Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Japanse nachtegalen, kweek 2010, hoe gaat het?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Ik krijg spontaan een dejavu want hier is alles weer gestopt. Ik krijg bijna het idee dat mijn pop geen eieren kan leggen. Geen enkele indicatie dat zij een ei heeft gelegd. Ze sleept nog steeds wat en verder is er nu een nest, net als vorig jaar, en verder niks meer......

Ik ga volgende week een koppel mozambiquesijzen bijplaatsen als er nog steeds niks gebeurd is. Puur om de competitie en stress te verhogen en misschien nemen ze dat als trigger.

Opmerking

Marx als ik van jou was zou ik je voedsel aanpassen. Je geeft veel fruit en dergelijke, maar weinig eiwitten. Een ei leggen neemt veel energie in beslag, en ook veel eiwitten. Als je pop deze niet genoeg heeft (voor 3 eieren erbij) zal ze ook niet leggen. I.p.v. de rust te verstoren (ze doen het prima, buiten de eieren dan.) geef ze meer eiwitten. Je bent eigenlijk niet heel zeker dat de man een eier pikker is, heb je hiervoor echt bewijs gehad? Gewoon massa's insecten geven, liefst levend, dat is de trigger van moeder natuur
      Laat de meelwormen zo, niet teveel. Wat ik veel zou geven zijn diepvries pinkies, diepvries wasmot larven,(per koppel zeker 8 a 9), levende buffalos en een degelijk preparaat.
      Hier geef ik eigenlijk altijd wat teveel, de restjes zet ik bij de kwartels en die eten het wel op. Het feit dat er een overschot aan eten is kan misschien ook een trigger zijn, als je amper rond komt om je eigen te voeden ga je toch ook geen extra kinderen maken?!..
      Uiteraard zijn er verhalen van anderen die het wel doen met weinig insecten en dergelijke, maar misschien lukt dat gewoon niet met jou koppeltje. Varieer en leer..Graag de mening van anderen hierover.

Opmerking

nest maken in kanarienestkastje,geen eieren leggen of opgegeten worden....

als ik een verblijf voor ze had zoals marx dan schafte ik onmiddellijk een ander koppel aan

bij mij 13 dagen broeden vandaag
        ik zag ze deze morgen tijdens het wisselen beide op de rand van het nest en de pop ging met de kop in het nest ,dus ik dacht dat ze uitgepikt waren maar nog steeds 3 eieren
        het zal toch vandaag of morgen moeten gaan gebeuren denk ik
        ik heb al volop krekels en levende wasmotten voorzien
        hopelijk kom ik morgen met beter nieuws
        hoe zit het eigenlijk bij de rest?????

Opmerking

2 eitjes uit, derde zal wel onbevrucht zijn.. Ik denk dat de eerste paar dagen cruciaal zullen zijn. Geeft er hier iemand thebo's? Ik heb die bij het voedsel gedaan. Wat later zie ik de man een hele worm (iets groter als wasmot larve) in een kuikentje stoppen maarja zal wel normaal zijn zeker Hier een paar foto's van de kleine stakkers en fiere ouders
          Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Marx
            Ik krijg spontaan een dejavu want hier is alles weer gestopt. Ik krijg bijna het idee dat mijn pop geen eieren kan leggen. Geen enkele indicatie dat zij een ei heeft gelegd. Ze sleept nog steeds wat en verder is er nu een nest, net als vorig jaar, en verder niks meer......

Ik ga volgende week een koppel mozambiquesijzen bijplaatsen als er nog steeds niks gebeurd is. Puur om de competitie en stress te verhogen en misschien nemen ze dat als trigger.
            Ik heb bewondering voor je uithoudingsvermogen Marx. Ik had dat koppel vorig jaar al verkocht of een van de partners omgewisseld...
            Heb je nog wat via de webcam kunnen zien?

Opmerking

er is nog hoop ......

Vorig jaar ben ik begonnen met een koppel jappen mijn eerste ervaring met insecte/vruchteneters.

Vorig jaar zaten mijn vogels in een kleine box in een blokhut afmeting
              1,20 x 0,6x1,8 lxbxh. Hierin stonden een bamboe en een Thuja occidentalis 'Smaragd'(bijna zelfde als brabant) hierin werd toen een nest gebouwd in een mandje. Ook werden hier in 4 eieren gelegd welke netjes opgepeuzeld werden door mevrouw. dus einde seizoen 2009.

De pop is ondertussen geruild voor een andere pop uit 2009 de man is nog steeds dezelfde uit 2008, ondertussen hebben we een ruime voliere voor de jappen gebouwd welke voorzien is van diverse Thuja, bamboe, laurieren, klimop en lonicera dus dit jaar hadden de jappen hun box als nachthok en konden ze vanaf maart in de voliere.

Vanaf eind maart werd en volop gesleept maar niks gebouwd de pop heeft 2 x 3-4 eieren gelegd allemaal kapot op de grond. 2 weken geleden heb ik de moed opgegeven en ze opgesloten in hun box cq nachthok zodat een ander soortje het in de voliere kan proberen ook had ik al besloten ze weer terug te brengen naar de eigenaar.

Maar goed eergisteren hoorde ik de man veel fluiten hij was de afgelopen tijd erg rustig en ook de pop was weer wat actiever. Tegen de avond is ze begonnen met een nest te bouwen in een mandje aan het gaas wat iets verscholen ligt tussen de nep kerstboomtakken.

Vandaag zat de pop op het nest en blijkt er een ei te zijn dus er is nog hoop
              al moet ik nog zien of het wat wordt, we zullen het wel zien ben in ieder geval een stapje verder dan vorig jaar!

Met vriendelijke groeten,

HJ de Graaf

Opmerking

Thebo's?

Oorspronkelijk geplaatst door Van Den Berge Ben
                Geeft er hier iemand thebo's?
                Ben,

Wat zijn Thebo's?

Die naam heb zelfs nog nooit gehoord.
                M.vr.gr.
                Wim van der Linden
                http://www.vvvogelvreugd.nl/

Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

Opmerking

mijn bescheidenheid was dus gegrond
                  resultaat van de eerste ronde
                  1 uitgepikt ei maar jong verdwenen
                  2 onbevruchte eieren
                  vogels maken geen aanstalten voor nieuw legsel
                  terug met voeten op de grond

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                    hallo,
                    ik denk dat Ben tebo's bedoeld,
                    tebo's; ( chilecomadia moorei ), dit is de larve van de Chileense motvlinder, ze hebben een hoog calciumgehalte en is een heerlijk voedsel voor vis, reptielen en vogels, ze kunnen gerust twee-drie maanden worden bewaard in koelkast,
                    http://www.baitshop.nl/images/p6-tebos_baitshop.jpg
                    Josly,

Heb jij ervaring met deze tebo's dan?
                    M.vr.gr.
                    Wim van der Linden

Opmerking

hallo,
                      ik denk dat Ben tebo's bedoeld,
                      tebo's; ( chilecomadia moorei ), dit is de larve van de Chileense motvlinder, ze hebben een hoog calciumgehalte en is een heerlijk voedsel voor vis, reptielen en vogels, ze kunnen gerust twee-drie maanden worden bewaard in koelkast,
                      http://www.baitshop.nl/images/p6-tebos_baitshop.jpg
                      Josly,

Heb jij ervaring met deze tebo's dan?

wie wie,

Balen, maar de zomer is nog lang dus hopelijk komen er toch nog nieuwe pogingen.
                      M.vr.gr.
                      Wim van der Linden

Opmerking

Ja ik heb er wat gekocht bij een voedseldieren winkel, 2 euro voor 10 ofzo, echte afzetterij dus. Daar in Chili is dat een echte plaag, daarom ook dat alle rupsen bestraalt worden eer ze geexporteerd worden, zodat ze elders niet kunnen verpoppen en dus niet meer kunnen voortplanten, noch een plaag vormen..

Ik heb ergens online winkel bekeken, die vroeg 20 euro voor 250. En je kan ze inderdaad zeer lang bewaren in de koelkast, ze gaan namelijk in winterslaap en hebben geen voedsel noch drinken meer nodig.

Ik denk toch dat ik ze ga bestellen, want ze waren er hier zot op (die rups had verleidelijke kleuren )..
                        Zeer spijtig om te horen wiewie.

Opmerking

hallo,
                          eto's of ook wel boterwormmen genoemd,
                          Josly,

Jij weet er blijkbaar heel van. Nu wordt het toegespitst op japanse nachtegalen worden de tebo's nu eto's? Kan je die bij hetzelfde bedrijf kopen als de door jouw opgegeven link? Moet je deze ook bepoederen met bijvoorbeeld gistocal?

Winterkoning,

Heb jij ook evaring met tebo's of eto's?
                          M.vr.gr.
                          Wim van der Linden

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door wjvdlinden
                            Josly,

Jij weet er blijkbaar heel van. Nu wordt het toegespitst op japanse nachtegalen worden de tebo's nu eto's? Kan je die bij hetzelfde bedrijf kopen als de door jouw opgegeven link? Moet je deze ook bepoederen met bijvoorbeeld gistocal?

Winterkoning,

Heb jij ook evaring met tebo's of eto's?
                            yep wel wat ervaring mee ,dayals bv. waren er verzot op maar in mijn optiek niets meer of minder dan een voedseldier wat men kan gebruiken als variatie binnen het voedselpatroon.
                            voor mij geen voedseldier wat ik nu nog verstrek aan mijn vogels.
                            maar wees vooral vrij om te experimenteren en te varieren in jouw voedselpatroon, ik zeg altijd maar hoe meer variatie hoe beter, en ja nu komen de verhalen los van : de mijne komen alleen groot op pinky's of buffalo's ,tja natuurlijk gebeurt ook dat,mede daarom is het ook zo moeilijk om de het juiste voedselschema/plan te geven want elk hok ,omgang of omstandigheden zijn anders en om maar niet te vergeten de vogels zelf, de ene raakt een pinky niet aan en een andere eet ze alleen maar, zie ik zooooo vaak bij een koppel, als ze dan gaan voeren bv. dan voert de man alleen pinky's en de pop alleen buffalo's ( en dit op zeker in de eerste dagen van een nest) ,zo zie je maar er zijn vele wegen en omwegen.
                            was er maar 1 soort "wonder "voer /voedseldier dan was het allemaal een stukkie gemakkelijker dat kweken.

maargoed als je eenmaal jouw voedselsysteem heb gevonden wat bij jouw/jouw hok /jouw vogels past WJ, dan kweek ook jij volop met jouw V.I vogels , ben ik van overtuigd.

mvg

Opmerking

Ben, Zijn je nachtegalen al uitgevlogen?

MArx, wordt er al gebroed?

Nog andere die wat moois over deze vogels hebben te melden?
                              M.vr.gr.
                              Wim van der Linden

Opmerking

Hallo allemaal,

Bij mij zijn ze eindelijk begonnen met een nest. Niet erg vroeg, maar alles is laat bij mij.

Ik wacht het wel even af. Ervaring is dat laat beginnen niet altijd slecht hoeft te zijn. Ik heb alleen problemen om mijn geduld te bewaren

Grt Gijs

Opmerking

Working...
                                X