Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Japanse nachtegalen, kweek 2010, hoe gaat het?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

goed gedaan jongen
    komt wel goed ,ook met die lijsters.
    mvg

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door wjvdlinden
      Marx wat zijn de echte vogels dan geworden? Ik lees topics over goulds, binsen. Zijn het meer kleine tropen naast je favoriete mozambique sijsen geworden? Of zijn twa twa je uitdaging.

Toch goed dat iedereen zijn echte vogels heeft. Dan geeft tenminste variatie. Die kleine tropen zijn ook echt super mooi. Ik heb dit jaar ook zo'n 10 goulds gekweekt. Gewoon een leuke proces van groen naar prachtige kleuren. Maar gelukkig heb ik ook een jonge nachtegaal pop rondvliegen
      Het was een grapje. Ik heb ze inderdaad verkocht. Mijn voliere was ongeschikt en ze gingen wederom niks doen dit jaar. Ik denk dat Japanse nachtegalen niet gebaat zijn bij een uitzicht van een kilometer over open water zonder beschutting. Ze kozen dus steeds het afgeschermde nachthok en dat is gewoon niks voor die beesten. Dus ik had besloten dat ik die ruimte harder nodig had voor andere vogels die het wel perfect doen onder die omstandigheden. Dat verkopen heb ik met pijn in mijn hart gedaan maar mijn Japanse nachtegalen waren zeer agressief. Ik kon er niks bijzetten en dus was het niet meer mogelijk om 30 kuub aan alleen 2 nachtegalen te besteden.

Gister tijdens de storm is overigens de voliere door de centrifuge gegaan en dus is het nest van de binsen verloren gegaan. Planten zijn afgebroken en het nachthok stond te schudden. De goulds zijn echter onverstoorbaar gelukkig en die zitten in een vastgeschroefde nestkast. De binsen zaten in de buxus.

"Echte vogels" was dus een grapje omdat mijn voorgangers dit steeds zeiden. Dat vond ik een beetje neerbuigend en dus moest ik er even een grapje over maken. Ik heb geen gradaties in vogels verder. Als iemand van meeuwen houdt is dat net zo prachtig als wanneer iemand neushoornvogels kweekt in mijn ogen. Ieder zijn ding. Die binsen heb ik toevallig gekregen, die gaan ook weg. De goulds idem, maar die zitten op eieren dus die kunnen niet weg. De twaas is een lange termijn project omdat mijn vogels nog geen jaar oud zijn en ik dus nog zeker 1 maar eerder 2 jaar moet wachten eer die wat doen. Maar met die vogels wil ik wel kweken en daarvoor zijn de spullen al in huis. Nu alleen de vogels nog goed en gezond grootbrengen verder.

Mozambiquesijzen gaan niet meer weg de komende jaren. Daarvan probeer ik een stam op te bouwen. Die vogeltjes hebben echt iets. Ik heb er 1 handtam, afwijkende kleuren, mooi zang. Leuke dingen om op door te kweken. Zeker als je er veel gekweekt hebt en je echt selectie kan toepassen. Dat is iets dat ik nooit eerder zo gehad heb. Ik kon kiezen uit meer dan 40 vogels om mijn kweekkoppels voor 2011 te maken. Ik heb de beste 20 bewaard, de meeste die ik goed geringd heb ook, en daarvan moet ik wederom een selectie maken na de jeugdrui en als ik zie wie klikt en wie niet. Want dat laatste moet wel goed gaan. Geen klik is moeilijk kweken heb ik gemerkt.

Leuk dat je 10 goulds hebt gekweekt. Ik ben erg benieuwd of er hier iets van terecht komt. 1e nest, 2 vogels van 09 en na minder dan een week gekoppeld al dit nest. Dus er zit goed risico aan dat er iets mis gaat. Ik kijk gewoon niet meer en laat ze gaan. Dan heeft het de meeste kans van slagen denk ik.

Opmerking

Working...
      X