Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Japanse nachtegalen, kweek 2010, hoe gaat het?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Ja marx wat je zegt is uiteraard waar, maar vergeet niet dat je de vogels in een positie plaatst waar de natuur zijn werk niet meer kan doen en de mens ingrijpt. Maar een voorbeeld, kwartels. Na jarenlang broedmachiene kweek hebben er veel mensen problemen met de natuurbroed van deze soorten. Dat is de mens die ingrijpt en de natuur past zich aan. Waarom zouden die vogels tijd en energie steken ik broeden als we dat voor hun gaan doen? Nuja dit is misschien niet volledig vergelijkbaar, maarja. Bekijk het zo, sommige mensen willen geen kinderen, als dat toevallig jou vrouw is mag je ze nog zo veel uit eten nemen naar de duurtste restos, daar ga je geen eieren uit krijgen Dus ik denk toch dat je iet wat geluk moet hebben met je vogels. Als je dan kijkt naar WK, 2 maand 2 nesten. Die zijn bijna meteen begonnen. Oftewel zaten er hormonen in zijn eten, oftewel had hij wat geluk en waren de vogels er sowieso aan begonnen.

Opmerking

Als WK de vogels 2 maanden heeft zijn ze op de eerste dag ongeveer begonnen met een nest maken. Dus wat er aan voeding gegeven is heeft niets te maken gehad met dit vroeg starten met broeden. De vogels door voeding en omstandigheden van niet broeds naar broeds maken gaat niemand lukken in minder dan een week. Dan ook nog eens een nest laten maken, een compleet legsel laten produceren en laten broeden en een nest van 4 zelfstandig jongen krijgen kost nl 7-8 weken. Tel maar uit.( nestbouw 1 week, volledig legsel produceren 4 - 5 dagen, broeden, 13 dagen, jongen verzorgen ongeveer 3-4 weken. Dan zit je op 7-8 weken en dat is vanaf dag 1 na aanschaf zo te lezen.) Dus wat er aan de hand was is dat die vogels extreem broeds zijn geweest bij aanschaf.

En door goede zorgen verloopt alles nu succesvol.

Als je mijn vogels morgen koopt heb je ook grote kans dat je binnen een week een nest klaar hebt en over een maand jongen. Als ze daar tenminste toe in staat zijn en geen gek gedrag vertonen.

Opmerking

ff opgezocht en geteld.
        exact 66 dagen nu in bezit
        en mijn nachtegalen denken "iets"anders dan jouw opsomming aangaande nestmaak tijden , broedtijden,uitkomsttijden en tijden van zelfstandigheid.

eerste nest:
        1 dag gedaan over een compleet nestbouwen
        1 dag pauze
        toen eerste ei is gaan broeden vanaf derde ei
        4 jongen uitgekomen na 11 dagen broeden
        12 dagen na uitkomst uitgevlogen
        ondertussen tweede nest ,zelfde nest ( 4 dagen na uitvliegen van de jongen eerste ei.).

na het leggen van het vierde ei is de pop gaan broeden en de man heeft de jongen voor zijn rekening genomen,dit keer "iets"langer gebroed 13 dagen, uitkomst van de jongen de jongen van ronde 1 afgevangen en waren min of meer zelfstandig ( want mijn vader heeft ze naast de kooi gehangen voedsel erbij en weet niet of man nog heeft doorgevoerd ,ik lag weer eens plat op mijn bed namelijk).
        maar hoe het ook zijt ,zo is het ongeveer gegaan.

m.a.w. het kunnen net muizen zijn.

Opmerking

vorige herfst kon ik een koppel kopen bij een suxesvol kweker maar door een andere hobby (karpervissen) besloot ermee te stoppen
          deze winter maakte ik mij wat zorgen over mijn man(topic man zit dik) maar hij is nog steeds gelijkaardig en ze hebben nu een nest klaar en broeden vast
          Ik voeder universeel ,levende buffalos ,paar meelwormen,een weinig levende krekels,diepvrieswasmotten en fruit
          na uitkomst universeel, onbeperkt levende buffalos,geen meelwormen,veel levende krekels,levende bepoederde wasmotten 10tal per dag,wat diepvriespinkies en fruit
          uitkomst verwacht 23 a24 mei

Wat ik eigenaardig vind bij het koppel van marx is dat ze opnieuw kiezen voor een tralienestkastje(en dat terwijl de meeste koppels steevast aangebrachte hulpkorfjes in het struikgewas weigeren)zoals bij mij hebben ze een nest 20 cm boven een korfje

Opmerking

"Tel maar uit.( nestbouw 1 week, volledig legsel produceren 4 - 5 dagen, broeden, 13 dagen, jongen verzorgen ongeveer 3-4 weken. Dan zit je op 7-8 weken en dat is vanaf dag 1 na aanschaf zo te lezen.)"

Nestbouw kan op 3 dagen, en hoeft maar 1 keer. Volledig legsel 3-4 dagen, dan 13 dagen broeden. Jongen vliegen denk ik uit na 2 weken, dan begint de pop weer te broeden op het volgend legsel. Zo zal het wel ongeveer gegaan zijn denk ik En zijn 2de legsel is nog niet volledig zelfstandig denk ik , dus dan heb je zelfs nog wat tijd over

Hoe zit het nu met wjvdlinden, daar waren toch wat moeilijkheden denk ik?

Opmerking

yep Van Den Berge Ben
              maar ik had geen twee maanden moeten opschrijven natuurlijk (stond wel vraag teken achter) maar ik dacht niet dat het zo'n relevant "iets" was de exacte tijd .( heb ik dus te gemakkelijk over gedacht,maargoed ik had het ergens kunnen weten natuurlijk)
              hier was het zo ,observeren , daar zei de pop daar moet het nest komen,kon niet zei baasje,baasje pakt cocosvezelnestje en plaatst het op de exacte plek waar pop wilt bouwen, baasje gaat kooi uit,pop en man zegt dank je wel baas wij gaan bouwen diezelfde dag was nest afgemaakt,de dag erop misschien nog een cocosje voor de lol erbij maar dat was het dan ook zeg maar.

hier word nooit bij het hebben van jongen universeel of fruit gegegeven (bij geen enkele v.i. soort)

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                ff opgezocht en geteld.
                exact 66 dagen nu in bezit
                en mijn nachtegalen denken "iets"anders dan jouw opsomming aangaande nestmaak tijden , broedtijden,uitkomsttijden en tijden van zelfstandigheid.

eerste nest:
                1 dag gedaan over een compleet nestbouwen
                1 dag pauze
                toen eerste ei is gaan broeden vanaf derde ei
                4 jongen uitgekomen na 11 dagen broeden
                12 dagen na uitkomst uitgevlogen
                ondertussen tweede nest ,zelfde nest ( 4 dagen na uitvliegen van de jongen eerste ei.).

na het leggen van het vierde ei is de pop gaan broeden en de man heeft de jongen voor zijn rekening genomen,dit keer "iets"langer gebroed 13 dagen, uitkomst van de jongen de jongen van ronde 1 afgevangen en waren min of meer zelfstandig ( want ik heb ze naast de kooi gehangen voedsel erbij en weet niet of man nog heeft doorgevoerd ,ik lag plat op mijn bed namelijk).

m.a.w. het kunnen net muizen zijn.
                Jij mazzel. Toch is de cyclus dan in deze razende vaart al 46 dagen tot de huidige stand van zaken.
                Ik ben benieuwd hoeveel legsels zij gaan krijgen dit jaar. Het is immers pas mei en voor juni is in dit tempo al het 2e legsel groot en zelfstandig.

Ik mag blij zijn als ze voor juni hun eerste kuiken het levenslicht laten zien. Denk niet dat ze dat halen.

Opmerking

dat zeg ik ,puur geluk allemaal
                  hoe veel legsels ? denk dat dit de laatste ronde is.

ik hoef er geen tig te kweken, als men ze niet voor het hek had gezet had ik nooit aan "Japanse "nachtegalen begonnen ( ik heb/ had wel wat andere vogels die "nodig"eens gekweek moeten worden) , ik moest er zelf geheel tegen mijn zin in een verblijf voor maken wat eigenlijk in mijn ogen niet volstaat.
                  maarja "moeilijke" vogels waren het ( dus uitdaging en om te bewijzen dat de vogels het veel beter kunnen dan dat wij denken, beetje hulp in de goede richting en de vogels regelen het allemaal zelf wel) , nesten maken en broeden was nooit het probleem bij dit koppel ,het probleem was jongen zelfstandig krijgen ,nou ja...................

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door wiewie

Wat ik eigenaardig vind bij het koppel van marx is dat ze opnieuw kiezen voor een tralienestkastje(en dat terwijl de meeste koppels steevast aangebrachte hulpkorfjes in het struikgewas weigeren)zoals bij mij hebben ze een nest 20 cm boven een korfje

Opmerking

dat zeg ik ,puur geluk allemaal

Opmerking

Ja uiteraard wel, maar in zo'n geval heeft WK amper tijd gehad om iets te doen, dus daar zal het dan toch niet aan liggen. De vogels trekken zelf wel hun plan, je moet gewoon geluk hebben dat nou net jou vogels van plan zijn om een nest te maken. Daar kan je ze uiteraard wel stimuleren met levend voedsel en dergelijke.. Maarja wie weet kunnen we wat jonge vogels ruilen om die gemakelijker te verkopen ofzo? Een vraagje: waarom verkopen ze alleen 1 jarige vogels? Niet bv enkele weken/maanden zoals da bv het geval is bij parkieten en dergelijke?

Opmerking

Speciaal voor Wk

jammer dat gerard6 niet meer actief is op vogelcafe,nou ja mensen komen en mensen gaan.
                          Ik denk dat je gewoon goed je vogels moet aanvoelen, simpel zat.
                          Hier volop levendvoer maar dat wisten jullie al.

1ste ronde 4 onbevrucht, man was waarschijnlijk nog net niet zover als de pop.

2de ronde 3 uit 4.

3de ronde (en tevens de laatste en daarna gaan ze eruit hier tijd voor wat anders) 4 bevruchte

Jaaaaaaaaaa Wk ik heb het smoor druk en besteed de meeste van mijn schaarse vrije tijd aan het gezin op het moment. De kleine meid heeft het er niet makkelijk mee dat papa ineens zoveel werkt. Verder alles goed???
                          mvg Gerard 6

Opmerking

Hoi Gerard, ook bij jou gaat het dus prima gelukkig.

Even een kiekje van de voliere. Nu erg kaal en leeg omdat de nachtegalen eigenlijk ergens anders heen zouden gaan. De kooi was voor de mozambiquesijzen gereserveerd. Maar nu mogen de nachtegalen blijven als ze doorzetten

Ze zitten dus door dat deurtje in die kleine vlucht en dan rechts bovenin achter die plaat plexiglas tegen het gaas. Erg beschut en erg veilig gelukkig.

Opmerking

Nou om heel eerlijk te zijn marx vind ik de voliere niet echt beschut genoeg, kwa beplanting enzo. Ik zal eens hier ook een foto ofzo nemen. Ik heb ergens gelezen dat als je japanse nachtegalen wou kweken je op de meeste plaatsen de achterkant van de voliere niet mag zien, door de beplanting. Andere zeggen dat ze 1 conifeer erin zetten en dat blijkt dan genoeg..

Hier hebben ze zelf hun nest gemaakt aan de achterkant van een bamboe struik, heel verstopt dus.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Van Den Berge Ben
                                Nou om heel eerlijk te zijn marx vind ik de voliere niet echt beschut genoeg, kwa beplanting enzo. Ik zal eens hier ook een foto ofzo nemen. Ik heb ergens gelezen dat als je japanse nachtegalen wou kweken je op de meeste plaatsen de achterkant van de voliere niet mag zien, door de beplanting. Andere zeggen dat ze 1 conifeer erin zetten en dat blijkt dan genoeg..

Hier hebben ze zelf hun nest gemaakt aan de achterkant van een bamboe struik, heel verstopt dus.
                                Helemaal mee eens hoor. Ik had ze verkocht en ging deze voliere gebruiken voor 20 jonge mozambiquesijzen. Toen ineens, 2 dagen voordat ze weg zouden gaan begonnen ze. Direct dus na weghalen van alle planten. Blijkbaar verschillen ze van mening. Ik zal de foto met planten posten dan zie je hoe het was en toen gingen ze dus niet broeden.

Kijk, zo was het:

Ik kon er niet meer door en je moet beseffen dat die voliere 4 x 4 meter is en 4 meter hoog is. Dus de plantenmassa was gigantisch. Ik zag de nachtegalen zelden. Ook toen kozen ze voor een kanarienest in het nachthok

Opmerking

Working...
                                X