Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ringen Japanse Nachtegaal

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Ringen Japanse Nachtegaal

Ik ben op internet aan het rondstruinen naar een koppel Jappen van 2009 wat mij nu opvalt dat er her en der wel koppels EK 09 (eigen kweek van 2009)worden aangeboden maar dat ze heel vaak niet geringd zijn met het gevolg dat leeftijd en verwantheid niet met zekerheid kan worden vastgesteld wat zou de reden kunnen zijn van het niet ringen of hebben we hier te maken met vooral wildvang vogels die als EK aangeboden worden?
    Groeten van Hans

Ik denk dat veel mensen niet durven ringen. Het is toch wel zo dat bij de Japanse nachtegaal de ouders nog wel eens jongen willen wegkiepen door de ring. Ik lees het in ieder geval regelmatig op internet. Niet geringd omdat de ouders de vorige ronde na het ringen in de steek lieten of uit het nest gooiden.

Ik heb zoiets ook aan de hand met mijn vogels. Geen nachtegalen maar een andere soort. Als ik die pop stoor op het nest of het nest aanraak laat ze dat onmiddelijk in de steek. Ik heb 2 keer geprobeerd te ringen maar dat doe ik dus nu echt niet meer. Dan maar ongeringd en dan maar iets vertrouwen. Ik denk dat als je je vogels bij een kweker koopt die ook de ouders heeft en ze in een voliere heeft zitten je je zelden zorgen hoeft te maken. Als jij ze uit een schuur bij een handelaar weghaalt uit een hele groep nachtegalen dan ben je er zelf ook een beetje bij als je opgelicht wordt toch?
    Ik verkoop bv wel eens een ongeringde vogel. Ik heb echter kwekende vogels, een kweekruimte, niet doorgeruide jongen van dezelfde soort en dus vertrouwen mensen mij wel. Waarom kan ik 2 nesten jongen laten zien, de ouders laten zien en zou ik toch handelaar zijn en illegale import verkopen? Snap je wat ik bedoel?

Opmerking

IK heb jaren terug(in de tijd dat ze 15 gulden per stuk kosten) ook wel een poging gedaan om met jappen te kweken en het ringen was meestal geen probleem (ventielslangetje erover) het probleem om de jongen toen op stok te krijgen was toen het niet voldoende complete voer.
      Nu weet ik ook dat het met een paar meelwormen en wat universeel niet lukt.
      Groeten van Hans

Opmerking

Volgens mij worden er wel opvallend vaak nachtegalen aangebden en allemaal eigen kweek. Ik geloof er niet zo in. Als sinds de imoprtbeperking staan er per week 5 of 6 koppels op de verkoopsites, elke week weer. Zo houden ze de prijzen constant hoog, denk ik.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

Opmerking

Opmerking

inteelt

volgens mij is het absoluut overbodig om japanse nachtegalen te kopen die geringd zijn m eventueel inteelt te voorkomen deze vogels worden zelden of in ieder geval weinig gekweekt om hier een probleem mee te krijgen.
            Bovendien als je bij een koper of een winkel geringde jappen zou kopen zijn ze bijna zeker familie van elkaar omdat volgens mij de verkoper echt niet de vogels los aanbiedt tenminste ervan uitgaand dat de kweker ze al verkoopt.

Opmerking

Waarom zouden we onze kanaries ,zebravinken,vinken en noem maar op wel ringen en de in deze tijd kostbare vogels niet.

Niet geringde vogels zijn bv op een TT per definitie geen EK vogels.
              Wanneer je vogels kweekt wil je toch weten dat je ze gekweekt hebt en dat kun je alleen bewijzen door ze te ringen.

Uiteraard kan het altijd voorkomen dat ringen niet lukt maar dat zou uitzondering en geen regel moeten zijn.
              Groeten van Hans

Opmerking

Ik hoef niemand iets te bewijzen. Wat maakt mij het uit of mijn vogels geringd zijn? Ik kweek ze voor mezelf en mensen die mij vertrouwen. Ik ring wel soms wat hoor, maar niet alles en daar heb ik zelfs zo mijn redenen voor.

Alles ringen is beter, ben ik het mee eens, in mijn geval echter zeker niet.

Opmerking

Ik denk dat als je nu al ziet dat de Kapoetsensijs geringd moet worden nog wel met een cultuurvogelring dan zal het niet zo lang meer duren of het ringen van alle vogels wordt verplicht.
                  Groeten van Hans

Opmerking

Natuurlijk is het aan te raden alle soorten vogels(inheemse en uitheemse) zoveel mogelijk te ringen.
                    Er zijn veel meer redenen te bedenken om een vogel wel te ringen dan om hem niet te ringen. Een correct aangebrachte ring geeft heel veel informatie over een vogel. Info die van groot belang kan zijn voor de kweker. Denk dan aan leeftijd en herkomst van de vogel. Ook is de waarde van een geringde vogel meestal groter dan die van een ongeringde. Verder gaat (verplicht)ringen wildvang, smokkel, fraude ed. tegen.

Het uitwerpen van jonge vogels na het ringen komt relatief zelden voor. Ik heb de laatste jaren ongeveer 20 verschillende soorten V & I etende vogelsoorten gekweekt en nooit problemen ondervonden met het ringen. De meeste problemen ontstaan doordat mensen te vroeg willen ringen en/of erg onhandig zijn tijdens het ringen van hun jonge vogels.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door H@ns
                      Ik denk dat als je nu al ziet dat de Kapoetsensijs geringd moet worden nog wel met een cultuurvogelring dan zal het niet zo lang meer duren of het ringen van alle vogels wordt verplicht.
                      En tot die tijd doe ik het alleen bij de vogels die ik zelf wil houden Ik zie het allemaal wel gebeuren tegen die tijd. Ik denk dat als alles geregistreerd moet worden en de overheid precies wil weten wat ik heb ik er sowieso mee stop. Dan is de lol er af en als ik dan weer een vogel heb waar de poot af gaat rotten na ringen dan ben ik nog strafbaar ook. Nee, sorry, dan hoeft het van mij niet meer.

Opmerking

ringen

de discussie over het wel of niet ringen kan eindeloos verder gaan, feit is echter dat wanneer je wil dat je de herkomst weet de vogel geringd dient te zijn.
                        Niet alleen voor je eigen kweekadministratie maar ook voor de verkoop is de ring belangrijk, bovendien in de ruim 35 jaar dat ik vogels kweek en dan met vogels die je niet elke dag tegenkomt in winkels of op tentoonstellingen zijn de mislukte ringpogingen op een hand te tellen , dus als het ook een keer mis mag gaan is volgens mij niet een reden om niet meer te ringen.
                        Wat de controlle door de overheid betreft deze moest nog veel strenger worden zodat al die broodfokkers eens goed aangepakt werden, zij zijn volgens mij de schuld dat het houden van vogels terug loopt.
                        Ook het aanschaffen van vogels door leken zou eindelijk eens goed geregeld dienen te worden zodat er minder vogels een voortijdige dood sterven, maar dit betreft niet alleen vogels ook andere dieren zijn hier slachtoffer van.

Opmerking

ringen of niet

hallo
                          ik ben van mening dat alles geringd zou moeten worden.
                          maar er zijn wel degelijk uitzonderingen,vaak bij een eerste kweek van vogels die ik weer kweek ring ik de eerste keer liever niet.
                          vaak gaat het dan mis,dat er geschreven word dat het mis gaat gebeurd weinig is niet zo het is vaak wel de oorzaak van het eruit werpen van de jonge vogels.
                          ik ring al meer dan 30 jaar vogels en heb van allerlei soorten gekweekt en mijn ervaring is ook hoe groter de vogel hoe makkelijker te ringen ook hoe vertrouwelijker de vogel hoe minder problemen het geeft.
                          heb veel afrikaantjes gekweekt en daar ging het toch vaak mis met het ringen van de vogels,het begint eral mee wat voor nesten ze maken met hele lange tunnels eraan.
                          bij een 2,e ronde van een nieuw soort dat ik kweek zijn de vogels meer aan mij gewend en ring ik vaak wel.
                          het is wel zo liever zonder ringgroot dan met ring dood,bij sommige soorten is het nest aanraken al genoeg om ze eruit te gooien.
                          mvg wim

Opmerking

Over de kapoetsensijs, dat bleek een misverstand. Ringen is niet verplicht en als je toch wil ringen, mag het met "gewone" ringen.
                            Groet Ton,
                            www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                              Over de kapoetsensijs, dat bleek een misverstand. Ringen is niet verplicht en als je toch wil ringen, mag het met "gewone" ringen.
                              Echt waar? Wat erg..... Ik ken iemand die zijn kapoetsen daarom verkocht heeft. Ik had hem gezegd dat ze met cultuurvogelringen geringd moesten worden omdat dat hier gezegd werd en hij heeft ze onmiddelijk verkocht omdat hij niet kan ringen. Nu blijkt dat dus helemaal niet te kloppen OEPS!

Het was overigens niet mijn bedoeling de hele ringdiscussie weer eens op te starten. Ik vind ook dat alle vogels geringd zouden moeten worden. Ik kan er alleen niks van blijkbaar en ik heb een vogel waarbij het niet kan omdat ze de jongen meteen in de steek laat. Dat is alles.

Opmerking

Working...
                              X