hallo allemaal ik was/ ben van plan zelf een voliere te bouwen en ik wilde de achter kant van hout maken en de zij en bovenkant ook maar kan ik dit verven?dit om dit eens in de zoveel tijd schoon te maken, maar kan dit voor de vogels ook met giffen of weet ik wat der in de verf zit.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
zelf een kamer voliere bouwen
Collapse
X
-
Hi Edwin,
Je kunt het hout gewoon schilderen. Advies van mijn kant om wel een verf te kiezen op waterbasis, en dan bij voorkeur afwasbaar, dus bijvoorbeeld lakken i.p.v. latex. Je kunt eventueel de latex ook behandelen met een blanke lak. Denk er wel aan om alles af te kitten, ook op waterbasis i.v.m. het overschilderen.
Voor het plaatmateriaal kun je van alles kiezen; multiplex, eventueel mdf, betonplex etc. De verschillende keuze's bepalen echter wel de wijze van afwerking. Bij betonplex bijvoorbeeld dien je wel eerste een primer te gebruiken. Daarnaast is het de overweging om gebruik te maken van een volkernplaat (bijvoorbeeld Trespa), dan ben je in principe direct klaar en hoef je de plaat niet meer verder af te werken. Kies in iedergeval een plaatmateriaal wat mooi glad is van zichzelf.
Succes!
Peer
-
ik sluit me aan bij peer
pak een verf op waterbasis en beste is hoogglans .
hooglans verf is toch nog iets sterker als de zijdeglans .
wat ik aan raad eerst na enkel dagen na verfen 2 dagen daarna met pure azijn het even af te wassen ,
dan vreet de verf nog meer het hout in dus nog eens tuk sterker word .
voor de verf lucht waar mensen ook vaak vieze lucht vinden kan je een bakje melk neer zetten dan neemt de geur onsettend snel weg
me ventje is namelijk schilder hihihih
Opmerking
-
Edwin,
Nog als aanvulling, want ik realiseer me dat je misschien vanwege de kamer voliere gebruik wilt maken van de houtstructuur.... In dat geval kun je natuurlijk gebruik maken van allerlei beitsen die op de markt zijn. Let hierbij dan vooral op het feit of ze op waterbasis zijn, de voordelen zijn legio; kostprijs, droogtijd, reuk en dus het welzijn van je vogels. Voordeel is tevens dat je op regelmatige basis e.e.a. even een nieuw laagje kunt geven zonder veel poespas. Let er wel op als je lichte tinten beits, of bijvoorbeeld blanke beits gaat gebruiken dat de keuze van het materiaal, = je onderkleur, bij elkaar pas. Dus als je bijvoorbeeld gebruik maakt van vuren balkjes om het frame te maken kies dan ook voor vuren multiplex als je alles in dezelfde kleursetting wilt hebben. Ik heb mijn voliere afgewerkt in de kleur 'peer' maar dat spreekt vazelf lijkt me!
Succes!
Opmerking
-
Hoe milieu-onvriendelijker hoe beter de kwaliteit gaat nog vaak op.
Ik zou kiezen voor een hoogglans verf op terpentinebasis of 2 componenten-verf.
Deze zijn veel harder, blijven langer mooi en zijn beter schoon te maken.
Als test heb ik eens een kooi in verf op waterbasis (acryl) gezet en mijn ervaring was dat de mestvlekken er niet goed af te poetsen waren.
Schoonmaken doe ik met een schuursponsje, de waterbasis-verf beschadigd dan meer dan die op terpentinebasis (alkyd).
De meeste blanke lakken zijn nog op terpentinebasis.
Opmerking
-
dag eelke
ik heb dat eens aan mijn ventje gevraagt
het verschil zit er in wat niet op oog te zien is
is dat kwaliteit wel zeker verschil in zit kijk voorbeeld
pak een blik verf van karwei merk is minder van kwaliteit dus goedkoop is vaker ook duurkoop je moet het weer eerder schilderen .
als je sigma of sikkens pakt merk je dat kwaliteit wel is zeker wel duurder maar verschil is dat alles op waterbasis zeker 6 weken nodig heeft voordat die helemaal door gehard is .
mvg mirke
Opmerking
-
Ik heb zelf ook een kamervoliere,
Ik heb hem gewoon gegrondverft en daarna met hoogglans erop.
Ik heb hier eigenljik dezelfde vraag gesteld toen ik ging bouwen. Daarna met me oom overlegt (Die is schilder) en die kwam met de volgende tip:
NA IEDERE VERFBEURT ZET JE EEN OF 2 KOMMETJES HALFVOLLE MELK IN EN BIJ JE KOOI (ligt aan de grote)
klinkt heel stom maar het is gewoon ouderwets schilderstruckje.
als jij melk laat staan zonder af te sluiten gaat het schadelijke stoffen aantrekken, Daarom bederft melk zo snel, Eigenlijk bederft het niet maar vergiftigt het zichzelf. Zet melk in een pasgeverfde omgeving en het trekt de schadelijke stoffen uit de lucht en verf.
Tegenwoordig heb je ook van die kindvriendelijke verf enzo... (troep). Ik heb het zelf niet gebruikt maar als je op save wilt spelen kan je die pakken.
suc6 met de kooi!!!!
Opmerking
-
nou bedankt voor alle informatie , ik zal eens kijken wat ik nou presies ga gebruiken ik wilde het eigelijk lakken met bootslak of zoiets . ik zal me toch nog even verder verdiepen,
ik wilde de kamervoliere 2 meter hoog bij 2 meter breed en 70 cm diep maken is dit een goede maat of moet je daamee ook nog rekening houden met iets?
Opmerking
-
Advertentie
Collapse
Opmerking