Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jappen slepen veel maar gaan niet over tot....

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Hahahahahaha Dan ken je hem inmmidels goed Wk

Goede morgen Winterkoning

Ha nee ik hoef niet te zeggen dat ie hem opstuurd want dan lacht ie me dubbel en dwars uit. Zijn vogels ziek neeeee dat geloofd ie nooit.

Ik dacht altijd dat darrebroed wel goed was??

Ohja ik houdt de moed er gewoon in hoor. Het mannetje zingt inmiddels alweer de longen uit zijn lijf. Dus die tweede ronde komt er echt wel hier.

Robin schreef:
    Het blijft altijd moeilijk om op afstand een diagnose te stellen, zonder de vogels te zien, maar ik gok er op dat de vogels stierven aan atoxoplasmose.
    Even de buikveren uiteen blazen en je weet het.Typerend is de donkere soms bijna zwarte buik bij de dode vogels.

Dat is dan duidelijk vooral die zwarte huid. Heb hier weinig verder op te zeggen dan 1 bij 1 optellen. Maar hij gaat zeker weten niet luisteren want ik heb pas 5 jaar vogeltjes en hij zijn hele leven al hahahahaha. Hoezo een Fries.

Ps Winterkoning bedankt voor jouw pps. dat doet een mens goed.
    mvg Gerard 6

Opmerking

• jonge nachtegalen dood na enkele dagen

Gerard,

Wat een pech die onbevruchte eitjes, maar er komen nog enkele rondes dus moed houden.

Wat betrerft de uitgevlogen jongen: er is een kans dat het doodgaan te wijten is aan kwaliteitsgebrek in het voedsel. Drie jaar geleden kweekte ik voor het eerst met de nachtegalen en de eerste 2 ronden vlogen de jongen netjes uit en binnen 3 dagen dood. Als de jongen niet helder uit hun ogen kijken dan is dat een teken van een voedselgebrek.

Ik ben toen overgestapt op het volgende voedselschema:

1. de eerste 5 dagen alleen maar goed gevoede levende buf.wormen (oa meelwormen voer van Aves), in ruime hoeveelheid aangeboden
      2. na de eerste 5 dagen naast deze buf. wormen witte meelwormen die goed bepoederd zijn met Aves insectenstrooi poeder

Deze simpele combinatie leidt bij mijn koppel tot succes (26 jongen door de rui in de laatste 3 jaar en na het uitvliegen nooit meer afvallers). Net als bij andere kwekers gaat het bij mij moeizaam overigens. Ik had half april het eerste nest, werd na 10 dagen broeden in de steek gelaten en nu 2 maanden verder zijn ze net weer met een nest begonnen. Veel geduld hebben dus.

Nu is elk koppel weer anders en er zijn veel manieren om tot succes te komen maar als het niet lukt dan moet je altijd proberen een keer te veranderen.

Mocht de oorzaak atoxoplasmose zijn dan helpt dit voederschema nauurlijk niet.

Groeten,

Cees

Opmerking

• Hallo Cputter

Tja het hoort erbij he, tegenslagen.

Ik zelf denk dat het atoxoplasmose moet wezen aangezien ze het wel vaker hebben gehad over donkere huid van de jongen. Maar ja hoe ga ik hun overtuigen daarvan dat zou ik niet weten.
        jammer dat het daar bij jou zo moeizaam verloopt. Maar dat hoor je op het moment wel meer.
        Het is inderdaad een simpel voedselschema dat je hanteerd. Maar wel met succes zo te zien.
        Ik hoop voor je dat de jappen nu doorzetten bij je maar zoals je zelf ook al aangeeft. Het is veel geduld hebben.

Nu ben ik dus benieuwd wie van ons alleen het 1ste eitje nu mag verwachten: Marx?, wiewie?, Wim?, Cputter?, Ben? of gerard 6.
        Leuke Topic geworden.
        mvg Gerard 6

Opmerking

• Als ik het word, tournee generale
          Sowieso, spijtig van de onbevruchte eitjes, maar dat komt best wel goed. De japjes van marx laten precies wel lang op zich wachten...
          In ieder geval, het gedrag van mijn japjes is de laatste paar dagen fel verandert. Het popje wordt precies 'agresiever' tegenover mij. Als ik de voliere binnenstap hoor ik fikse alarmkreten en vliegt ze direct naar de bamboe struik. Ze ziet er voor de rest wel stralend uit. Het mannetje daarintegen is een ander verhaal. Die toont nu bijna geen interesse meer in het popje, en gaat de hele dag wat op de grond zitten jagen achter vanalles en nog wat ( oa kikkers , kleintjes die dit jaar zijn uitgekomen uit mijn vijver). Ik heb zo mijn bedenkingen bij de gedragingen van de man. Zingen doet hij niet, en als ik wat geluid laat horen van marx zijn japjes( youtube ) gaat het popje meteen roepen, terwijl het mannetje niet eens omkijkt. Echt geluid heb ik hem eigenlijk noch niet horen produceren, noch reageren op geluid. Als ik met een bakje in men voedselbakje in de hand in de voliere stap, komt hij hier direct op af, komt hij zelfs op de rand zitten terwijl ik het bakje nog vast heb. Als ik dan plotseling fluit, reageert hij der niet echt op. Daarmee dat ik denk dat hij misschien doof zou kunnen zijn.. Voor de rest ziet zijn verenpak er veel minder uit dan dat van het popje, hij zit altijd een beetje bol, maar hij is wel actief.. Iemand een idee hoe ik de man misschien toch tot zingen kan krijgen? Momenteel geef ik wat extra meelwormen, waarvan ik had gelezen dat ze de man wat driftiger maken, waarop ik hoop dat hij misschien wat gaat zingen, enzo toch zeker ben van het geslacht.
          groetjes,Ben
          Hier zo nog een foto van het mannetje, dan zie je wat ik bedoel met dik zitten

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door gerard 6
            Hallo Cputter

Ik zelf denk dat het atoxoplasmose moet wezen aangezien ze het wel vaker hebben gehad over donkere huid van de jongen. Maar ja hoe ga ik hun overtuigen daarvan dat zou ik niet weten.
            .

Opmerking

• @ winterkoning
              Dat weet ik dus niet zeker.... Heb het koppel tesamen gekocht, en die zei dat ze al een nestje hadden, maar nooit eieren omdat zijn zebravinken het nest kapot maakte.

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door Van Den Berge Ben
                @ winterkoning
                Dat weet ik dus niet zeker.... Heb het koppel tesamen gekocht, en die zei dat ze al een nestje hadden, maar nooit eieren omdat zijn zebravinken het nest kapot maakte.

Er zijn wel indicaties op uiterlijk. De bredere zoom onder aan de staart die ook meer V-vormig uitstaat bij de man. Dan kun je nog kijken naar de witte zomen op de staart. Maar zekerheid geeft dat niet. Wel iets, denk vooral de brede zwarte rand van onder gezien op het staarteinde. Dat is bij mij het grootste verschil tussen man en pop

Opmerking

• Ik vraag me toch wel eens af hoeveel putters, groenlingen, goudvinken, etc. er in gevangenschap waren geweest als er geen Esb3 had bestaan...

Opmerking

• Tja

Oorspronkelijk geplaatst door Robin
                    Ik vraag me toch wel eens af hoeveel putters, groenlingen, goudvinken, etc. er in gevangenschap waren geweest als er geen Esb3 had bestaan...
                    Nou wat groenlingen betrefd gaat dat hier wel oke zonder medicatie.
                    Heb inmiddels 8 jongen gekweekt zonder.

Verder denk ik dat de discussie medicatie hier op het forum al erg vaak is gevoerd (wel intressant trouwens hoor). Waar iedereen zijn eigen ideeen uit kan halen.
                    Ik kan in ieder geval wel aan hun doorgeven dat ze er iets tegen kunnen doen. Al is dat toch aan dovemans oren gericht .

De vraag was meer wat ik er zelf tegen kan doen mocht dit hier ook het geval zijn. Maar ik mag eerst weer wachten op een eitje dus maak me nu even niet meer druk daarom hahahaha.
                    mvg Gerard 6

Opmerking

• Hier even een foto van de man.

Hoop dat iemand iets ziet

Opmerking

• Onderkant staart

Als het je lukt zou je beter een foto van de onderkant van de staart kunnen maken.
                        Maaaar ik denk dat winterkoning met de 2 foto's samen al een heel eind komt.

Als dna trekt weet je het zeker.
                        mvg Gerard 6

Opmerking

• Dat lijkt mij een man. Die naar buiten gerichte veren in de staartpunt vind ik echt iets voor een mannetje. Mijn pop heeft dat niet en mijn man heeft net zo'n staart als de jouwe. Vooral aan de onderkant kun je het zien. Dan zie je grijzige veren die korter zijn dan de zwarte dekveren. Als die zwarte veren dan een dikke zwarte zoom maken onderaan de grijze onderkant van de staart dan zal het wel een man zijn

Opmerking

• Ik vind hem er overigens niet helemaal tof uitzien. Hij lijkt een beschadigd verenpak boven zijn staart te hebben. Of zat hij daarvoor in bad? Ook staan de vleugels iets uit.

Opmerking

• Neen hij ziet er inderdaad niet goed uit. Ik zelf dacht aan vitamine tekort. Dit omdat hij zoveel jaagt op de grond, zelfs al zit nog genoeg eten in het voederbakje. Het popje ziet er overigens prachtig uit, perfect verenkleed actief en reactief.. Ik doe sowieso Beaphar multivit en Extra calcium, ook van beaphar bij het eten, 2 a 3 keer per week, en voor de rest geef ik hetzelfde als jou, marx. Ben eigenlijk wat bezorgd om hem.. Eigenlijk geloof ik niet echt in vitamine preparaten, zolang je maar genoeg varieerd, maar ik ben toch vanplan om wat poeder te gaan kopen, dit zijn namelijk druppels, en kunnen mogenlijk niet goed opgenomen worden.
                              groetjes,Ben

Opmerking

• hoi

Ben aan de v vorm van de staart denk ik dat het hier om een man gaat

bij mij is de man nog altijd aan het slepen alsof zijn leven er van af hangt
                                maar van een nest komt niet veel terecht
                                hij vliegt steeds met cocos of bamboeblad naar een kapelnestkastje,daar zit hij er wat mee te wriemelen en te draaien en dan neemt hij het meestal weer mee om het dan ergens te droppen
                                dit gaat zo de hele dag door
                                de pop daarentegen zit een groot stuk van de dag verscholen in de struiken en trekt zich van het hele gedoe niks aan
                                ik heb een vermoeden dat ze nog niet broedrijp is (nog veel zwart aan de snavel)en dat ze zich verstopt om zo uit het zicht van de man te blijven
                                enkel savonds gaan ze steevast samen op stok knus tegen elkaar
                                de man geeft nu al zeker 2 weken geen kik meer
                                het fruit en universeel wordt bijna niet aangeraakt
                                daar ze geen levende krekels willen aannemen ,bied ik nu ook diepvries aan
                                bij de rest vanhet assortiment

ik hoop dat het bij jullie beter vlot
                                mvg

Opmerking

Working...
                                X