Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
Jonge merels moeten eigenlijk met soortgenoten opgroeien. Een vogel alleen gaat zich op mensen richten, daarom dat je merel bij jullie gaat zitten.
Een dergelijke vogel is eigenlijk ongeschikt om nog los te laten. Inderdaad is zo'n tamme vogel heel snel de klos als hij vrij rondvliegt. Het overlevingspercentage van jonge merels is sowieso erg laag. Ik geloof dat 85 % omkomt in hun eerste levensjaar. Overigens hoef je een merel niet te leren hoe hij wormen moet vangen. Dat kan hij van nature al.
Ik zou die vogel maar gewoon als huisdier houden en misschien dat je hem kunt legaliseren door een ontheffing aan te vragen.
Ik zou die vogel maar gewoon als huisdier houden en misschien dat je hem kunt legaliseren door een ontheffing aan te vragen.
Het is te proberen, maar ik geef je heel weinig kans. Als het je namelijk lukt, dan zullen er waarschijnlijk mensen zijn die denken "hee wat leuk, zo'n tamme merel... dat wil ik ook..." die dan ten onrechte een soortgelijk verhaal ophangen over een vogel die ze daadwerkelijk gewoon uit het nest hebben "gejat". Even voor de duidelijkheid: ik denk absoluut niet dat Leonie dat heeft gedaan hoor! Maar als er in dit geval "toestemming" wordt gegeven, is er het risico dat andere mensen zoiets wel gaan doen.
En Leonie, ik geloof best dat je merel tam is, maar ik schreef "te tam". Wilde vogels hebben een heel sterk instinct, waardoor ze wel weten wat ze kunnen eten en dat ze bang moeten zijn voor roofvogels enzo. Ik geloof niet dat je merel dat al kwijt is geraakt, dat bedoelde ik eigenlijk vooral. Ik snap dat je het vogeltje zoveel mogelijk wilt beschermen en ik vind het wel knap dat je hem tot nu toe gered hebt (in leven hebt kunnen houden) Maar een wilde vogel hoort gewoon in het wild.
Hallo even een update.. ik was ondertussen al begonnen aan de bouw van een buitenkooi, toen de merel van de week ontsnapte.. ik had zoiets laat maar vliegen ze komt wel weer terug, dat kwam ze ook, maar helaas niet levend! Ze is gepakt door een kat in een hoge boom. Mijn vriend hoorde een harde gil en even later liet de kat haar los waardoor ze van een meter.of 5 hoogte naar beneden viel.. dat was voor ons een erg lastig punt om haar te leren dat katten gevaarlijk zijn. Er zijn genoeg mensen geweest die me verteld hebben dat een vogel door zijn instinct weet dat een kat gevaarlijk is, maar dit is bewijst toch wel het tegenover gestelde.. ik vond het echt erg wat er met haar gebeurt is dat we haar netjes in de tuin begraven hebben met bordje en al erbij. Bedanktvoor jullie hulp
Opmerking