Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jappen slepen veel maar gaan niet over tot....

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• achter af is het altijd gemakkelijker praten natuurlijk

Oorspronkelijk geplaatst door wiewie
    hoi winterkoning

het andere koppel is verkocht
    nu heeft de man vandaag een kapelnestkastje uitgekozen om nestmateriaal naar toe te slepen
    naar het beginnend nest in de thuja kijken ze voorlopig niet meer om misschien toch niet zon goed idee geweest om daar een korfje aan te brengen
    nou da's mooi dan heb je dat i.i.g mijnsinziens goed gedaan.

jammer dat ze de eventuele nestplek verlaten hebben,ik denk dat je iets te snel wilt op het moment,misschien had het beter geweest (maar ja dat is achteraf gezien natuurlijk) als je wat meer geduld had betracht.
    ik weet de situatie natuurlijk niet zoals die was maar ik weet wel dat de grondbeginselen van het nest nooit direct een prachtige mooie kom is,dat is altijd slordig.

ik denk dan ook altijd dat het beter is om ze hun gang te laten gaan,tenzij je het lang aangezien hebt en het er maar niet van komt of dat het nooit goed zou kunnen gaan in die bepaalde situatie.(juiste nestbouw).
    neem als voorbeeld die van marx,man wilt aan gaas een nest weven,dat kon nooit goed gaan natuurlijk,nestgelegenheid gegeven en hup het kan wel,maar dat nest is ook nog steeds niet afgewerkt(foto 141),is nog te slordig en te breed (of hij moet een hele grote pop hebben).

een ingreep zoals aanbieden van nestgelegenheid op de plek waar ze willen beginnen is een "noodgreep" zeg ik altijd maar,ze kunnen zelf hele mooie nesten bouwen hoor, maar men vindt het vanzelfsprekend tegenwoordig om te beslissen voor de vogels.

maar ik snap het wel een beetje hoor,je hebt waar elke "kweker"wel last van hebt..................."we "willen te graag,maar "we"moeten niet vergeten :vogels bepalen alles.(als ze de kans krijgen).
    soms denk ik ook wel eens dat de vogels geen fouten meer mogen maken van " ons "kwekers (zou toch soms in hun voordeel zijn op de langere termijn,als ze de kans kregen om ervan te leren).
    mvg

ps: ik hoor her en der signalen dat de kweek van japjes dit jaar niet echt vlot verloopt her en der,jammer maar niet zo heel raar.
    veel eitjes op de grond,nestverlaters van eieren en jongen,kapotte nesten etc. etc.
    je ziet het hoeft niet alijd gemakkelijk te gaan.

Opmerking

• Ik denk zelf dat het her en der niet helemaal goed gaat omdat die vogels te snel begonnen zijn. Kijk naar de vogels van Gerard, Wiewie en mijzelf. Allemaal beginnen ze nu pas echt. Als ik mijn vogels eerder al zover had gekregen dat ze een nest hadden gehad denk ik dat ze dat ook in de steek hadden gelaten in die twee weken dat ze echt niks meer deden. Mijn Mozambiquesijzen idem. In december vlotte het totaal niet en had ik na veel moeite 3 onbevruchte eieren en een niet gemotiveerde man. Nu is het net een sneltrein. Pop zit al weer vast op nest twee en de man zorgt nu voor de vandaag voor het eerst uitfladderende jongen uit het eerste nest. Ze doen het pas echt goed als ze echt willen en ik kan me voorstellen dat de nachtegalen bij een ander dus te snel en teveel gedaan hebben en nu afhaken omdat ze nog niet echt klaar waren.

Ik verwacht dus meer van het nest van Gerard dan van een nest in maart of april.

Opmerking

• mijn man heeft zich nu gefocust op een kapelletje dat aan de wand hangt
        hij brengt regelmatig materiaal daarheen maar soms neemt hij ook materiaal weer weg
        en sinds gisteren gaat hij af en toe een tijdje in dat bakje zitten net of hij zit te broeden
        toen hij er eens niet in zat heb ik vlug eens gekeken tijdens het voederen maar er liggen nog maar enkeleblaadjes en cocostakjes in
        is dit om de pop te lokken of weet iemand soms wat zijn bedoeling daarvan is
        mvg

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door wiewie
          mijn man heeft zich nu gefocust op een kapelletje dat aan de wand hangt
          hij brengt regelmatig materiaal daarheen maar soms neemt hij ook materiaal weer weg
          en sinds gisteren gaat hij af en toe een tijdje in dat bakje zitten net of hij zit te broeden
          toen hij er eens niet in zat heb ik vlug eens gekeken tijdens het voederen maar er liggen nog maar enkeleblaadjes en cocostakjes in
          is dit om de pop te lokken of weet iemand soms wat zijn bedoeling daarvan is
          mvg
          Dat was bij mij ook heel lang zo. Wel erin zitten en even net doen of hij aan het broeden was maar het nest zelf leek nergens op. Daarna twee weken niks en nu dus ineens elke dag nestbouw en het is inmiddels bijna af denk ik.

Opmerking

• Als ik deze (vrijwel) never ending story over nestelende Japanse Nachtegalen zo lees vraag ik mij, bij die mensen waar wel genesteld wordt maar geen eieren verschijnen, het een en ander af zoals:

Zou het niet kunnen dat er wel eieren worden gelegd, maar dat ze gewoon ongemerkt opgegeten worden?
            Dat zou een heleboel verklaren lijkt mij zo. Het eindeloos baltsen, het op een nieuwe plaats een nest bouwen, het oude nest opknappen enz.

Ik zeg dit omdat een nest bouwen en dan geen eieren leggen eigenlijk maar weinig voorkomt (bij de meeste vogelsoorten). Vrijwel altijd worden er eieren gelegd, maar die zijn al verdwenen voor de liefhebber het in de gaten heeft en maar al te vaak hoor je dan: "ze hebben een nest gebouwd, maar ze leggen niet"
            Vergis je niet: vogels eten hun eieren in no time op zonder een spoortje na te laten!

Opmerking

• Ik denk niet dat ik eierpikkers heb. Dat zou wel kunnen maar ik weet bijna zeker dat het probleem hier is dat de pop te jong is. Ze had een hele zwarte snavel toen ik haar kreeg wat ik al vreemd vond voor een pop van 2007. Ook oogde ze gewoon superjong en was ik zo stom om te vragen of ze wel ouder dan 12 maanden was. Jaaa tuurlijk, van 2007 Een goede manier om mij die vogel te verkopen maar wel dom van mij natuurlijk

Ze hebben inmiddels op de bamboe weer een dikke laag cocosvezels aangebracht dus ze bouwen nog wel. Pas als het nest af zou zijn en er gebeurd niks meer ga ik denken aan eierpikkers. Zolang er flink gebouwd wordt wordt er niet gelegd is mijn ervaring met andere soorten. Ineens stopt het bouwen en ligt er na 1 of 2 dagen een ei. Ik zie de pop ook niet op het nest liggen. Ik dacht eerder van wel maar bij nadere inspectie blijkt dat elke keer de man te zijn. Dus ook daarom denk ik niet dat er al gelegd wordt. Dan verwacht ik minstens de pop een paar uur op het nest die dag. Dat doet ze niet.

De man wil wel, de pop staat stil

Maargoed, het nest wordt wel dikker en dikker nu en ik vind deze lagen op de eerdere bamboe wel echt een nest lijken.

Opmerking

• zwart op de snavel

Hoi Marc,

Het zwart op de snavel vind ik ook terug bij mijn overjarige poppen. Zodra ze in het voorjaar weer in broedstemming komen verdwijnt het zwart. Later in het jaar komt het zwart weer terug. Je kunt dus best een pop uit 2007 hebben.
                Zodra de pop tegen het leggen aan zit dan kun je dat goed zien aan de pop, ze wordt wat dikker aan de onderzijde en ze wordt wat lomer.

Het eierpikken komt wat ik zo hoor en zelf meemaak veel voor bij vooral de mannen. Ik heb nu weer een man, de 3e op rij die dit doet. Heb je eenmaal een koppel dat zich goed gedraagt dan kun je daar jarenlang plezier van hebben.

Ook bij mij duurt het dit jaar lang voordat de jappen aan de slag gaan, het seizoen kan tot oktober duren bij de nachtegalen.

Succes,

Cees

Opmerking

• in welk bericht van deze topic staat het antwoord dan winterkoning?
                  het is nu al een paar dagen dat mijn vogels merkelijk minder voedsel opnemen
                  bijna geen fruit zeer weinig universeel en de buffalotjes blijven ook liggen ,terwijl ze de pinkies er uitzoeken die ze enkele weken geleden niet opnamen
                  de man die zo prachtig zong ,geeft nu geen kik meer
                  maar daar zal ook wel weer een verklaring voor zijn zeker sensei

mvg

Opmerking

• voeding

Oorspronkelijk geplaatst door wiewie
                    in welk bericht van deze topic staat het antwoord dan winterkoning?
                    het is nu al een paar dagen dat mijn vogels merkelijk minder voedsel opnemen
                    bijna geen fruit zeer weinig universeel en de buffalotjes blijven ook liggen ,terwijl ze de pinkies er uitzoeken die ze enkele weken geleden niet opnamen
                    de man die zo prachtig zong ,geeft nu geen kik meer
                    maar daar zal ook wel weer een verklaring voor zijn zeker sensei

mvg
                    Hallo Wiewie
                    Wat is jouw voedsel schema voor de jappen??. Want alleen pinkies en buffalo's lijkt mij niet genoeg prikkeling voor hun. Universeel wordt hier ook maar beperkt opgenomen. Waarom de man minder zingt weet ik niet. Maar geef ze eens een beetje rust lijkt mij want je bent nogal druk in de weer geweest om alles goed te maken.(moest ook wel maar toch)

Ps: Winterkoning ik heb vandaag nogal weinig tijd (voor de chat) maar heb wel een belangerijke vraag over de zwartkoppen. zal ik die maar gewoon plaatsen in de topic over de zwartkoppen??
                    mvg Gerard 6

Opmerking

• voederschema
                      elke dag
                      diepvriespinkies bestrooid met aves insektenpoeder
                      diepvriesbuffalos bestrooid met aves insektenpoeder
                      4 diepvrieswasmotlarven bestrooid met aves insektenstrooipoeder
                      levende meelwormen 10 tal
                      appel of peer of sinaas of banaan
                      universeelvoer
                      krekels in een bakje met landingsstokje worden niet opgenomen

om weideplankton te verzamelen heb ik helaas de tijd niet
                      ik werk 10 u per dag en ik snap ook niet goed hoe dat te voeren
                      als je levende insekten loslaat in de voliere vliegen die er toch direkt weer uit
                      omdat je spreekt over jagen
                      mvg

Opmerking

• Hier komt vandaag of morgen het eerste ei. Ik weet het zeker. De pop zit dikker en ze zit nu constant op het nest. Het nest is ook echt af nu en de man kwettert en zoeft heen en weer. Ik ben sinds eergister gestopt met meelwormen en zet ze nu even tijdelijk op universeel en bepoederde pinkies en buffalo. Puur om de driften van de man wat te temperen nu de pop gaat broeden.

Dan reken ik uit hoe lang ze zullen broeden en dan voer ik op de dag dat ik de jongen verwacht meteen weer levende buffalo die aves meelwormenvoer hebben gegeten en dan bepoederd.

Ben zo benieuwd maar ik weet nu echt 99% zeker dat het ei komt gezien het nest en het gedrag. EINDELIJK! Als er binnen 2 of 3 dagen geen ei is weet ik dat de man een eierpikker is en dan gaat hij 2 dagen apart en dan kijk ik of er dan wel een ei blijft liggen. Anders is de pop de eiervreter. We zullen zien.

Het nest nu, ziet er toch zeker af uit Winterkoning????

Opmerking

• Eindelijk je nest klaar

Nou Marc

Zal het dan eindelijk bij jou ook van start gaan . Zou mooi wezen.
                          Het nest is er in ieder geval nu het eitje nog.
                          Maar felicitatie's krijg je pas als het eerste ei er ligt hahahahaha
                          Ben benieuwd of je ons morgen kunt verblijden met het 1ste eitje.

Nou Wiewie nu jij nog.
                          mvg Gerard 6

Opmerking

• Sorry en druk druk

Ohja sorry
                            ik was inderdaad wjvdlinden even vergeten. Dan hoop ik ook maar voor hem dat het zover komt nu. en dat het daar nu goed gaat.

Vraagje aan Wim kun je hier ook posten hoe het bij jou verloopt.

ps ,dacht dat jij het druk had gerard6 ??????????? hahahahahaha

Heb ik ook maar het is nu ff pauze en de kleine meid zit een broodje te eten Finn ligt lekker in de box zijn handjes te bekijken en papa achter het forum .(hoort niet zo weet ik eigenlijk moet het aan tafel gezellig samen)
                            Met 10 min. kan ik weer verder met de drukte, maar ben nu eenmaal gek op het forum dus moet ff kijken he.

Ps: zag net de zwartkop man met een stukje coco's zal het dan toch........
                            mvg Gerard 6

Opmerking

• Misschien makkelijk om te weten...

Bij mijn koppel wat vorige keer de uitgevlogen jongen liet verhongeren omdat ze alweer aan een volgende ronde waren begonnen,zijn nu goed blijven voeren

Toen de jongen net uitgevlogen waren heb ik al het nestmateriaal uit de kooi verwijderd inclusief het nest.

Om de 2 dagen elk begin van een nest uit de thuja verwijderd,nu eten de jongen al zelfgstandig dus proef geslaagd.

over een week mogen ze weer vol hartelust gaan bouwen

Hopelijk gaan de zwartkopsijzen die bij de nachtegalen in de kooi zitten ,dan ook nog aan de gang.

ik heb ze helaas hun nestmateriaal moeten ontnemen,net toen ze wilde gaan bouwen.

Maarja soms moet men keuzes maken

Groeten Rene

Opmerking

• Japanse nachtegalen

Ha die Gerard6.

Zoals al aangegeven lukt het dit jaar niet met mijn favorieten. Ik had steeds eieren op de grond liggen. Nu heb ik heel bijzonder gedaan. Misschien wel super super stom. Maar ik heb de pop omgewisseld voor een andere pop.

De man zingt super geweldig sinds de omruil. De eerste dag waren ze het niet zo eens samen. En er werd wel een beetje door de man gejaagd. Dit is nu al weer wat minder. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.
                                M.vr.gr.
                                Wim van der Linden
                                http://www.vvvogelvreugd.nl/

Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

Opmerking

Working...
                                X