Mededeling

Collapse
No announcement yet.

grote vinken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• grote vinken

in het stukje over venendaal gaat het nu over groot of niet.
    dus maar een nieuw onderwerp er over.

ik heb 3 van die reuzen in mijn hok zitten die kwa formaat met gemak mee kunnen in venedaal.
    helaas zijn het splitten uit zwartwang dus uitvloeiende traanstreep.

maar het valt op dat ze door de poten zakken en veel minder aktief zijn tegenover de kleinere vinken die wel mooi op de poten staan en aktief rond scharelen en vliegen door de voliere

het valt ook op dat ze alle 3 minder eitjes leggen (3 tot 4) tegen de anderen ( 5 tot 7) en de bevruchting ook lager licht.

nou kan het zijn dat ik net 3 missers in mijn hok heb maar heb van anderen ook gehoort dat zij met het zelfde probleem zitten.

dus is het slim dat we ze steeds groter kweken
    met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

dus is het slim dat we ze steeds groter kweken
    Mijn mening: nee, absoluut niet slim. Ik vind het zelfs een heel eind richting dierenkwelling gaan. Veel van die te grote zebravinken kunnen nauwelijks nog vliegen, ik vind dat je dat een vogel niet moet aandoen.

Vergelijk het met showhonden of -katten. Die hebben vaak zoveel haar dat ze niets meer zien, dat ze zichzelf vervuilen en van het minste of geringste ziek worden, doorgefokt, kapotgefokt, vind ik.

De bond zou een maximum kunnen instellen dat 2 cm lager ligt dan de meeste te zware nu zijn, dat zou de vogels ten goede komen.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
      Mijn mening: nee, absoluut niet slim. Ik vind het zelfs een heel eind richting dierenkwelling gaan. Veel van die te grote zebravinken kunnen nauwelijks nog vliegen, ik vind dat je dat een vogel niet moet aandoen.

Vergelijk het met showhonden of -katten. Die hebben vaak zoveel haar dat ze niets meer zien, dat ze zichzelf vervuilen en van het minste of geringste ziek worden, doorgefokt, kapotgefokt, vind ik.

De bond zou een maximum kunnen instellen dat 2 cm lager ligt dan de meeste te zware nu zijn, dat zou de vogels ten goede komen.
      met dit antwoord ben ik nou blij.
      ik hoop dat er veel meer zijn die zo denken zodat ik of iemand er een punt van kan gaan maken bij de NZC.
      ik vind het veel te ver gaan.

Opmerking

ja vind ook dat jullie gelijk hebben.
        zolang aan de dikke jonges de prijzen worden toegekent.
        zullen we wel groot moeten kweken anders kun je wel ophouden met de tt,s
        dan win je toch nooit wat.
        er zal iets moeten veranderen. ik heb ook wildkleuren in mijn hok die niet in de buitenvoliere komen omdat ze vanaf de grond de stokken niet kunnen bereiken. gewoon omdat ze te groot zijn.

ene zwartwang ik wil nog eens bij u komen kijken.
        u woont volgensmij niet zo ver bij mij vandaan. (u woont toch in friesland)
        mischien kunnen we in de toekomst nog wel eens handel doen.
        we hebben al eens eerder contact gehad maar is toen op niks uitgelopen.
        zelf ben ik nog niet zolang bezig en kan mischien nog wel wat van u leren.

Opmerking

Doet de natuur zijn werk dan niet mooi.
          Te groot dan kweken ze slechter.
          Nog ietsjes groter dan stopt 't helemaal,oke toch.
          Je kan ook kiezen voor die hele kleine voliere rakkers kweken zat.
          Maar als je TT wil doen moet je ergens voor kiezen helaas.
          Dit is ook bij kleurkanaries,postuurs en wildzang zo hoor.

groetsels frank4

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door frank4
            Je kan ook kiezen voor die hele kleine voliere rakkers kweken zat..

groetsels frank4
            jij gaat van het ene uiterste tot het andere.
            als je kleintjes wil neem je timor,s punt uit.
            het gaat er hier om dat we de verkeerde kant op gaan.
            een mooie forse vink zie ik graag maar het moet wel voor de vogel normaal blijven hij moet kunnen vliegen en niet fladeren hij moet ook goed op zijn poten kunnen staan die kracht heeft hij ook nodig om zich staande te houden op een pop om te bevruchten.

straks heb je 100 vogels nodig om 50 jongen te kweken.

en het maakt niet uit welk ras te groot is altijd slecht voor het dier in kwestie.
            we hebben het hier dan ook over zebravinken en geen kanarie,s

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door piek

ene zwartwang ik wil nog eens bij u komen kijken.
              u woont volgensmij niet zo ver bij mij vandaan. (u woont toch in friesland)
              mischien kunnen we in de toekomst nog wel eens handel doen.
              we hebben al eens eerder contact gehad maar is toen op niks uitgelopen.
              zelf ben ik nog niet zolang bezig en kan mischien nog wel wat van u leren.
              dank voor je vertrouwen piek maar loop zelf ook maar 4 jaar mee nu.
              maar iedereen is welkom hier.
              en wie weet kunnen we wat ruilen.

Opmerking

Opmerking

zou wat kunnen zijn maar bij de grasparkieten zijn de verschillen erg groot dat krijg je nooit voor elkaar bij de zebravinken.

en die timor mooi zuiver houden zoveel fokzuivere vogels zijn er niet meer.

Opmerking

http://michelsfotosite.weebly.com

Opmerking

Beste zebraboeren, - en boerinnen...
                      "De ideale zebravink moet een forse indruk geven en moet minimaal 11 cm, gemeten tussen de snavelpunt en de punt van de staart, lang zijn.
                      Het formaat moet aangepast zijn aan het type van de zebravink."

Aldus staat te lezen in de standaardeisen voor de zebravink. Ik zou zeggen: besteed dan eens wat aandacht aan de laatste regel.....
                      En in feite is hiermee alles al gezegd. Ben je in het bezit van grote zebravinken, paar dan deze als het enigzins kan aan vogels die wellicht iets kleiner zijn maar die wel voldoen aan de eisen betreffende de overige onderdelen. Hiermee voorkom je dat vogels krijgt die, zoals die in dit topic al genoemd worden; minder broedlust etc.
                      Vergaap je niet bij voorbaat aan de grote jongens - niet dat dit slechte vogels zijn - maar kijk ook eens naar de vogels die ook hoog in de punten zitten en ietsje bescheidener van formaat zijn. Ook een vogel van rond de 12-13 cm kan erg mooi zijn. En dat een een vogels gezond moet zijn spreekt voor zich, zet vogels die niet in conditie zijn nooit in voor de kweek.

gr
                      Hans.
                      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Vergaap je niet bij voorbaat aan de grote jongens - niet dat dit slechte vogels zijn - maar kijk ook eens naar de vogels die ook hoog in de punten zitten en ietsje bescheidener van formaat zijn. Ook een vogel van rond de 12-13 cm kan erg mooi zijn. En dat een een vogels gezond moet zijn spreekt voor zich, zet vogels die niet in conditie zijn nooit in voor de kweek.

gr
                        Hans.[/QUOTE]

Ja Hans je hebt helemaal gelijk wat die grote jongens betreft maar ik ben ook in Veenendaal geweest en zag hele grote zebravinken met 93 punten die het niet haalden bij zebravinken die 92 punten hadden gehaald. Maar ik had duidelijk de indruk dat de groote in deze gevallen de voorkeur had gemaakt. Dus ik zou dan zeggen dat de keuringen moeten worden aangescherpt wat de groote betreft. Ik weet zeker als daar meer op wordt gelet de zebravink zeker nog te redden is. Want kleiner is niet alleeen mooier maar zeker ook beter voor de zebravinkjes.
                        groet van Herma.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
                          Beste zebraboeren, - en boerinnen...
                          "De ideale zebravink moet een forse indruk geven en moet minimaal 11 cm, gemeten tussen de snavelpunt en de punt van de staart, lang zijn.
                          Het formaat moet aangepast zijn aan het type van de zebravink."

Aldus staat te lezen in de standaardeisen voor de zebravink. Ik zou zeggen: besteed dan eens wat aandacht aan de laatste regel.....
                          En in feite is hiermee alles al gezegd. Ben je in het bezit van grote zebravinken, paar dan deze als het enigzins kan aan vogels die wellicht iets kleiner zijn maar die wel voldoen aan de eisen betreffende de overige onderdelen. Hiermee voorkom je dat vogels krijgt die, zoals die in dit topic al genoemd worden; minder broedlust etc.

gr
                          Hans.
                          ben het met je eens hans
                          wat jij zecht is de gulden midden weg maar de tendens is of dreigt te worden groot groter grootst.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door zwartwang
                            ben het met je eens hans
                            wat jij zecht is de gulden midden weg maar de tendens is of dreigt te worden groot groter grootst.
                            de tijd zal het leren.....
                            Tomorrow is the first day of the rest of your life...

Opmerking

Dat een vogel niet meer op zijn stok kan komen heeft er volgens mij niets mee te maken dat ze groot worden, maar heeft er mee te maken dat ze te vet zijn. Pak zo'n vogel maar eens op en blaas dan maar eens op zijn borst.
                              Dit komt omdat wij ook wel eens te goed zijn voor de vogels door ze volle bakken zaad voor te zetten waar ze alleen het lekkere zaad uitzoeken. Het is veel beter om gerantsoeneerd te voeren zodat de bakken aan de einde van de dag leeg zijn zonder dat de vogels hongerig zijn.
                              Een vette vogel zal ook slecht kweken, en als een zoutzak op de stok zitten.

Een aantal jaren geleden kocht ik zelf een zeer fors koppel zebravinken welke nog geen meter van de grond kwamen. Na een paar week op rantsoen vlogen ze rustig met de rest van de vogels mee in de vlucht.

Sinds dit jaar voer ik gerantsoeneerd in de broedkooien en heb nu in twee ronden meer jongen gekweekt dan ik normaal in drie ronden kweek.

Natuurlijk worden kweekresultaten ook erfelijk bepaald en zou dat ook een onderdeel moeten zijn van je selectie. Vogels die slecht kweken uitselecteren.

Een goede houding in een TT kooi valt ook aan te trainen. Door de onderzijde van de TT-kooi te voorzien van een stukje karton of papier zal de vogel uit nieuwsgierigheid hoger op de poten gaan staan, maar een te vette vogel zal dit nooit gaan doen.

De grote van een vogel wordt ook bepaald door het soort bevedering wat deze heeft. Een lang bevederde vogel (schimmel) zal er altijd groter uitzien dan een intensieve vogel. Maar qua gewicht zullen deze vogels elkaar weinig tot niets schelen. Maar een intensieve vogel zal een betere kleur hebben dan een schimmel vogel. Dus daar tussen zal je de juiste combinatie moeten vinden.
                              Groeten,

Arjan

Opmerking

Working...
                              X