Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jappen slepen veel maar gaan niet over tot....

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

ff snel dan nog.
    gerard het is altijd proberen te pieken met het voedselaanbod op het juiste moment,als je bv. in januari al op je hoogtepunt zit qua aanbod dan komen daar problemen van .

en dan neem ik eventjes voorbeeld jap in buitenvoliere,jap in buitenvoliere kan nooit in janari al een nest grootbrengen,echter heeft het voedsel aanbod wel gevolgen voor het innerlijke gestel voor de jap en op zijn gedrag.

voedselaanbod op het juiste moment dus.
    zit nog wel meer achter maar da's misschien voor een andere keer.
    gegroet

ps: zang van jap wordt geroemd,waarom ?????????????? ik weet het niet ,zo mooi is het niet,ik ken er wel een paar die iets mooier zingen,maarja da's smaak zeggen de dan,ik denk een vogel die zich constant herhaalt is geen zanger maar een "roep" herhaler.

Opmerking

Ik denk dan dat ik jullie eens ga verrassen met de zang van de man die ik nu heb. Heel erg hard, heel divers en heel erg mooi. Soms schiet hij echt goed door. Nu heb ik dat eens vergeleken met de zangen op youtube en dat is inderdaad niks. Mijn man is ouder en wildvang verwacht ik. Hij zat jaren met een andere man zonder pop te zingen. Dus ik denk dat dat wel verschil maakt.

Zo saai als hij in de lente zong, zo gaaf zingt hij nu

Opmerking

Zang

Hoi

De zang van de Jap is zoals Winterkoning ook al zei meer een herhaling.
        De jap heeft ook wel mooie klanken hoor, hou me ten goede, maar als je een zangvogel als de Zwartkop neemt...........

Ik zal het eens proberen op te nemen, je weet niet wat je hoort zoveel klanken en melodieen en maar te zwijgen over het volume ervan.

Ook ik snap nu niet meer waarom de Japanse nachtegaal geroemd wordt over zijn zang, want ik vind het erg eentoonig. Ze kennen wel wat variatie maar ik kan de jap zeker geen zangvogel noemen.

Maar zoals met zoveel dingen is het denk een kwestie van smaak en die kunnen verschillen. Maaaaaarrrrrr ik denk als jij 1 keer een Zwartkop vol op zang hebt gehoord je helemaal verliefd wordt op het geluid en de variatie van de Zwartkop. En dan weet ik bijna wel zeker dat je zelf ook denkt "tja zoveel is het dan eigenlijk niet die zang van de jappen"

Maar ik ben benieuwd naar de verassing als het lukt zal ik jouw ook eens verrassen met wat zang.hahahahahaaa

Ps: Winterkoning dan denk ik dat het hier wel goed zit met het voedsel aanbod, maar daar hebben we het dan wel weer een ander keertje over bedankt weer voor de les "Sensei"hahahaa
        mvg Gerard 6

Opmerking

Hier vliegen ze overigens nu ook met dikker gras rond. Vooral de pop. Ook bamboeblad is favoriet.

Opmerking

is toch logisch

als een vogel een nest bouw dan is dit toch altijd als fundatie met het grovere materiaal,daarna komt het fijnere en dan het afwerk/zachtere materiaal (soms,afhankelijk welke soort) voor de binnen bekleding of afwerking .

als vogels gebruik willen maken van een kokosnestje dan zal je zien dat ze dat grovere links laten liggen,en bij jappen betekend dit maar al te vaak ,alleen kokosvezel echt zacht spul zoals wol/katoen/pluis gebruiken ze niet.
            dat spul maakt het nest te dicht en daar komen problemen van (in land van herkomst) daar moet het lucht (warmte) en water cq hoog vochtgehalte doorlatend zijn het nest, m.a.w ventilerent zijn en is dus instinctief gedrag nog het opnemen van bepaald type nestmateriaal.

ik heb altijd alleen maar met import jappen en zilveroren (ook de met de "rode"zilveroor) gekweekt en daar was het alleen maar kokosvezel wat de klok sloeg ,ondanks de keuze uit het ruime aanbod van materiaal (diversiteit bedoel ik dan).

ps:een voordeel van gepast aanbieden van nestmateriaal is dat na het voltooien van de bouw van het nest het overige gemakkelijk kan worden verwijderd,is in sommige gevallen wel zo handig ,gaan ze bv. niet zo snel over tot het verlaten van nest (veelal onder invloed van voedsel) en weer ergens anders beginnen.
            und so weiter

Opmerking

hoi winterkoning
              zoals jij het uitlegt lijkt alles zo eenvoudig te lukken
              ik heb 2 koppels jappen gehuisvest in een naar mijn mening paradijsje(zie bijlage
              de mannen zingen en de poppen roepen de godganse dag met pieken bij zonsopgang en zonsondergang (dus denk ik dat ze zich toch wel goedvoelen)
              ze krijgen universeel van orlux en diepvries pinkies,buffalos,wasmotlarven
              levende meelwormen en (levende krekels die ze niet willen aannemen)
              4 verschillende soorten nestmateriaal
              maar in tegenstelling tot bij jullie word geen strootje aangeraakt
              soms hevig bekgeklepper en soms liefkozend nekje strelen
              wat kan ik nog meer doen
              doe het stof nog eens opwaaien kanjer
              Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

WIEWIE ik zie een PRACHT VOLIERE,maar misschien zie ik wat over het hoofd en dat is iets dat toen ik nachtegalen had zeker niet mocht ontbreken nl BADWATER.Zie bij jou een foteintje ben bang als de zon er opstaat het na een uurtje niet echt lekker is om te drinken ik zou toch meer water aanbieden in een grotere en zeker in de schaduw staande bak vrg Rob.

Opmerking

hoi rob2

je kan het op de foto niet zien maar ze hebben altijd badwater ter beschikking
                  in een grote schaal op de grond waar ze zeer veel bebruik van maken.
                  en de fonteintjes gebruik ik omdat ik dan niet alle dagen in de voliere moet om de vogels niet te veel te verstoren( worden wel alle dagen ververst)
                  samen met de automatische voederbak(zeer gemakkelijk) werkt dit perfekt
                  ik ga nu nog proberen met een extra thuja brabant bij te zetten
                  heb jij er goed mee kunnen kweken?

mvg wiewie

Opmerking

Volg dit verhaal al een tijdje met interesse en dit was weer een heldere post. Twee vragen blijf ik houden:

* Zijn er mensen die wel goede ervaringen hebben met meerdere koppels Japanse nachtegalen in elkaars (gehoor)nabijheid? Sommigen raden dit altijd af; bij anderen geeft dit geen probleem.
                    * Winterkoning, hoe zie je concreet het maken van seizoenen. Ik heb het hele jaar de vogels op levend voer (buffalo's, pinkies en meelwormen) met fruit. Natuurlijk ook universeelvoer maar ik heb nog weinig nachtegalen gezien die dit goed opnemen. Doel je op het verhogen van de diversiteit aan levend voer in het broedseizoen (krekels, wasmotten) of alleen meer van hetzelfde?

Vr. gr.

Wim

Opmerking

hallo winterko ning

laten we even puzzelen
                      koppel 1 koppel 2
                      man gesekst 2006 man gesekst 2007
                      pop gesekst2008 pop gesekst 2008
                      omgang rustig (vogels komen naar het gaas als ik ervoor sta )
                      huisvesting gekend(vorige berichten)
                      voeding gekend (vorige berichten)
                      gekoppeld januari
                      de geliefde thuja brabant
                      4 verschillende soorten nestmateriaal
                      tussenschot inmiddels volledig dicht
                      andere vogels verwijderd
                      is het aangeraden de partners eens te ruilen
                      welk stukje ontbreekt nog

Opmerking

Opmerking

Hoe ik het zie

Bullfinch schreef:
                          Zijn er mensen die wel goede ervaringen hebben met meerdere koppels Japanse nachtegalen in elkaars (gehoor)nabijheid? Sommigen raden dit altijd af; bij anderen geeft dit geen probleem.

Hallo Wim

Dat is een poosje geleden dat we weer wat van jouw lezen. Alles goed daar met je?.
                          Mijn zwager heeft 2 koppels naast elkaar. Hij zegt dat dat niks uitmaakt maar ik denk daar wel anders over. Het ene koppel doet het redelijk goed en zitten inmiddels op 4 eieren, koppel ernaast nog niks.
                          Toch krijgt hij slecht de jongen op stok reden de ouders stoppen vroegtijdig met de jongen voeren. Als ie jongen op stok krijgt is het vreemd genoeg telkens van het koppel wat het redelijk doet. Als ik bij hem op visite ben valt het mij altijd direct dat de vogels heel erg afgeleid worden door elkaar. (hij heeft er geen blinde wand tussen alleen maar gaas)
                          Ze hangen telkens bij elkaar aan het gaas en de mannen krijsen werkelijk tegen elkaar om maar de hardste zang te produceren. Dus dat zijn al 2 redenen waarom het volgens mij niet kan want ze leiden elkaar telkens af.
                          Naar mijn idee resulteert het meerdere koppels naast elkaar houden in het vroegtijdig stoppen met voeren van de eigen jongen en het elkaar telkens opzoeken of afleiden aan het gaas. Er zullen vast nog TIG redenen wezen waarom het waarschijnlijk niet kan, maar dit zijn mijn eigen bevindingen waarom het niet kan dus. En mijn Zwager, tja die geloofd er niets van het zijn gewoon moeilijke vogels om mee te kweken zegt ie hahahahahaaa (ach ja Friese stijfkoppen he ) Dus mijn mening is geen koppels Jappen naast elkaar en al helemaal niet in elkaars zicht.

Bullfinch schreef:
                          hoe zie je concreet het maken van seizoenen. Ik heb het hele jaar de vogels op levend voer (buffalo's, pinkies en meelwormen) met fruit. Natuurlijk ook universeelvoer maar ik heb nog weinig nachtegalen gezien die dit goed opnemen. Doel je op het verhogen van de diversiteit aan levend voer in het broedseizoen (krekels, wasmotten) of alleen meer van hetzelfde?

Volgens mij door het buiten het kweekseizoen alles met mate te verstrekken.
                          Hier krijgen ze ook in de winter levend voer maar dan maar een klein beetje.
                          In de winter vooral Universeel en eivoer. Het universeel zijn ze gek op dus ik denk dat Jappen prima universeel eten vooral de bessen in het universeel zijn er altijd uit voor je het weet.
                          Vanaf half april ben ik begonnen met het voorzichtig opkrikken van het aanbod levend en diepvries voer maar totdat de eerste jongen er zijn blijft dit nog steeds met mate maar wel weer net wat meer dan in de winter. Zodra de jongen er zijn ga ik volop en overmatig geven en een grote diversiteit aan aanbod. Weideplankton en commercieel voer.
                          Overigens krijgen ze hier op dit moment bijna geen universeel meer.

Ik heb ook nog een vraagje??.
                          Ik lees bij niemand dat ze de Jappen eivoer geven. Wat is daar de reden van want hier zijn ze werkelijk dol op het eivoer (eigen gemaakt eivoer elke dag vers) Geven jullie de jappen geen eivoer??

WieWie

Ik denk dat je het stuk van Winterkoning heel goed moet doorlezen (en dat van ons allemaal natuurlijk ) en dan alles eens moet gaan langslopen.
                          Al ben ik het ook met Marc eens dat je de vogels ook de tijd moet geven en en zeker nu niet meer teveel moet storen.

Marc
                          Tjonge de Jappen van jouw lijken wel een tweeling met die van mij ook hier hebben ze gisteren niets gedaan en nu op dit moment zijn ze weer druk aan het slepen. Nog even en je hebt en ik ook het eerste nestje. Maar dan wel met het Magische woord Geduld

Winterkoning weer mooi geschreven en weer een hoop punten om op te letten bij aanschaf voor de toekomst.

Ps Wim: Heb je nu ook een koppel Zwartkoppen of is dat niet meer gelukt???
                          mvg Gerard 6

Opmerking

Hoi Gerard, hier geen eivoer want ze nemen het niet. Net als fruit, dat eten mijn vogels ook niet. Ik geef het stug door. Nu ligt er een stuk appel en een halve zoete sinaasappel maar er wordt niks uit gepikt. Ze lusten alleen zoete rode druiven maar die geef ik niet elke dag want dat lijkt me niet gezond.

Eivoer eten ze dus ook niet. Ik heb het geprobeerd met honing erdoor en echt ei maar dat mocht niet baten. Ze eten op het moment alleen insecten met in de ochtend voor ik opgestaan ben en gevoerd heb universeel.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door gerard 6
                              Marc
                              Tjonge de Jappen van jouw lijken wel een tweeling met die van mij ook hier hebben ze gisteren niets gedaan en nu op dit moment zijn ze weer druk aan het slepen. Nog even en je hebt en ik ook het eerste nestje. Maar dan wel met het Magische woord Geduld
                              Ik denk dat ze een prima reden hebben gehad. Iets in de atmosfeer denk ik. Ze waren stiller en zaten wat dieper in de struiken. Ze aten ook minder driftig en lieten zelfs rupsen links liggen. Ze leken gewoon een beetje moe. Vandaag inderdaad weer hun drukke zelfjes. Ik denk dus echt dat er gewoon iets van luchtdruk of te weinig zonuren meegespeeld heeft gister. Ik zag dat de vogels echt door een externe factor onderdrukt werden. Nu ik lees dat bij jou precies hetzelfde is gebeurd vind ik dat wel interessant eigenlijk.

Opmerking

weer

Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                                Ik denk dat ze een prima reden hebben gehad. Iets in de atmosfeer denk ik. Ze waren stiller en zaten wat dieper in de struiken. Ze aten ook minder driftig en lieten zelfs rupsen links liggen. Ze leken gewoon een beetje moe. Vandaag inderdaad weer hun drukke zelfjes. Ik denk dus echt dat er gewoon iets van luchtdruk of te weinig zonuren meegespeeld heeft gister. Ik zag dat de vogels echt door een externe factor onderdrukt werden. Nu ik lees dat bij jou precies hetzelfde is gebeurd vind ik dat wel interessant eigenlijk.
                                Hoi Marc

Dat zijn dus dezelfde dingen die ik ook denk het was gisteren gewoon een hele andere dag als vandaag. Hier is vandaag de dag al meteen begonnen met de zon volop de voliere en inderdaad is het nu een drukte van je welste.
                                Wat je zegt over het eten is grappig want ook hier lag het eten op een laag pitje inderdaad, er was zelfs nog wat over.
                                Het is inderdaad een intressant iets te lezen dat het bij een ander (bij jouw dus) alles bijna net zo verloopt als hier op het moment maar er dus ook duidelijke verschillen zijn in het voedsel patroon. Leerzame vogels geweldig toch.
                                mvg Gerard 6

Opmerking

Working...
                                X