Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ringen Japanse Nachtegaal

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

1uitzondering op jouw quote Ton Koek en om niet meer te reageren in dit soort topics

Vandaag, 10:06 #16

winterkoning
    Stamgast

Berichten: 1.286 1uitzondering op jouw quote Ton Koek en om niet meer te reageren in dit soort topics
    duidelijkheid :

Nu duidelijk hoe om te gaan met CITES bijlage X vogels.
    In de CITES nieuwsbrief van januari 2009 staat de uitleg hoe om te gaan met een vogelsoort die op BIJLAGE X bij de Uitvoeringsverordening is opgenomen (21 soorten).
    Soorten Bijlage X
    Hieronder de soorten die momenteel zijn opgenomen in Bijlage X.
    Wetenschappelijke naam Gewone naam
    Anas laysanensis Laysan-taling
    Anas querquedula Zomertaling
    Aythya nyroca Witoogeend
    Branta ruficollis Roodhalsgans
    Branta sandvicensis Hawaii-gans
    Oxyura leucocephala Witkopeend
    Catreus wallichi Wallichs fazant
    Colinus virginianus ridgwayi Noordwest-Mexicaanse boomkwartel
    Crossoptilon crossoptilon Witte oorfazant
    Crossoptilon mantchuricum Bruine oorfazant
    Lophophurus impejanus Himalaya-glansfazant
    Lophura edwardsi Edwards’ fazant
    Lophura swinhoii Swinhoe’s fazant
    Polyplectron napoleonis Palawan-spiegelpauw
    (voorheen Polyplectron emphanum)
    Syrmaticus ellioti Elliots fazant
    Syrmaticus humiae Hume’s fazant
    Syrmaticus mikado Mikadofazant
    Columba livia Rotsduif
    Cyanoramphus novaezelandiae Roodvoorhoofdkakariki
    Psephotus dissimilis Kapparkiet
    Carduelis cucullata Kapoetsensijs

In artikel 13 van de regeling vrijstelling beschermde dier- en plantensoorten Flora en Faunawet staat de uitzondering dat vogels genoemd in bijlage X bij de uitvoeringsverordening niet hoeven worden voorzien van een pootring.
    2 van de bijlage X soorten (Kapoetsensijs (Carduelis cucullata) en Kapparkiet (Hoodedparkiet) (Psephotus dissimilus) zijn onlangs wel opgenomen in de bijlage bij de Ringenregeling.
    Dit heeft voor verwarring gezorgd. Immers de vogels die in de bijlage bij de ringenregeling zijn opgenomen moeten wettelijk wel zijn voorzien van een gesloten voetring voor beschermde vogels.
    In de nieuwsbrief van oktober 2009 laat CITES weten dat de nieuwsbrief van januari 2009 is gerectificeerd.
    Het is dus nog steeds niet vereist om de vogels op bijlage X te voorzien van een naadloos gesloten pootring. (Dit is Nationale wetgeving, en het kan zo zijn dat in andere landen deze wel moeten zijn voorzien van een naadloos gesloten pootring. Aangeraden wordt dus om deze vogels wel te ringen en daarbij de maat aan te houden zoals die in de bijlage bij de ringenregeling is opgenomen (2.5 mm).
    Wat betreft het advies om bijlage X vogels toch te ringen het volgende (het antwoord is afgestemd met Dienst Regelingen);

Een bijlage X vogels hoeft zolang ze in Nederland blijven niet te worden voorzien van een pootring (regeling vrijstelling art 13 lid 1). Mocht de vogel uitgevoerd worden naar een land buiten de EU dan is een uitvoervergunning nodig.
    Het CITES bureau kan deze alleen afgegeven als de vogel is voorzien van een kenmerk welke voldoet aan de vereisten in artikel 66 van de uitvoeringsverordening.
    Artikel 66 lid 8 van de uitvoeringsverordening geeft de omschrijving van een naadloze pootring. Dit is:
    'In gevangenschap geboren en gefokte vogels alsook andere in een gecontroleerd milieu geboren vogels worden gemerkt met behulp van een individueel gemerkte naadloze, gesloten pootring.
    Als naadloze, gesloten pootring geldt een ononderbroken ring of manchet, zonder enige naad of las, waarmee op geen enkele wijze is geknoeid en waarvan het formaat zodanig is dat hij, nadat hij in de eerste levensdagen van de vogel is aangebracht, niet meer kan worden verwijderd wanneer de poot van de vogel zijn definitieve omvang heeft bereikt, en die commercieel voor dat doel is vervaardigd.'

Wanneer een ring aan deze omschrijving voldoet (individueel gemerkt, naadloos gesloten, commercieel voor dit doel vervaardigd) hoeft dit niet een ring te zijn afgegeven door een erkende bond.
    Het advies (van het CITES bureau, Dienst Regelingen) is om de vogel wel te ringen met een ring afgegeven door een erkende bond, omdat deze ring aan alle eisen van art 66 lid 8 uitvoeringsverordening voldoet.
    Dit is een advies en geen verplichting.

Het is nog niet duidelijk of de bijlage bij regeling pootringen per 1 januari 2010 alle bijlage X vogels bevat (ipv 2), of dat de 2 die nu op de bijlage staan eraf gaan. Zodra dit bekend is laten we dit weten.

Voor de juiste tekst zie hieronder de gerectificeerde nieuwsbrief.http://www.hetlnvloket.nl/portal/pag...chema=porta l

Contactinformatie
    U kunt het CITES-bureau bereiken op de volgende manieren:
    Heeft u vragen, dan kunt u op werkdagen tussen 08.30 en 16.30 uur bellen met Het LNV-Loket:
    0800 -22 333 22 (voorkeurtoets 5). Vanuit het buitenland: +31 592 332958

m.a.w. men moet niks als je de vogels in eigenkooi of land(e.u) houd ,als men wilt exporteren of TT in het buitenland (i.i.g. buiten e.u) wilt doen etc ,dan gelden er hele andere regeltjes en moet je ringen etc.(let op dat hoef dan niet altijd een e.c. ring te zijn)
    en ja ik was er 1 van die daarmee kwam ,echter de info die mij toen bereikte vanuit de cites -organisatie was heel duidelijk ,de kapoets moest geringd gaan worden,inmiddels wat later inde tijd zijn er veranderingen doorgevoerd m.b.t. de kapoets in de Nederlandse wetgeving.(en ook andere soorten natuurlijk)

m.a.w. men kan wel dramatisch gaan doen( en ik voel me geheel niet verantwoordelijk voor iemand die zijn vogeltjes weg doet ) ,want volgens mij moet je "leven"naar de regeltjes die op dat moment worden gehandhaafd danwel worden opgemaakt.(als er dan foutieve info word vertrekt door instanties ...........daar kan ik niks aan doen geloof ik) m.a.w het was toen de waarheid wat ik verkondigde ,(ze kwamen immers op de lijst te staan) en nu ...tja nu zijn er weer wat veranderingen op komst.(maar ja ik zeg er niks meer over ,jullie zien het vanzelf wel ).

mijn advies...altijd ringen,dat is de "beste" manier om aan te tonen dat het om vogels gaat die nakweek zijn,zal je ook wat meer helpen als je controle krijgt,men zal toch aanemelijk moeten kunnen maken dat het om "legale vogels" gaat,ondanks dat er geen ringplicht (lees liever "gedoogbeleid"op sommige soorten) op die soort zit.
    bewaar i.i.g je kweekkaarten/administratie foto's video's etc etc.sta je wat sterker............( en ja let op ,dit alles :administratie e.d. is ook niet verplicht,maar soms wel zo gemakkelijk)
    (denk daar maar eens over na).

maar ik snap heel goed waar ik de fout in gaat: ik maak(te) geen onderscheid in de hobbyist die in de woonkamer een nestje kweekt en alles in het "klein"ziet of de hobbyist die iets verder gaat en deelneemt aan WK's of zich bezighoud met aan en verkoopbeleid in het buitenland.
    voor de laatste groep gelden er dus wel andere regeltjes ,als je jezelf of andere niet in "moeilijkheden" wilt brengen.(met sommige soorten).

moest ff van het hart af.
    Laatst aangepast door winterkoning : Vandaag om 11:07.

Opmerking

Dit is nu met recht duidelijkheid.Gewoon de zgn jip en janneke taal<niet persoonlijk>die begrijpend te lezen is.Waarom gebeurd dit niet van overheidswege of vanuit de bonden.Denk dat het dan een stuk makkelijker word voor de meeste kwekers om de wirwar van regels te begrijpen.

groeten eddie

Opmerking

Voor de dudielijkheid, deze fout is gemaakt door het CITES-bureau, niet door de bonden. Op de site van de NBvV staat de rectificatie ook al langer.
        Ook in de duidelijke folder staat dit heel duidelijk.
        (folder is te vinden http://www.nbvv.nl/downloads/brochure_over_ringen.pdf)

Dan een beetje gemene vraag: is het wel toegestaan kapoetsensijzen te ringen met ringen voor beschermde vogels?
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Marx
          Echt waar? Wat erg..... Ik ken iemand die zijn kapoetsen daarom verkocht heeft. Ik had hem gezegd dat ze met cultuurvogelringen geringd moesten worden omdat dat hier gezegd werd en hij heeft ze onmiddelijk verkocht omdat hij niet kan ringen. Nu blijkt dat dus helemaal niet te kloppen OEPS!
          Niet gek dat er vergissingen worden gemaakt, ik heb even op de site van de NBvV gekeken en daar wordt de vergissing zo gerectificeert.

"Uit de CITES nieuwsbrief van oktober 2009.
          In de CITES nieuwsbrief van januari 2009 staat onder meer wat het betekent als een vogelsoort op BIJLAGE X bij de Uitvoeringsverordening is opgenomen, Hierin staat onder meer dat het niet verplicht is om deze vogels te ringen.
          Deze soorten zijn nu wel opgenomen in de bijlage bij de Ringenregeling. Dit heeft voor verwarring gezorgd. Immers deze vogels die in deze bijlage zijn opgenomen moeten zijn voorzien van een ring voor beschermde vogels.
          In deze nieuwsbrief laat CITES weten dat het nog steeds niet vereist is om de vogels op bijlage X te voorzien van een naadloos gesloten pootring.
          Aangeraden wordt overigens deze vogels wel te ringen en daarbij de maat aan te houden zoals die in de bijlage bij de ringenregeling is opgenomen.
          Het betreft hier o.a.
          Kapparkiet of Hooded (psephotos dissimilis)
          Kapoetsensijs ( carduelis cucullata) "

Niet echt makkelijk lezende lectuur. kon het niet op deze manier?
          "In tegenstelling tot eerdere berichten is het tot op heden niet verplicht de Kapoetsensijs ( carduelis cucullata) te ringen."
          Groeten van Hans

Opmerking

groeten eddie

Opmerking

je mag ringen bestemd voor europese vogels gewoon gebruiken voor andere soorten , dus ook voor kapoetsensijs

Opmerking

Niet oneerbiedig bedoeld, maar denk je dat of weet je dat?
                Ik kan daar nergens iets over vinden en ik zou het graag zeker weten.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

Opmerking

dacht van niet

volgens mij mag je alleen de vogels ringen, met de ringen, waarvoor je ze besteld hebt.

op deze site kan je de regels lezen.

ze zijn nogal pietluttig, maar het staat er wel.
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

hallo ton

dat weet ik heel erg zeker , de hele wet ken ik ( helaas )bijna uit mijn hoofd
                    dat heeft altijd wel gemogen want je ringt een soort wat eigenlijk niet hoeft

het ringenbestelformulier van nu tegenwoordig gaat in feite om welke europese vogels je hebt
                    zodat ze je kunnen controleren ( om later belasting heffen makkelijker te maken denk ik )

dus als je putters , barmsijs en sijs hebt hoef je niet meer 30 ringen te bestellen , 10 per soort maar zou je bijv de 3 soorten kunnen invullen en 20x 2,5 mm nemen

voor 1 juli was het wel zo dat je per soort bestelde en minimaal 10 dus dan uitkwam op 30 ringen

Opmerking

Kijk, weer zoiets.... Eerst verkoopt iemand zijn kapoetsen omdat ik hier verkeerde ringinfo gekregen heb en nu dit weer? Ik heb hier op mijn falie gehad dat ik mijn Mozambiquesijzen met putterringen geringd had. Dat zou absoluut niet mogen volgens iedereen. Maar dat mag dus wel? Ik kon ook echt geen enkele reden bedenken waarom dat niet zou mogen maar hier wist iedereen zeker dat het niet mocht. Ik dacht BALEN! Wat moet ik nu met die mozambiquesijzen die allemaal mijn BEC putterringen om hebben. Straks krijg ik daar gezeik mee. Maar dat geeft dus niks? Of geeft het nu wel? Het zijn mijn ringen, op mijn naam en de juiste maat. Alleen niet op de putters maar op de Mozambiquesijzen. Ik heb die jongen dus hier nog zitten omdat ik ze niet durf te verkopen om die reden. Is dit nu wel of niet illegaal?

Opmerking

Opletten!

Beetje vervelend allemaal, deze discussie hebben we te uit en te na gevoerd. De ringen (Marc) heb je besteld en aangevraagd om europese putters te ringen. Niet meer, niet minder. Dus, luctor et emergo, mozambieksijzen zijn geen putters (denk ik maar eigenlijk heb ik alleen verstand van kanaries).

Als je de ringen er af knipt is alles weer akkoord.

Vanzelfsprekend kan je hier op VogelCafe ook je oren laten hangen naar een passant met de grootste mond. Even goede vrienden in dat geval.

Groet,

Rob.

Opmerking

alle vogels mogen geringd worden met europese cultuurvogel ringen
                          100% zeker
                          besteld voor putter ok maar als jij ook voor barmsijs hebt besteld
                          krijg je dus de 2,5mm ringen aan 1 draadje
                          welke is voor de putter en welke voor de barm ? staat er niet op en onderling wisselen mag dan ook
                          zolang de europese vogels beide maar op de ringen bestellijst staan
                          een mozambique sijs is geen europese maar die mogen wel geringd met europese cultuurvogel ringen
                          ring je een europese soort die niet op de ringenbestellijst staat dan ben je wel strafbaar al is de ring ook 100 mm te klein

Opmerking

Berichten: 1.287 het gaat om datums en tijden marx ,wat voorheen niet mocht mag nu wel bv of anderoms

--------------------------------------------------------------------------------
                            Henkv
                            je zit ernaast het gaat namelijk niet om de vogel die in de ring zit ,het gaat om de aangevraagde ring.
                            de ring bepaald of een vogel "legaal of illegaal" is.

bij een controle gaat het erom ....kan een koppeling van ring /aanvraag en de drager van de ring tot 1 wettelijk sluitend oordeel komen.

uit de regelgeving:

13. Mag ik ringen van dezelfde maat gebruiken voor andere vogels dan ik heb
                            opgegeven?
                            Sinds de wijziging van de regelgeving per 1 juli 2009, is de koppeling tussen ringmaat en
                            vogelsoort bij ‘niet bijlage A soorten’ niet meer zo strikt als voorheen
                            . U moet alle
                            vogelsoorten waarvoor u de ringen gebruikt opgeven
                            . Ringen met dezelfde maat mogen
                            voor alle opgegeven vogelsoorten gebruikt worden
                            . Voor vogels vermeld in de bijlage van
                            de “Regeling” met A of A- blijft het verplicht dat de ringen alleen gebruikt mogen voor de
                            soort waarvoor ze zijn aangevraagd
                            . De ringen mogen niet aan derden gegeven worden,
                            ze moeten worden gebruikt door de aanvrager.
                            Om het vorige met een voorbeeld duidelijk te maken. U heeft ringen aangevraagd voor
                            sijzen en de kleine barmsijzen. U hoeft nu niet meer precies in de gaten te houden welke
                            volgnummers bij welke vogels horen, voor beide soorten geldt immers als ringmaat 2,5
                            mm. Anders wordt het als u alleen ringen hebt aangevraagd voor sijzen. Als u daarna een
                            koppeltje kleine barmsijzen koopt, dan mag u de ringen van de sijzen niet gebruiken. Dat
                            mag alleen als u aangeeft dat u ook ringen voor kleine barmsijzen nodig hebt. U vult dan
                            een bestelformulier in voor ringen voor kleine barmsijzen en u bestelt 0 exemplaren. De
                            controlerende instanties weten dan dat zij bij u als kweek ook kleine barmsijzen kunnen
                            verwachten.

m.a.w. ook hier is wat veranderd,per 1juli 2009.
                            maar alleen op het gebied van soepelheid van ringengebruik als men ringen besteld en alle soorten opgeeft waarvoor ze bestemd zijn.
                            m.a.w. is het heel simpel,bestel men ringen 2,7 mm en men geeft alleen op voor putters bestemd dan kunnen die ringen voor geen enkele andere soort worden gebruikt,het gaat namelijk niet om de vogel maar om de ring en op die ring staat een unieke code bestemd alleen voor de vogels die gekoppeld/opgegeven zijn door de aanvrager en zijn bestelformulier.

heel simpel voorbeeld dus:
                            voorheen VOOR 1 juli 2009:
                            ik bestel E.C ringen 2,7 mm en geef alleen op voor putter (ben je fout als je ringen gebruikt voor een andere soort dan putter).
                            ik bestel E.C ringen 2,7 mm en geef op voor putter en mozambiquesijs (en je kreeg ze ) dan zijn ze alleen bruikbaar voor putter en mozambiquesijs .

na 1juli 2009:
                            is er dus een versoepeling opgetreden qua ringen,nu wordt minder strikt gekeken naar bovenstaande voorbeeld als het gaat om de ring om een soort anders dan die op de bijlage staan.
                            maar dan nog zou je de vogels moeten vermelden in aanvraagformulier.
                            m.a.w. marx geef jij de mozam niet op ,op je ringenaanvraag formulier dan ben je volgens bovenstaande artikel nog "foutief"bezig.(zie het onderestreepte gedeelte ,dat gaat dus over vogels die niet op de bijlage lijst staan...duidelijker kan het geloof ik niet en dan geldt dus eigenlijk beter een ongeringde mozambique dan een mozambique geringd met een ring waarvoor deze niet aangevraagd is ).
                            en dit hele verhaal treedt dan eigenlijk effectief in op 1 januari 2010 (i.v.m. de ringen bestellingsrondes).m.a.w. men wilt "klooien" met ringen dan kan dit naar hartelust in dit kweekseizoen.
                            pas op, zulke praktijken ,ringen wissel etc.met ringen van 2009(of oudere ringen) ,die vogels worden gewoon meegenomen en men gaat dan proberen te kijken van: wanneer zijn de ringen en is het te bewijzen door kweker dat de vogels heeft gekweekt na 1 juli 2009.

en ja Henkv heeft wat ervaring met invallen door a.i.d. en dan weet Henkv ook dat er altijd de ringen aanvraag erbij wordt gehaald/opgevraagd bij bonden en als dan blijkt dat een ring om de " foute vogel" zit dan gaat deze gewoon mee in de beslagname ronde.
                            als men dan voor de rechter dit aanvecht dan is het aan de rechter of jij dat specifieke vogeltje nog terug krijgt ( als deze dan nog leeft).
                            dus waarom zou men voor zichzelf of andere de "moeilijkheden" opzoeken?????
                            als je weet dat je een nestje kan verwachten dan doet men een spoedbestelling (bij geen goede ringen hebben,iets wat in mijn ogen onmogelijk is maargoed) ,tja het is wat duurder (maarja dan verkoop je de vogel 1 euro duurder dan voorheen) en bestel je een gewone ring voor een gewone soort.

en dat doe je niet alleen voor jezelf maar ook voor degene aan wie je dat vogeltje verkoopt want een mozambique sijs met een e.c. ring om roept op zijn minst vragen op bij evt. controle die vogel moet ,wettelijk verplicht in geval van "verdacht zijn"dan uit het "verkeer"genomen worden voor onderzoek ,wie heb je daar dan mee? volgens mij is de vogel daar uiteindelijk altijd de dupe van want die moet de evt. tests/navraag etc. doormaken. (denk ook eens in die richting a.u.b.) en denk ook eens aan de koper die mogelijk stress word bezorgd,ondanks het feit dat alles aan de wettelijke eis zou voldoen.
                            dit alles is gewoon heel simpel op te lossen ,ring zoals het hoort en ga niet klooien.

het is de pure gemakzucht die de hobby nekt,gewoon volgens de regeltjes spelen,dan zijn er ook geen mensen die hun vrienden vragen snel hun ijsvogels op de W.C te verstoppen,die "toevallig" worden ondekt door een controleur die een plasje wilt maken !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                            helaas hebben we met zulke mensen te maken ,en zulke mensen lopen hier dingen te verkondigen die balanceren op het randje van wat is legaal,wat is illegaal.
                            en voor de duidelijkheid het is niet marx of henkv ,ik noem geen namen,maar er zijn er een paar hier op cafe aktief (lusten de honden geen rood van)..............en die geven me toch goede adviezen!!!!!!!!!!!
                            weet je wat het is,men is gemakzuchtig ,als je dingen niet weet op dit gebied vraag het dan aan de instanties ,bonden,a.i.d. of cites-bureau en niet hier.

@ marx ,probeer eens dingen te scheiden en in juiste tijdsspanne te plaatsen(ik heb mijn vorige originele bericht toch weer erop gezet om voor jouw duidelijkheid te scheppen en ik hoop dat je nu kan zien waar "het"hem inzit aangaande de info van toen),wat voor 1juli niet mocht mag nu gedeeltelijk wel,maar ga nu niet dingen door elkaar halen a.u.b..
                            heel simpel gezegd gaan de regeltjes die veranderd zijn in op het moment van ringen bestellen na de datum van inwerking treden van wet.
                            en men scherm graag met de term van overgangsjaar etc,het is zoals het is (zwart op wit) en niet anders.

@ henkv, reden voor het toch maar weghalen van berichten zijn mensen zoals jij ( die door schade en schande wijzer zijn geworden hopelijk),die weten het toch beter,dus zijn mijn reacties niet aan de orde of scheppen geen duidelijkheden,dus van geen nut......dus haal ik ze weg als ik dat nodig acht.
                            want ik las weer een mooi berichtje van jouw in de topic hybride......
                            stel je gewoon doodleuk voor dat "we" (spreek lekker voor jezelf a.u.b.) legaal zouden moeten kunnen vangen,dan denk ik die henk die heeft niks geleerd schijnbaar.

helaas (voor mij om te quote) werd jouw berichtje weggehaald en nog moet jij je gelijk halen:
                            Pas op de plaats.

--------------------------------------------------------------------------------
                            Even terug naar de discussie alstublieft.

Op pseudeo-bijdehante praat over vogels vangen en aanverwante "slimmigheidjes" zitten we hier echt niet te wachten hoor! Wie de schoen past trekke hem aan.

Groet,

RobK, moderator VogelCafe.

RobK

Vandaag, 08:27 #30
                            henkv
                            Lid

het is idd afwijken van het echte onderwerp maar de ene discussie brengt de andere voort , zo gaat dat nou eenmaal

als jij het slimmigheidjes wil noemen prima ik noem het gewoon de waarheid
                            helaas zal het altijd zo zijn dat mensen weglopen voor de waarheid
                            wat dus ook de reden wel zal zijn van het weghalen van de reacties
                            ideale kanidaat voor in het kabinet dus

Laatst aangepast door henkv : Vandaag om 08:28. Reden: toevoeging

Vandaag om 08:19.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                              hallo,
                              wanneer je ringen aanvraagt voor een bepaalde vogelsoort, hebben die ringen een volgnummer ( ringnummer ), deze volgnummers mogen enkel gebruikt worden voor de aangevraagde vogelsoort
                              nee josly daarmee ga je qua NEDERLANDSE wetgeving ff het schip in,juist dit is onderdeel van de versoepeling
                              "vroeger" was het zo ..............10 stuks barmsijs 2,5 mm en 10 stuks sijs 2,5 mm dan moest je per soort bestellen en opgeven,nu zou je in die situatie gewoon ringen krijgen 1 tot 20 en mag je ring nr 1 om een barmsijs gooien en nr 2 om een sijs........................als je beide soorten maar wel vermeld op ringaanvraagpapier.
                              vroeger was het dan zo 1 tot 10 voor barmsijs en 11 tot 20 voor sijs,nu is dat niet meer in het kader van de versoepeling.
                              gr

Opmerking

Volgens mij leggen zowel de bonden als de AID en het CITES-bureau het inmiddels bijzonder duidelijk uit op diverse websites en in een fraaie folder.
                                Wie het nu nog niet snapt, wil het niet snappen, lijkt het.

WK, dank voor je zeer duidelijke reactie!
                                Groet Ton,
                                www.allevogels.nl

Opmerking

Working...
                                X