Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Merel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Merel

Hoi ik had laatst al eens een onderwerp geopend over dat ik een merel gevonden had, en hoe ik haar het beste kon opvoeden tot ze vrijgelaten kon worden,

Het werd me toen al verteld dat ik haar waarschijnlijk al veel te lang in huis zou hebben. Ik ben ondertussen eens naar een vogelopvang geweest met haar, die heeft me veel adviezen gegeven om haar wat wilder te maken. Daar werd me ook verteld dat ik haar veel te lang in huis gehad had. Ze zou volgens die mensen nooit meer wild worden, en het verstandigste was om haar maar bij me te houden, omdat ze anders binnen 5 minuten na loslating door onze kat gepakt zou worden.

Nu is het mijn vraag of de vogel mischien nog geringd kan worden, aangezien ik strafbaar ben met een wilde vogel.

Ik heb echt helemaal geen verstand van een vogel en ik wist in het begin niet hoe ik alles moest doen. Mensen zullen me hier waarschijnlijk er een beetje op aankijken dat ik haar zolang in huis gehad heb, maar dit komt omdat een vogelopvang ( die ik toen kon vinden....) mij adviseerde haar zelf groot te brengen omdat ze het daar zelf veel te druk voor hadden.

Ik hoop antwoord van u te ontvangen, alvast bedankt,

van de niet wetende vogelverzorgster...

Het spijt me, maar die vogel kan niet meer geringd worden. Mag sowieso nooit: een wilde vogel ringen om dan in gevangenschap te kunnen houden.
    De beste oplossing is om toch te proberen deze vogel weer in het wild uit te zetten. Misschien eerst nog even bang maken voor de kat?
    Kan best zijn dat de merel jullie allemaal verrast en zich heel goed zelf kan redden!

Opmerking

ongeringde merel

Hoi Leonie,

Je moet hier even kijken

Dit stukje gaat dan wel om vogels die vergeten zijn te ringen, maar geldt ook in jou geval.
      Een politieverklaring zoals daar in staat hoeft niet, als je maar een aannemelijk verhaal hebt. Maar of het zal lukken weet ik niet. Ik heb met zo'n geval als jij bedoeld geen ervaring, zelf kreeg ik meteen een ontheffing voor sijzen, die hun ring hadden verloren, omdat ik ze te vroeg had geringd.

Ik weet dat bij de vogelopvang de vogels "zo wild mogelijk worden" gehouden, dus om ze zo weinig mogelijk aan mensen te laten wennen.
      Succes.

Vriendelijke groet,
      Henk

Opmerking

Dankjulliewel

Ik wil natuurlijk het beste voor het diertje, dus ik ga ook zeker proberen om em wilder te maken, maar de kans is klein dat het echt lukt.
        Ik zal vanavond de link eens lezen, ik moet nu werken namelijk!
        Ik hoop dat ik er wat aan heb.

Groetjes Leonie

Opmerking

Hoi Leonie, het spijt me maar er klopt iets niet aan je verhaal. Ik heb ook wel eens merels groot gebracht. Mag niet, toch gedaan. Je kan daarmee echter altijd terecht bij opvangen. Zij hebben nl verwilderingskooien. Dat wil zeggen, grote beplante vluchten. Daarin kan je vogel ALTIJD terecht. Er is totaal geen reden om aan te nemen dat je vogel nu verplicht huisvogel moet worden. Kijk, van mij mag je die vogel houden, merels zijn er genoeg in gevangenschap. Als je het goed doet gaat dat prima. Voliere bouwen etc. Maar niet meer los kunnen laten is totale onzin. Zodra die vogel een maand in een grote beplante vlucht met andere merels zit is hij/zij prima verwilderd en kan de vogel weer in vrijheid leven.

Ik heb werkelijk nog nooit gehoord van een opvang die adviseert een wilde vogel te houden. Dat mogen ze niet eens adviseren.

Is het niet heel stiekem een beetje zo dat je gehecht bent aan je vogel? Want als jij wil dat hij wild moet leven kan je ik je zo 3 opvangen doormailen waar je met open armen ontvangen wordt en waar de vogel alle kansen krijgt om weer wild te worden. Ik heb zelf in opvangen gewerkt en dit heb ik nog nooit gehoord. Ik kan het dus eigenlijk niet geloven. Wel begrijp ik je want ik raakte ook wel eens gehecht aan een wilde vogel.

Mocht je deze merel echt gaan houden, maak dan in ieder geval een mooie buitenvoliere. Kan dat niet dan ben je echt verplicht dit dier af te gaan geven en wel snel. Hoe sneller hoe beter. Een merel in een papegaaienkooi in huis wordt een drama. De vogel moet daglicht, seizoenen en ruimte. Een merel binnen wordt een ragebol die nooit lekker in zijn vel zal zitten door verstoring van licht en temperatuur. Echt, geloof me maar...

En als het een man is is het ook vrijwel onhoudbaar omdat die vogel binnen zo verschrikkelijk gaat zingen dat je oordoppen nodig hebt en de zang zelf zal zo vals zijn als de neten omdat hij omgevingsgeluiden gaat zingen. Hij had immers geen vader als voorbeeld en hoort nu ook geen andere merels. Die gaat telefoontjes nadoen, brabbelen en hele rare pieptonen schreeuwen.

Opmerking

merel

Ik heb zelf ook eens jonge merels grootgebracht nadat ik de kat van de buren het ene jong na het andere uit het nest zag slepen. De laatste 2 waren voor mij en niet voor de kat. Beschermde vogels of niet! Ze zaten nog in de stoppels en onder een warmtelamp zijn ze prima groot geworden op wormen en geweekt universeelvoer.

Na het uitvliegen leerden de vogels in een paar weken zelf te eten in mijn voliere. Daar werden ze vanzelf weer wild en wilden niks meer van mij weten. Verwilderen van merels gaat heel gemakkelijk. Toen ik zag dat ze zelf aten en heel goed konden vliegen heb ik voliere open gezet en ze vlogen met een rotgang weg. Je moet je merel natuurlijk niet vrijlaten als hij niet zelf eet en nog bedelt!!!!!

Waarom men hier zo tegen het zelf grootbrengen van jonge vogels is snap ik niet. De opvang die ik ken zei dat ik het beter zelf kon doen omdat ze bij hen in de massa (honderden) ten onder zouden gaan wegens tijdgebrek.

Trouwens de mensen die het zielig vinden en een vogeltje willen helpen hebben heel andere motieven dan de mensen die illiegaal bezig willen zijn. Die illegalen weten precies wat ze met jonge vogels moeten doen en wat ze ze moeten voeren (of bij wilde ouders laten grootbrengen) Die gaan van dit forum echt niks leren die weten wat ze willen en moeten.
            Ik zie er dus absoluut geen kwaad in om mensen als Leonie een advies te geven hoe ze die merel moeten verzorgen tot hij weer los kan.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Timalie
              Ik heb zelf ook eens jonge merels grootgebracht nadat ik de kat van de buren het ene jong na het andere uit het nest zag slepen. De laatste 2 waren voor mij en niet voor de kat. Beschermde vogels of niet! Ze zaten nog in de stoppels en onder een warmtelamp zijn ze prima groot geworden op wormen en geweekt universeelvoer.

Na het uitvliegen leerden de vogels in een paar weken zelf te eten in mijn voliere. Daar werden ze vanzelf weer wild en wilden niks meer van mij weten. Verwilderen van merels gaat heel gemakkelijk. Toen ik zag dat ze zelf aten en heel goed konden vliegen heb ik voliere open gezet en ze vlogen met een rotgang weg. Je moet je merel natuurlijk niet vrijlaten als hij niet zelf eet en nog bedelt!!!!!

Waarom men hier zo tegen het zelf grootbrengen van jonge vogels is snap ik niet. De opvang die ik ken zei dat ik het beter zelf kon doen omdat ze bij hen in de massa (honderden) ten onder zouden gaan wegens tijdgebrek.

Trouwens de mensen die het zielig vinden en een vogeltje willen helpen hebben heel andere motieven dan de mensen die illiegaal bezig willen zijn. Die illegalen weten precies wat ze met jonge vogels moeten doen en wat ze ze moeten voeren (of bij wilde ouders laten grootbrengen) Die gaan van dit forum echt niks leren die weten wat ze willen en moeten.
              Ik zie er dus absoluut geen kwaad in om mensen als Leonie een advies te geven hoe ze die merel moeten verzorgen tot hij weer los kan.

Opmerking

merel

de vorige bewoners van mijn huis hadden ook een merel in een kooi die konden ze niet meenemen naar hun nieuwe woning dus ik mocht hem hebben hij was ongeveer 2 jaar oud en een vrouwtje ik vond het zielig dus ik heb hem eerst in het kippenhok gezet (zaten toen nog geen kippen in) en hij mocht er iedere dag uit en dan kwam die 's avonds weer terug maar op warme lentedag kwam die niet terug twee dagen later zat die weer op het dak van het kippenhok dus ik ben hem gevolgd en daar had ze in de heg een nest zitten waar een mannetje bij zat en 1 ei in lag een paar weken later had ze 7 jonkies toen heb ik haar gewoon laten vliegen en het hok dichtgelaten zodat ze er niet meer in kon

dus gewoon voliere halen paar maand daar in stoppen en dan deur opendoen misschien komt die weer terug

Opmerking

Waarom men hier zo tegen het zelf grootbrengen van jonge vogels is snap ik niet.
                  Misschien gewoon omdat het verboden is?
                  Groet Ton,
                  www.allevogels.nl

Opmerking

Deze vogel moet gewoon terug het wild in. Ik geloof zelf niet zo dat deze vogel nu al "te tam" zou zijn geworden. Het is een wilde vogel die voor het grootste deel van zijn leven ook in het wild is opgegroeid. Dat krijg je er echt niet zo snel uit. Dit is nog steeds een wilde vogel, die misschien iets tammer is dan de meeste soortgenoten. Die is volgens mij dus nog prima terug in het wild te introduceren, als je dat echt wilt.
                    Heel goed dus dat Leonie adviezen heeft gekregen om de merel weer wat wilder te maken.

Ik ken mensen die ongeveer een jaar lang een tamme kraai hebben gehad. Die is na een jaar uit eigen initiatief vertrokken (ze lieten hem altijd los buiten vliegen namelijk). Nu is een kraai wel een andere vogel dan een merel natuurlijk, maar het is toch een mooi voorbeeld van een vogel die een jaar lang door mensen is opgevoed en uiteindelijk toch voor zijn wilde leventje in de vrije natuur heeft gekozen. Ik denk dat deze merel dezelfde keuze zou maken als hij de kans krijgt.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                      Hoi Leonie, het spijt me maar er klopt iets niet aan je verhaal. Ik heb ook wel eens merels groot gebracht. Mag niet, toch gedaan. Je kan daarmee echter altijd terecht bij opvangen. Zij hebben nl verwilderingskooien. Dat wil zeggen, grote beplante vluchten. Daarin kan je vogel ALTIJD terecht. Er is totaal geen reden om aan te nemen dat je vogel nu verplicht huisvogel moet worden. Kijk, van mij mag je die vogel houden, merels zijn er genoeg in gevangenschap. Als je het goed doet gaat dat prima. Voliere bouwen etc. Maar niet meer los kunnen laten is totale onzin. Zodra die vogel een maand in een grote beplante vlucht met andere merels zit is hij/zij prima verwilderd en kan de vogel weer in vrijheid leven.

Ik heb werkelijk nog nooit gehoord van een opvang die adviseert een wilde vogel te houden. Dat mogen ze niet eens adviseren.

Is het niet heel stiekem een beetje zo dat je gehecht bent aan je vogel? Want als jij wil dat hij wild moet leven kan je ik je zo 3 opvangen doormailen waar je met open armen ontvangen wordt en waar de vogel alle kansen krijgt om weer wild te worden. Ik heb zelf in opvangen gewerkt en dit heb ik nog nooit gehoord. Ik kan het dus eigenlijk niet geloven. Wel begrijp ik je want ik raakte ook wel eens gehecht aan een wilde vogel.

Mocht je deze merel echt gaan houden, maak dan in ieder geval een mooie buitenvoliere. Kan dat niet dan ben je echt verplicht dit dier af te gaan geven en wel snel. Hoe sneller hoe beter. Een merel in een papegaaienkooi in huis wordt een drama. De vogel moet daglicht, seizoenen en ruimte. Een merel binnen wordt een ragebol die nooit lekker in zijn vel zal zitten door verstoring van licht en temperatuur. Echt, geloof me maar...

En als het een man is is het ook vrijwel onhoudbaar omdat die vogel binnen zo verschrikkelijk gaat zingen dat je oordoppen nodig hebt en de zang zelf zal zo vals zijn als de neten omdat hij omgevingsgeluiden gaat zingen. Hij had immers geen vader als voorbeeld en hoort nu ook geen andere merels. Die gaat telefoontjes nadoen, brabbelen en hele rare pieptonen schreeuwen.
                      De vogelopvang heeft niet gezegt dat ik de vogel maar moest houden, er staat in mijn verhaal dat toen ze nog heel klein was, dat ze adviseerden om haar hier op te voeden omdat ze er zelf door drukte geen tijd voor hadden.
                      dat heb ik drus braaf gedaan, en nu word er door een andere vogelopvang gezegt dat ze waarschijnlijk veel te tam is om ooit nog echt goed in het wild te kunnen overleven. Ik ben natuurlijk gehecht aan haar geraakt, want ik heb haar een maand denk ik al elke dag met de hand verzorgt, ben elke ochtend braaf voor haar uit mijn bed gekomen enzovoort.. ik wil graag het beste voor het dier, dus als ik weet dat het heel verstandig is om haar naar een opvang te brengen, dan doe ik dat natuurlijk.

Bedankt voor je antwoord.

Opmerking

Ook bedankt voor je antwoord.
                        het probleem is, mijn mereltje is niet opgegroeid in een voliere, maar bij mij in huis in een kattenbench voor de nacht, en overdag gewoon los in de woonkamer, en met goed weer in een zelfgemaakt buitenkooitje, waar ze constant zit te piepen totdat ze je weer ziet.. ze is heel erg gehecht aan mensen ( zover ik daar verstand van heb) vandar dat ik graag wilde weten of ze mischien geringd zou kunnen worden, dan maak ik gewoon een kooi voor haar buiten.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Tori no Hime
                          Deze vogel moet gewoon terug het wild in. Ik geloof zelf niet zo dat deze vogel nu al "te tam" zou zijn geworden. Het is een wilde vogel die voor het grootste deel van zijn leven ook in het wild is opgegroeid. Dat krijg je er echt niet zo snel uit. Dit is nog steeds een wilde vogel, die misschien iets tammer is dan de meeste soortgenoten. Die is volgens mij dus nog prima terug in het wild te introduceren, als je dat echt wilt.
                          Heel goed dus dat Leonie adviezen heeft gekregen om de merel weer wat wilder te maken.

Ik ken mensen die ongeveer een jaar lang een tamme kraai hebben gehad. Die is na een jaar uit eigen initiatief vertrokken (ze lieten hem altijd los buiten vliegen namelijk). Nu is een kraai wel een andere vogel dan een merel natuurlijk, maar het is toch een mooi voorbeeld van een vogel die een jaar lang door mensen is opgevoed en uiteindelijk toch voor zijn wilde leventje in de vrije natuur heeft gekozen. Ik denk dat deze merel dezelfde keuze zou maken als hij de kans krijgt.
                          Dit is ook wat ik graag wil, maar ik wil niet de gedachte hebben dat als ik haar laat gaan, dat ze binnen 5 minuten door een kat gepakt word. dan voel ik me best schuldig. Als ze een vrij leven kan hebben wil ik haar dat graag geven hoor, maar het gaat tijd nodig hebben om haar zo ver te krijgen dat ze in het wild kan. en wat je zegt over het niet kunnen geloven dat ze tam is even een aantal voorbeelden:
                          - ze ligt graag in bed ( we laten haar dan losvliegen op de slaapkamer, omdat ze eerst om 5 uur smorgens al om eten vroeg, ze koos er dan zelf voor om in bed te gaan liggen tussen mij en mijn vriend in)
                          - als ze losvliegt in de woonkamer, komt ze elke keer bij me liggen in de hoek van mijn arm, daar nestelt ze zich dan in en gaat slapen..

Het klinkt mischien heel fout dat dit ook allemaal kon, maar ik wist niet hoe fout het wel niet zou kunnen zijn. Nu proberen we dit soort dingen zeker te vermijden.
                          om even terug te komen op het verhaal.... ik wilde haar graag laten ringen, omdat ik weet dat ik haar eigenlijk niet mag hebben en verzorgen, maar het gaat tijd kosten om haar los te laten, en voor die tijd wilde ik dan graag dat ze geringd zou zijn...

Opmerking

Iedereen bedankt voor de antwoorden.

Ik heb er zeker iets aan gehad.
                            Ik ga proberen haar hier in de tuin wilder maken denk ik, door een voliere erneer te zetten, en haar dan langzaam wilder te maken. Ik heb ook wormen gehaald voor haar, die ik in het zand ga verbergen, zodat ze verplicht word om zelf eten te zoeken. In het begin zal ik haar niet zo lang alleen laten, en dit dan langzaam uitbreiden. Dan nog maar eens een aantal keer de kat een slechte daad laten plegen, zodat ze leert dat katten niet lief zijn voor vogels.

Alvast iedereen bedankt voor alles,

Opmerking

Je doet duidelijk je best en dat is te prijzen.
                              Succes, ik hoop dat het lukken gaat en dat de vogel volgend jaar bij je in de tuin komt zingen.
                              Groet Ton,
                              www.allevogels.nl

Opmerking

Working...
                              X