Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jappen slepen veel maar gaan niet over tot....

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Waar ik zelf nog aan denk is dat mijn voliere helemaal overdekt is. Ze gaan dus iets eerder slapen dan de vogels buiten. Ook kijken ze uit over een enorm meer zonder enige beschutting buiten de planten en hun nachthok. Ze staan dus wat meer bloot aan de elementen dan de vogels in achtertuinen in huizenblokken. Mij valt bv op dat de merels in de stad al 2 rondes groot hebben en hier zit sporadisch de eerste net uitgevlogen merel. Ook de meerkoeten hier hebben hele kleine jongen terwijl in de woonwijken de meerkoeten al 2 generaties hebben zwemmen met veren. Dus hier is het harder dan in de woonwijken.

Kijk, zo kijken de vogels uit. Mooi, maar hard soms met wind en regen. Links onder de rietmat zit de opening naar het echt beschutte deel en daarvoor zit een soort binnentuintje helemaal omringd door hoge planten en dus erg beschut. Meestal zitten ze dus daar.

Opmerking

• Hier is het door planten omgeven voerplekje. Meestal zitten ze hier als ze niet op rooftocht door de hele kooi gaan. Zo zie je ook de grootte van alles omdat ze er zelf op staan. Bij elkaar hebben ze toch een kubieke meter of 25 tot hun beschikking

Opmerking

• Hoi

Tja of je pop van 2007 of 2008 is weet ik natuurlijk niet, ik denk dat jullie gewoon nog even geduld moeten hebben.

Over het bloot staan aan de elementen durf ik niets te zeggen.
        Hier staan ze ook bloot aan alle elementen aangezien ik de helft maar bedekt heb. Hier gaan ze juist bij wind en regen in de open stukken zitten en laten zich helemaal nat regenen en uitwaaien.

Heren ik denk geduld hebben.

Ps in het binnenhok is dat een thunja conifeer volgens mij wel he?
        Als dat zo is, zou ik die Thunja achter die bamboe zetten tegen het gaas in de zon, langs het water. Eigenlijk ben je daar te laat mee natuurlijk maar nooit geschoten is altijd mis.
        Beide nesten hier zijn zo geplaats dat ze de ochtend zon op het nest hadden maar de middag zon niet. Dus hier was duidelijk dat ze deels in de zon willen zitten met het nest (Dus de ochtend zon, misschien om de jongen sneller te warmen na een koude nacht . Maar de middag zon weer te warm is. Is maar een gedachte gang van mij zoals ik dat hier bekijk ).
        mvg Gerard 6

Opmerking

• Hoi Gerard. Dat gaat helaas niet. De hele rechterkant krijgt de hele dag zon en die brand als een gek omdat het weerkaatst op het meer. Dus de planten daar verbraden zowat en daar wil ik ze echt niet hebben broeden. Daar staat overigens wel een Thuja in zon. Daar komen ze echter hoogst zelden. Hooguit even snel om een insect te zoeken of achterna te zitten. Rustig aan die kant zitten ze echter nooit. Hun leventje concetreerd zich op dat nachthok en dat "hofje" daarvoor Misschien dat het daar aan ligt? Maar ik denk zelf ook meer aan geduld geduld

Opmerking

• marc
            ook bij mij is de voliere volledig overdekt zie bericht 22(behalve een boogje vooraan waar ze bij het minste druppeltje regen zitten te verenschudden)en 3 kanten dicht
            ik begin al te twijfelen of dat wel zo goed is
            net of de omstandigheden te goed zijn(misschien denken de vogels dat er een droogte is en wachten ze op vochtiger weer)
            of zou dat te ver gezocht zijn

mvg

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door wiewie
              marc
              ook bij mij is de voliere volledig overdekt (behalve een boogje vooraan waar ze bij het minste druppeltje regen zitten te verenschudden)en 3 kanten dicht
              ik begin al te twijfelen of dat wel zo goed is
              net of de omstandigheden te goed zijn(misschien denken de vogels dat er een droogte is en wachten ze op vochtiger weer)
              of zou dat te ver gezocht zijn

mvg

Opmerking

• het dak is van polycarbonaatplaten (zoals op de meeste verandas)lichtdoorlatend maar toch niet doorzichtig ik kan heel makkelijk een stuk
                blootmaken want er zit nog gaas onder
                zou dit aan te raden zijn??????

mvg

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door wiewie
                  het dak is van polycarbonaatplaten (zoals op de meeste verandas)lichtdoorlatend maar toch niet doorzichtig ik kan heel makkelijk een stuk
                  blootmaken want er zit nog gaas onder
                  zou dit aan te raden zijn??????

mvg
                  Ik denk het wel zelf. Ik kan dat niet maar als ik geen vaste overkapping had had ik het hele buitendeel niet overdekt. Wel een deel maar dat is bij mij het binnenhok.

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                    zeker niet te ver gezocht
                    Haha, ik zie nu dat we dezelfde zin hebben gebruikt en tegelijkertijd. Ik probeer dat dus te ondervangen met om de dag een fikse regenbui met de tuinslang. Dan druipt alles van het water en gaan ze meteen uitgebreid in bad. Allemaal stimulatie en afwisseling op de sleur die er toch is in een kooi.

Ik kan nl zoveel sproeien als ik wil omdat de bodem zweeft. De tegels liggen op tegeldragers en alle water loopt meteen weg als in nooit meer in contact met de vogels. Natte bodems krijg ik dus niet. Best handig zo.

Opmerking

• Kom ik net buiten zie ik de man volop bouwen en balsten naar de pop Allemaal krassende geluiden, heel hard heen en weer ketsen tussen 2 stokken als de pop kijkt en dan kruipt hij in het nest en roept zo de pop. Verder brengt hij nu in een rap tempo cocosvezels naar het nest. Zou het dan toch?......

Opmerking

• laten we het hopen

zou zomaar kunnen,heb al eerder verteld dat hij de bouwer is (in hoofdzaak) en zij de keurder van het nest en evt.meehelper "afwerker van nest".
                        ook heb ik verteld geen goed nest (bouw) 9 van de 10 x geen goed verloop van de kweek. (en zo denkt de pop daar ook over).
                        wat de man dus nu doet bij jouw is de pop ervan overtuigen dat het wel goed zit zo met het nest,maar zolang de pop het nest niet accepteert in die staat (waarin het nest zich op dat moment verkeerd) of de pop overtuigd is van "de kunsten" van de man.....................gebeurt er niks tja misschien eieren op de grond oid.

wat ook kan gebeuren dat is dat de man een perfect nestbegin bouwt maar de pop de plek waar deze gebouwd is niet ziet zitten ,tja dan zit er niks anders op dan dat de man opnieuw kan beginnen,het is gewoon heel simpel ............... de pop bepaald in deze situatie,zij is degene die het leeuwedeel opzich neemt qua broeden/op het nest aanwezig is,voelt het voor haar niet goed in wat voor manier dan ook,gebeurd het niet (en dan komt karakter van pop om de hoek kijken ,is het een stijfkop of laat zij zich toch overreden door de man).

m.a.w de ene dag wordt er gebouwd en gerommeld met nestmateriaal en de man denkt van zo,laten we maar overgaan naar de volgende stap,nee zegt pop ben niet overtuigd ,man is "telleurgestelt" danwel niet zo'n volhouder en de nestbouw stokt,dan onder invloed van andere factoren komt de drang "opeens"weer omhoog en hup er word weer actie ondernomen,zo en daar hebben "we" de reden waarom bij sommige vogels het weken kan duren en bij andere weer dat het nest binnen 1 a 2 dagen klaar is.
                        het is allemaal heel erg verklaarbaar het gedrag van vogels.

stromend water en stimulatie broedconditie,is irrelevant want ,zet stofzuiger aan of welk ander geluid dan ook en de vogels zullen erboven uit proberen te komen,heeft met territoriaal gedrag etc te maken,niks met broedconditie.
                        simpelste voorbeeld is de kanarie in de huiskamer die gaat zingen juist op het moment er gestofzuigd word of de tv aan gaat,of de parkiet die gaat beginnen op het moment je aan de telefoon zit.

"regen "water is tot bepaalde hoogte stimulans,maar niet direct het is een aanwijzing voor de vogels van , ,zo is er na een bepaalde tijd van droogte dan een regenbui gelijk een explosie van insecten etc. daar is waar de vogels op (moeten) reageren.(in de natuur en in bepaald seizoen natuurlijk).

het/dat effect gaat verloren als men met regelmaat gaat sproeien (in gevangenschap) en men het niet nabootst,dus bv een weekje wat schraler voeren dan een fikse regenbui simuleren en dan na een dag flink overvloedig voeren,dan heb je de prikkel zoals die is gewenst voor het in broedconditie brengen van......maar dan komen er wel meer factoren bij kijken,bv.zoals de tijd waarin men dit doet (in de buitenvoliere in december doen heeft het echt geen effect hoor). etc. etc.

mvg

Opmerking

• vandaag de grondbeginselen van een jappennest gezien in de thuja daar het vrij wankel was heb ik een rieten korfje aangebonden,hopelijk heb ik ze daarmee niet afgeschrikt
                          hoe komt het eigenlijk dat ze zo lang heen en weer vliegen met nestmateriaal in de bek alvorens het in het nest te droppen

Opmerking

• die andere jappen zijn ze weg/helemaal uit beeld t.o.v dit koppel? zo nee? doe dat dan toch maar ,anders.................

het lange in bek houden van nestmateriaal:
                            4 (mogelijke)redenen:

1= onderdeel van balts en is een signaal om de nestdrift en "onderlinge band" aan te wakkeren bij beide vogels
                            2= onervarenheid bij vogels
                            3= in de natuur zetten ze zo predatoren op een dwaalspoor,ze plaatsen her en der nestmateriaal om zo de boel een beetje in de war te schoppen.
                            4= het kan zijn dat de nestplek die ze verkozen hebben nog niet geheel doorgedrongen is alszijnde de juiste,m.a.w. in het begin klooien ze maar wat aan tot het moment dat ze zeker van hun zaak zijn (pop ziet plek wel zitten) en dan ziet je "opeens"dat ze er werk van maken en dan is het eigenlijke nest binnen 1 a 2 dagen klaar.

mvg

Opmerking

• Dit is hier nu de status van het nest. Helemaal vol bamboeblaadjes in het echte kommetje. Grappig hoe verschillend hun nesten eruit kunnen zien. Die van mij willen ipv een waterdoorlatend kommetje dus een waterdicht kommetje

Opmerking

• hoi winterkoning

het andere koppel is verkocht
                                nu heeft de man vandaag een kapelnestkastje uitgekozen om nestmateriaal naar toe te slepen
                                naar het beginnend nest in de thuja kijken ze voorlopig niet meer om misschien toch niet zon goed idee geweest om daar een korfje aan te brengen

Opmerking

Working...
                                X