Mededeling

Collapse
No announcement yet.

japanse nachtegaal zit dik

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

gisteren tweede eitje in het nest,ook de man zit regelmatig op het nest nu

gerrit ik denk dat de man het voeren gewoon zal overnemen hoor

Opmerking

sinds mijn pop aan de leg is ziet ze er minder goed uit ,ze zit wat dikker dan gewoonlijk met ietwat afhangende vleugels en niet zo fris in de oogjes maar ik denk dat eieren leggen wel wat energie kost en wanneer de man op het nest zit loopt ze constant over de grond te scharrelen alsof ze op zoek is naar iets
      zijn er mensen die dit gedrag herkennen ????

Opmerking

Eieren leggen kost heeeel veel energie. De vogels moeten zodoende ook heel goed gevoerd worden. In een vorig bericht schreef ik dat het me opviel, dat de pop vlak voor het eieren leggen ontlasting van de bladeren zit te eten, dus ze heeft duidelijk ergens behoefte aan.
        Sla maar eens een sepia met een hamer aan gort, en je zult zien dat de pop ook hier wel raad mee weet.
        Inderdaad scharrelen ze in de broedperiode veel over de grond op zoek naar nuttige voedingsstoffen.

Opmerking

Doe je kalk bij je voeding? Nu ze hier eitjes leggen doe ik wat extra kalk bij de voeding om eventuele te korten op te vangen.. Hier zie ik wat hetzelfde gedrag, de pop zit nogal dik op het nest..

Opmerking

ik strooi insektenpoeder van aves over de insekten en de meel en buffalowormen worden gevoederd met meelwormenvoer van aves normaal zit daar wel kalk in denk ik

Opmerking

ze broeden inmiddels vast op 4eieren
              wat me wel opvalt is dat ze vrij veel wisselen van broeden is dat bij alle japanse nachtegalen het geval?????

verwachte uitkomst 24 mei ,we zijn in blijde verwachting hopelijk zijn de eieren niet geraakt door de abnormale koude van de laatste dagen

ik heb vandaag een sepia schelp geraspt en in een potje aangeboden

Opmerking

Euhm hier valt dat best wel nog mee, ik schat op zon 6 a 7 keer per dag ofzo, maarja dat schatten is niet altijd even makkelijk. Onze camera neemt d.m.v. motion detection altijd wat fotos, zo kan ik gemakkelijk behouden wie wanneer op de eieren zit, hoe lang de eieren niet bebroed liggen, om hoeveel tijd ze de eieren draaien etc etc..
                Laat vooral de natuur zijn gang gaan zou ik zou zeggen. Is het de eerste keer dat je een nestje hebt met japanse nachtegalen? Eens ze uitkomen, ga je dan iets veranderen aan het voer of dergelijke?
                Mvg,Ben

Opmerking

Ben
                  Het is inderdaad mijn eerste nestje ,heb jij al meerdere jongen grootgekregen en kan je me iets aanraden qua voeding
                  Ben nog wel voorzichtig want misschien zijn de eieren niet eens bevrucht of zo

mvg

Opmerking

Hier is het ook de eerste keer. I.v.m. de voeding kan je massas informatie vinden. Ik ga niet echt iets drastisch veranderen, het enige wat ik nu al ga doen is is tijdens de broed al het voedsel beginnen knippen, zodat ze hier al aan kunnen wennen enzo hopelijk makkelijker aan de jongen gaan geven.

Opmerking

ik ga zodra de jonge uitkomen de diepvrieswasmotten vervangen door levende wasmottendie eerst in vloeibare honing en daarna in gistocalpoeder worden gedept(denk dat ook kan met insektestrooipoeder van aves) dit om kalktekort bij de jonge te voorkomen,levende buffalos bestrooit,geen meelwormen meer,voldoende levende krekels,en natuurlijk het universeel en fruit
                      Ik heb deze info van een ervaren kweker,die al jaren nachtegalen kweekt

Opmerking

Goedemiddag,

Ik voer per nest een half bakje krekels per dag(maatje 3/4),dit voer ik een 14 dagen.
                        Daarbij onbeperkt levende buffalos en een 2 a 3 eetlepels diepvries pinkys per dag.

Dit alles bestrooid met Aves insectenstrooipoeder.

Hier worden de jongen voorbeeldig mee groot gebracht

Dit jaar de eerste ronde 4 jongen die nu bijna zelfstandig zijn ,en de pop zit weer te broeden op 4 eieren die maandag/dinsdag uit gaan komen.

Groeten Rene

Opmerking

hoi Rene
                          hopelijk breng ik het er ook zo goed vanaf,dus bij jou krijgen ze geen wasmotlarven
                          die man waar ik het over had zei me dat die onontbeerlijk zijn

Opmerking

ik voer aan mijn japanse nachtegalen geen wasmotten,en kweek al enkele jaren met goede resultaten.

buiten het boven beschreven voer krijgen ze orlux unipatee premium en unicomplet.

Als mijn overige vogels Aves eivoer krijgen,krijgen mijn nachtegalen het ook(2 a 3 keer per week)

Maar natuurlijk leiden er meerdere wegen naar Rome.

Succes met de kweek.

mvg Rene

Opmerking

Hier zijn ze vandaag bijna klaar met het nest. Ze gingen vanmorgen als een gek bouwen in een kanarienestje. Vanavond was er al een heel nest, wederom in het nachtdeel dus. Wel lekker, geen zon die erop kan schijnen, geen regen en geen wind. Het nestje hangt gewoon aan het gaas. Nu maar hopen dat ze na 2 jaar EINDELIJK! doorzetten

Ze zien er top uit en zijn erg actief, de snavel van de pop is eindelijk bijna helemaal rood nu. Vorig jaar gebeurde dit pas in augustus en toen het nest klaar was vielen ze in de rui. De pop is van september 2008 dus nu kan het wel.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door molineti
                                Goedemiddag,

1. Ik voer per nest een half bakje krekels per dag(maatje 3/4),dit voer ik een 14 dagen.
                                2. Daarbij onbeperkt levende buffalos en een 2 a 3 eetlepels diepvries pinkys per dag.
                                Rene,

1. Krekels voer jij die ook ingevroren?
                                2. Pinky's voer jij die door de buffalo's?

Voer jij alles gescheiden? Universeel, eivoer etc
                                M.vr.gr.
                                Wim van der Linden
                                http://www.vvvogelvreugd.nl/

Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

Opmerking

Working...
                                X