Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nest japanse nachtegaal

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

broeden nachtegaal

probeer het nog 1 keer [volhouden maar he]
    de vogels zitten in een voliere van 3m keer 1m keer 2,5m met een achtegrond van kunstgroen.
    het is een tuinhuis waar ze inzitten van totaal 10 meter met 14 ramen op de zonkant.
    normaal kweek ik half april begin mei en kweek ik 2 ronde,s met meestal 100 of 150 jonge vogels van ongeveer 20 koppels,bijv zilverbekken,loodbekken,zebra,s,goulds,groenlingen en nachtegalen.
    had deze zomer 3 paar om mee te kweken heb 6 keer jongen gehad maar helaas de meeste ondanks een uitgebreid voer systeem met verschillende soorten levend voer en diepvries insecten ze werden soms 1,5 week oud en werden er dan uitgegooid of in de steek gelaten.
    dit paar wat nu zit te broeden had bevruchte eieren maar kwamen niet uit en vielen gelijk in de rui.
    nu ze zijn in perfecte conditie,sinds 4 dagen blijft de pop erop zitten ook als ik een 50cm ernasst staat met voeren.
    het licht blijft er altijd op ongeveer 15 uur,nu krijgen ze een enkele meelworm en verder niks,zal ik wel flink commentaar op krijgen[haha]ook met zomer en wintertijd die zet ik in 2 stappen voor of achteruit zonder achteruitgang in conditie.
    het is puur het voer normaal gesproken dan waarop ze in broedstemming komen,behalve dan dit paar.
    ook zeggen sommige kwekers dan blijven ze toch doorgaan met broeden,dit is niet zo 2 en bij uitzondering 3 keer en dan stoppen ze gewoon.
    de man is bijna handtam en zit al op de voerbak als ik het terug zet.
    ook krijgen ze zo nu en dan wat bessen of krenten door het universeelvoer.
    zo nu weten jullie wat meer hoop dat het er nu wel opkomt.
    in afwachting op jullie reactie,s
    oja ,op deze manier kweek ik al 12 jaar,soms met uitschieters kwa aantal jonge vogels van 250 stuks.
    mvg wim

Opmerking

Tja, beesten zijn dus totaal in de war. Neem van mij aan dat het het licht is en niet die paar meelwormen. Ik geef nu in de winter meer insecten dan een paar meelwormen maar ze zijn toch echt niet broeds. Als ik ze nu op 15 uur licht ga zetten worden ze dat wel.

Opmerking

in de war of niet

er zitten nog meer vogels in de voliere,mijn tuinhuis bestaat uit 9 voliere,s
        dus waarom maar 1 paar die nu broed en de rest niet.
        en waarom deze zomer gewoon broeden en na slechts een half jaar overnieuw beginnen.
        het makkelijkst is om aan het licht te denken en daar zit ook wel wat in maar dan zouden de vogels in de andere voliere,s toch ook broeds of tenminste een poging daartoe doen en niks van dit alles.
        ik denk dat het puur conditie is en zelfs misschien nog wel terug te voeren op de natuur.
        bijv op mijn werk voer ik de wilde vogels en wat hoorde ik deze week een kwikstaart in de sneeuw eerst een witte en daarna een gele,ze zaten als het ware te roepen wanneer kom je nu voeren er zaten een stuk of 10 vinken,roodborstjes,heggemussen winterkoningkjes etc.
        ik ben ook een beetje vogelaar,en heb om deze tijd goudhaantjes in de tuin,een maandje terug zie ik nog bladkoningkjes,zwartkoppen enz.
        heb altijd afrikaantjes gekweekt die kweekte het beste regelrecht uit de import of met 2 jarige eigen kweek,ik denk puur omdat alles wat ze nodig hadden al in de vogeltjes aanwezig was om te kunnen kweken.
        waarom worden er nu zo weinig gekweekt denk je,heb lang nonastrilde,s gekweekt en nu waar zijn ze nog zo goed als niks meer aanwezig.
        mvg wim

Opmerking

nu kweken dec 09

nog wat ter overweging,wij kunnen nog zo sturen wat we willen maar ook de vogels kunnen beslissen nu gaan we broeden omdat ze het de beste tijd of omstandigheden vinden en niet altijd is het zo bijv 18 uur licht en hop het komt voor elkaar.
          ook warmte voer etc is zeer belangrijk evenals conditie en het tegelijk broeds worden goed klikken van een paar en zo kan ik nog wel even doorgaan.
          heb ook nonpareils gekweekt als ze niet gelijk in de rui vallen komt er niks van terecht ook heb je maar 1 paar komt er niks van terecht.
          als ik ergens mee begin dan begin ik altijd met 3 paar als de financieen het toelaten natuurlijk en de grote van de vogels,karacter enz.
          doe je het zo kweek ik bijna met alles.
          mvg wim

Opmerking

nest japanse nachtegaal

allereerst aan een ieder prettige kerstdagen en een vooral gezond 2010 toegewenst,en ook natuurlijk de kwekers van japanse nachtegalen.
            ook aan kees in nieuw zeeland lekker weertje hoor.
            ze zitten nog steeds op het nest vooral het vrouwtje en een enkele keer de man.
            ik heb als voordeel dat er sinds kort een terrarium winkel 100 meter bij mij vandaan zit met allerlei soorten levend voer tegen zeer goede prijzen.
            mijn nieuwste aanwinst 2009 zijn een paar grijskaplijsters die ik voor een zeer mooie prijs heb aangeschaft.
            ze zitten nu nog wat beperkt maar de man is al aan het oefenen met zingen het heeft veel weg van een zanglijster.
            ze eten prima universeelvoer eivoer met af en toe wat bessen en een enkele pinky of buffalloworm uit de diepvries,het zijn jonge vogels van 09 en het klikt goed en ze zijn zeer vertrouwelijk ook eten ze wat zaad.
            mvg wim

Opmerking

Mooie aanwinst Wim! Heb je daar ook al een foto van?
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

Opmerking

grijskaplijster

hallo ton
                en verder lezers en lezeressen natuurlijk.
                zodra ik een mooie foto heb van man en pop zal ik er een paar plaatsen.
                mvg

Opmerking

nest japanse nachtegaal

hallo
                  helaas gisteren kwam ik in de voliere en vond de eieren op de grond met een gat erin gepikt met in 2 eieren een volgroeid kuikentje erin.
                  1 ei was onbevrucht.
                  jammer niks aan te doen.
                  weer een ervaring erbij,30 jaar vogels kweken en nog nooit om deze tijd van nachtegalen een nest met eieren en er nog vast op broeden ook.
                  ik verdenk de man ervan,mijn ervaring is als beide ouders de jonge vogels opvoeden komen en meer groot dan als de pop het alleen moet doen,dit is niet altijdzo natuurlijk er zijn altijd uitzonderingen.
                  bij mijn tropen doe ik het zo vliegen de jonge vogels uit dan na 1 of 2 dagen vang ik de ouders met de jonge vogels eruit en zet ze in een aparte vlucht samen met nog meer ouders met jongen,zo komen alle jonge vogels groot.
                  afgelopen zomer heb ik 4 keer jonge nachtegalen gehad en heb van alles geprobeerd veel levend voer,zeer divers levend voer,alleen diepvries voer.maar steeds hetzelfde resultaat na een week als er jongen zijn of na 1 dag alles eruit gegooid.
                  nu dit jaar wil ik proberen om een voerautomaat te laten maken net als bij de aquariumliefhebbers als ze op vakantie gaan.
                  die voor de visliefhebbers is te klein voor mij,is het groot genoeg dan kan ik de hele dag zorgen voor een aanvoer van levend of diepvries voer.
                  je moet wat proberen toch.
                  een ieder een goede jaarwisseling toegewenst en bedankt voor de reactie,s zowel positief als negatief,overal leer je van zelfs na 30 jaar kweken.
                  mvg wim

Opmerking

Hallo Wim. Beste wensen voor een voorspoedig en vooral gezond 2010. Je blijft leren met onze hobby. Als er iets niet naar het "schema" verloopt zie ik het zelf altijd liever als een uitdaging rather dan een teleurstelling. De jongen waren volgroeid in de schaal dus ze hebben wel honkvast gebroed gedurende deze hele koude periode. Upwards en onwards. Groet, Kees Nieuw Zeeland.

Opmerking

nest nachtegalen

hallo kees
                      daar is het al nieuwjaar de beste wensen aan jou en familie en aan nieuw zeeland natuurlijk.
                      heb in verleden diverse mensen ontmoet uit nieuwzeeland.
                      en natuurlijk een voorspoedig kweekseizoen gewenst als vogelliefhebber natuurlijk.
                      mvg wim

Opmerking

nest nachtegalen 2.e ronde

hallo
                        nadat de eerste ronde mislukt is,nu dat maakte de vogels niet uit na een paar dagen hadden ze het nest opgeknapt.
                        en op dit moment hebben ze drie jonge vogels die volop gevoerd worden door zowel de man als de pop met gemalen pinky,s en buffallo wormen ui de diepvries en bestrooid met carmix dit voeren ze goed s,middags is geen insect meer te vinden in de bakken.
                        heb 2 bakken neergezet met hetzelfde voer een paar dagen voor uitkomst
                        dus in een keer veel insecten.
                        hopen dat het goed blijft gaan.
                        mvg wim

Opmerking

Hallo Wim. Ze zijn niet te stoppen. Hoop dat het goed zal blijven gaan. Zal voor je duimen. Groet, Kees Nieuw Zeeland

Opmerking

jongen nachtegalen

helaas slecht nieuws,na een week van driftig voeren door zowel de man als de pop zijn ze er toch uitgegooid.
                            jammer maar het is niet anders
                            ze waren zo op het zicht zelfs al gegroeid.
                            heb ze nu gescheiden van elkaar,moet nu met oordopjes de voliere binnen zo hard zit de man te zingen,samen met de grijskaplijster man die kan ook vrij aardig zingen.
                            mvg wim

Opmerking

Working...
                            X