Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mutatie zanglijsters

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

fotos zanglijsters

hoi
    hierbij de fotos van beloofde zanglijsters
    split voor wit man en witte pop
    alsook nog enkele vraagjes
    er wordt aanbevolen regenwormen te voederen maar op welke manier want ik neem aan dat ze onmiddellijk uitdrogen als je ze in een kommetje aanbied

mvg
    Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Opmerking

Hoi Robin, je kan dan beter kattenbakken gebruiken. Die zijn heel handig daarvoor en die hebben al die randen tegen het knoeien van kattengrit. Kijk, ze zijn er ook nog eens in mooie donkere kleuren zodat het niet zo opvalt.

Opmerking

Hoi Marx,

Ja, die kattenbakken heb ik ook wel eens in handen gehad. Ze bestaan uit 2 delen. De eigenlijke bak en een losse rand die op de bak zit geklikt. Helaas sluiten die randen niet perfect op de bakken aan. Er zitten spleten waardoor de wormen gemakkelijk kunnen ontsnappen. Dus minder geschikt, want wormen kunnen door de nauwste speten kruipen omdat ze zich bijna plat kunnen maken...
          Bij de bakken die ik gebruik sluiten de randen ahw. luchtdicht aan(denk aan Tupperware), waardoor zelfs de kleinste worm er niet tussendoor kan kruipen.

Opmerking

Vraag Voor Robin Of Marc

hoi

in bericht 6 van deze topic legt Robin me uit dat een split voor wit man altijd wildkleur moet zijn
            Nu had ik bij die man onder andere een koppel bruine zanglijsters gekocht en volgens hem was de man split voor wit
            toen ik de man met het antwoord van robin confronteerde vertelde hij me dat
            een bruine man die geboren wordt uit bruin x wit wel witte vogels kan geven
            kan dit kloppen????
            want van die erfelijkheidsleer ken ik nougabollen

is het mogelijk uit eenwildkleur split voor wit man x bruine of witte pop jonge witte mans te kweken of zijn dit altijd poppen

ik had ook verstaan dat de witte jonge niet makkelijk groot te krijgen zijn,hij had een wit jong bij een nest lijsters en ook bij een nest merels maar beide zijn gsneuveld
            Hij voederd ze eivoer met diepvries buffalos,pinkies en meelwormen erin gemengeld
            weet iemand een manier om de witte jonge groot te krijgen

alvast bedankt

Opmerking

wie kent antwoord op onderstaande vragen

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door wiewie
                wie kent antwoord op onderstaande vragen
                Bovenstaande volgens mij
                mvg Gerard 6

Opmerking

sorry gerard
                  inderdaad bovenstaande vragen,die schoppen hebben je precies wel deugd gedaan hahahahaha

groetjes wiewie

Opmerking

hallo

op kapaza (dat is de grootste Belgische zoekertjessite)staat ook een koppel zanglijsters te koop pop satinet en man isabel/split voor wit
                    ik heb ook die man gecontacteerd met het antwoord van robin uit bericht 6 van deze topic en ik kreeg als antwoord
                    Dag Christof ,dat is ook het eerste wat ik ervan hoor .
                    Waarom zou een bruine niet split kunnen zijn van santinet en enkel wildkleurige?
                    Deze vogels heb ik vorig jaar gekocht en zijn gekweekt uit santinet x isabel dan heb je jongen mannen en poppen die santinet zijn en isabel mannen die slit santinet zijn en isabel poppen .
                    Uit deze koppeling zal je nooit wildkleurige kunnen kweken

kan iemand hierover duidelijkheid brengen aub

mvg Christof

Opmerking

Even een paar weekjes met vakantie geweest, dus niet in de gelegenheid om antwoord te geven...
                      Het is sneu om te zeggen, maar ik moet na zo'n 14 jaar lijstermutanten kweken nog altijd de eerste isabel die split voor satinet is tegenkomen!

Zoals al eerder uitgelegd zijn zowel isabel(bruin) en satinet(wit) bij de zanglijster geslachtsgebonden mutaties. Dit zijn dus kleurafwijkingen die, zoals de naam al zegt, op het geslachts(X-chromosoom) voorkomen. Een bruine vogel kan dus niet split voor satinet zijn, net zo goed als een satinet nooit split voor bruin kan zijn. Was er sprake geweest van autosomale recessieve verervingen dan was het een heel ander verhaal geweest, maar dat is helaas niet het geval. Wel kan een wildkleurvogel dubbelsplit zijn. De man heeft dan op de ene X de satinetfactor en op de andere X de isabelfactor...
                      Witte jongen worden vaak niet gevoerd door de ouders. Vandaar dat satinetzanglijsters altijd een stuk zeldzamer zullen blijven dan isabellen of wildkleuren. Aan dat niet voeren is weinig te doen. Het is individueel bepaald: sommige zanglijsters brengen witte jongen wel groot en sommigen(het grootste deel)niet. De enige oplossing is om net zolang van pop te wisselen tot je er 1 treft die witte jongen grootbrengt en daar jarenlang mee te kweken. Een andere oplossing is de eieren onder een broedende merel te leggen een soort die (vreemd genoeg) over het algemeen minder snel geneigd is afwijkende eieren en jongen uit te werpen dan een zanglijster.

O ja uit de kruising satinetman x isabel kan natuurlijk nooit de uitkomst komen die de man jou op Kapaza doorgaf. De juiste uitkomst moet zijn 50 % wildkleurmannen die dubbelsplit zijn en 50 % satinetpoppen.

Opmerking

Working...
                      X