzelfde' al niet. Ik merk dat al als mijn man of ik de vogels doe(t), dat er verschil in zit.
          Net als wanneer hij of ik de hond eten geeft. Iedereen doet het toch iets anders en nooit hetzelfde.

Ik las het in een ander topic van je zaterdagklus. Veel succes! Het wordt uiteindelijk vast helemaal naar je zin in je nu al fraaie voliere!
          Groetjes, Chantal
          http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

• dank je.....
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

• GROETEN HANS

Opmerking

• Heee, niet de moed opgeven!!!

Er zijn meerdere misschiens!
                Misschien zijn ze in enen te snel in warmte en rijk voer gekomen, is het wat te snel gegaan voor je vogels.
                Misschien is de ruimte toch wat te klein dat de vogels/man zijn energie niet kwijt kan, behalve door te 'sporten'.
                Misschien was er toch wat met de jongen en dit jong. Vogels voelen dat blijkbaar en gooien dan zo'n jong 'de deur uit' om aan een niuew nest te beginnen.

Opmerking

• ---
                  Wat zou jij dan nu doen in mijn geval Chantal??

Nestkastje enige tijd wegnemen en dan weer een keer opnieuw proberen?/

---
                  GROETEN HANS

Opmerking

• Zijn de ouders soms wat jong?

Je kan ze nog een ronde laten proberen. Rustig aan met de eiwitten en geen levend voedsel verstrekken. Slechts 2 maal per week. Geef wel gewelde/gekookte zaden. Kijken wat er dan gebeurd.
                    Bekijk mijn vogels op:

http://papegaaiamadine.webnode.nl/

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk Bericht
                      Zijn de ouders soms wat jong?

Je kan ze nog een ronde laten proberen. Rustig aan met de eiwitten en geen levend voedsel verstrekken. Slechts 2 maal per week. Geef wel gewelde/gekookte zaden. Kijken wat er dan gebeurd.
                      De pop is van 2013 en de man van 2014..

De pop heeft al eerder nestjes gehad bij de vorige eigenaar alleen de man niet, voor hem is het nieuw.

Levend voer heb ik ze nog nooit gegeven en met eiwitten bedoel je ook eivoer minderen??

----
                      GROETEN HANS

Opmerking

• De pop heeft hier meerdere nesten groot gebracht met meerdere partners. De man is jong, misschien is ie te broeds?
                        Ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt.

Kunnen tal van mogelijkheden zijn natuurlijk waarom dit gebeurd.
                        Groet Alex
                        De Wieringer Zebravink

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door Alex D Bekijk Bericht
                          De pop heeft hier meerdere nesten groot gebracht met meerdere partners. De man is jong, misschien is ie te broeds?
                          Ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt.

Kunnen tal van mogelijkheden zijn natuurlijk waarom dit gebeurd.
                          Hoi Alex.

Ik heb ook echt geen idee...ik denk dat het aan de man ligt, want de pop deed

alles wel "zoals het hoorde"

Ik ga het nestje een tijdje eruit halen denk ik en dan later nog eens proberen.

Anders zou ik het ook niet weten

---
                          GROETEN HANS

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door Ratlook Bekijk Bericht
                            ---
                            Wat zou jij dan nu doen in mijn geval Chantal??

Nestkastje enige tijd wegnemen en dan weer een keer opnieuw proberen?/

---
                            Ik hoor van mensen weleens vaker dat hun zebravinken nesten gaan stapelen over eitjes enzo heen.
                            Wijzelf hebben dit echt nooit met de vogels en ook niet met de zebravinken, gewoon keurig nesten en goed gedrag daarin.

Wat voor nestmateriaal heb je? Toen wij sisal hadden was het nest van de zebravinken een hoog opgestapelde massa van nestmateriaal. DIt om de ingang van het nest zo klein mogelijk te maken. We hadden toen maar 1 koppel dus toen nog geen vergelijk met andere koppels zebravinken.
                            Sisal vinden wij niet fijn voor vogels dus dat hebben we niet meer, we hebben sindsdien hooi en cocosvezels, daarmee maken de vogels hele mooie ronde nesten in de kastjes. Ook geven we veertjes (uit een Ikea-kussentje), dat gebruiken ze als ze klaar ze met het bouwen van het nest om de binnenkant zacht te maken, tenminste, ze leggen het in het afgebouwde nest dus ga ervan uit dat het daarvoor is, gelijk zie je de jongen niet meer door de veertjes waar de jongen lekker warm en zacht in liggen

Omdat wij in de voliere meerdere koppels hebben is er altijd nestmateriaal, doorgaan met het nest doen ze niet, klaar is klaar. Wel af en toe een sprietje erbij om het nest mooi te houden.

DIt even een uitleg hoe ze het bij ons doen.

Het is normaal dat er af en toe een nest niet goed gaat. Misschien is dat nu net de pech bij jou geweest. Bij zebravinken gaan de nesten bij ons altijd goed, bij andere tropen heb je weleens dat het niet goed gaat, bv als het hun eerste nest is en ze hebben een onervaren partner uitgekozen die ook niet goed genoeg voert of warm houdt.
                            Het is duidelijk de man die niet weet wat hij moet doen of te veel energie heeft en maar doorgaat. Teveel in broedstemming begrijp ik.

Hoe jonge mannen het doen in een kleinere kooi (dan een voliere) weet ik niet. Ik weet niet of die mannetjes dan altijd zo door gaan met voortplanten. MIsschien is jouw man door de verhuizing naar jou toe in enen teveel in het warmte gekomen, te snel in broedstemming gekomen. Warme temperatuur, elke dag een badje, broedrijp popje in de kooi.

Ik weet niet hoe gehecht je bent aan deze man. Misschien mag je hem even omruilen voor een man die al wel goede nesten heeft gehad? Of permanent een andere man en dat de verkoper zelf deze man met een pop gaat proberen?
                            In een enkel geval is een vogel niet geschikt om te kweken maar je hebt kans dat deze vogel straks wel normaal gedrag heeft. Misschien in een grotere kooi/voliere zich beter voelt. Imo kan het niet zijn door teveel eiwitten, dit omdat je geen insecten voert. Eivoer eten ze gewoon met mate toch?

Sorry voor het lange verhaal, maar probeer zo goed mogelijk mijn idee en onze ervaring op te schrijven.

Groetjes, Chantal
                            Last edited by Tal; 15-02-2015, 09:44.

Opmerking

• GROETEN HANS

Opmerking

• Dat witte touw is sisal. Als je dat lang laat dan kan het rond de pootjes gaan wikkelen en bij jonge vogeltjes overal rond wikkelen. Zodoende dat dat veelal door de gebruiker in stukjes van 4-5 cm geknipt wordt. Wij vonden dat teveel werk en nog zat er weleens een te lange draad tussen. We hebben een keer een kwartel gehad die het rond beide pootjes had gekregen. zo sneu, hij liep alsof hij gekluisterd was. Was een heel gepriegel om dat weg te knippen.
                                Inderdaad gaan vogels plukken als ze bv veertjes willen hebben en het is niet in de kooi/voliere te vinden. Bij ons wilden vooral de gordelgrasvinken veertjes en toen ik dat nog niet aan nestmateriaal gaf, ging die gordel op jacht bij de kwartels om daar een veer uit te trekken, zag er wel koddig uit zo'n gordelgrasvink die zo'n kwartel stilletjes achtervolgt maar het is natuurlijk niet de bedoeling, nu vinden ze het super als ik weer een handje veertjes in de mand erbij doe.
                                Heel logisch als jouw man drift heeft om te bouwen dat hij er alles aan doet om aan bouwmateriaal te komen.
                                Ik weet echt niet wat je eraan kan doen maar ben wel benieuwd wat die man doet als je bv 2 nestkasten in je kooi hebt. Of hij dan met het nest waar de eitjes/jongen in liggen aan de gang gaat of dat hij het tweede nest gaat vullen. Het is een soort Bob de Bouwer, jouw zebravinkman. Hij vond het nest duidelijk niet goed genoeg maar de pop was al met eitjes bezig.
                                Was het nest toen de eitjes erin kwamen naar jouw idee wel af?

Opmerking

Working...
                                X