Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jappen slepen veel maar gaan niet over tot....

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Hoi Gerard, hier zit inmiddels ook een nachtegaal in het eerste nest. Niet zo vast als bij jou maar wel steeds als ik kijk. Dus het eerste nest lijkt weer in trek nu.

Ikzelf ga niet rapen omdat ik bang ben dat ik alles verstoor en ik weet ook niet wat ik in de plaats moet leggen. Kanarie-eieren en die beschilderen? Of geven ze er niks om en mag je alles neerleggen? Ik heb geen zicht op het nest en moet met een spiegeltje kijken omdat het 2 meter hoog zit. Denk dus maar de natuur zijn gang te laten gaan.

Opmerking

eieren rapen bij de nachtegaal

Gerard,

Mijn advies is om de nachtegaal eieren niet te rapen, ze trappen er niet in als je kunsteitjes teruglegt die afwijken van de echte eieren. Eitjes van een kanarie komen aardig in de buurt van een nachtegaal ei.
      Mijn ervaring is dat ze vanaf het 3e ei vast gaan broeden.

Wat ik wel vreemd vind is dat je alleen de pop op de nest ziet, normaal is dat de man en de pop elkaar bij het broeden afwisselen alhoewel er mannen zijn die het vertikken.

Voor het ringen hoef je niet bang te zijn, als de jongen 5 dagen oud zijn dan wordt er door de ouders volop voedsel gezocht en is er voldoende gelegenheid om de jongen te ringen. De ouders laten de jongen dan vaker onbeheerd achter in de nest.

Groeten,

Cees

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Cputter
        Gerard,

Mijn advies is om de nachtegaal eieren niet te rapen, ze trappen er niet in als je kunsteitjes teruglegt die afwijken van de echte eieren. Eitjes van een kanarie komen aardig in de buurt van een nachtegaal ei.
        Mijn ervaring is dat ze vanaf het 3e ei vast gaan broeden.

Wat ik wel vreemd vind is dat je alleen de pop op de nest ziet, normaal is dat de man en de pop elkaar bij het broeden afwisselen alhoewel er mannen zijn die het vertikken.

Voor het ringen hoef je niet bang te zijn, als de jongen 5 dagen oud zijn dan wordt er door de ouders volop voedsel gezocht en is er voldoende gelegenheid om de jongen te ringen. De ouders laten de jongen dan vaker onbeheerd achter in de nest.

Groeten,

Cees
        Hallo Cees

Dat idee had ik zelf ook al dat ze er waarschijnlijk niet intrappen om eieren te verwisselen. Daar komt bij dat de meeste isecten eters niet direct vast gaan zitten.

Wat betrefd de pop alleen op het nest, zoals ik al eerder zei ik weet (zie ber. nr. 105) niet of er al een ei ligt, maar anders denk ik, verwacht ik (bijna maar ik ben geen helderziend iemand) morgen wel. Als de pop gaat eten of baderen dan gaat de man naar het nest had ik even moeten vermelden en hij is constand in de buurt.

Het ringen zal zeker wel los lopen, het is alleen wel grappig dat mijn poppen hier allemaal stijf op het nest blijven en ik ze meestal eraf moet pakken anders vertikken ze het.
        mvg Gerard 6

Opmerking

1ste eitje

Hoi

Zoals ik gisteren al zei verwachte ik een eitje van de Jappen vandaag gezien het gedrag van de pop de laatste 2 dagen.
          En zie wat ik vanochtend in het nestje zie, Jawel het 1ste eitje
          Het gaat dus toch gebeuren hahahahahaa
          Waarschijnlijk was gisteren het afronden van het nest.

Ohja ik schrok wel een beetje van het formaat , groooot.

mvg Gerard 6

Opmerking

Hoi Gerard, gefeliciteerd! Nu maar hopen dat alles goed blijft gaan maar dat zal wel denk ik

Bij mij is dit de tussenstand. Een veel kariger nest maar dat geeft niet omdat er een tralienest omheen zit. Doorzakken is dus niet mogelijk

Opmerking

Kleine update

Hoi

Bij de Jappen liggen nu 3 eieren in het nest. Ik denk dat ze nu echt vast zitten aangezien nu de man op het nest zit. Terwijl vanochtend (05.30) de pop op het nest zat. Nu maar afwachten hoe het verder gaat maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit helemaal goed gaat komen. Tot nu toe heb ik ook een paar leuke foto's kunnen maken zonder ze te storen. Als het allemaal gaat zoals het moet gaan kan dat aan het einde van deze ronde misschien een leuke reportage worden.

Marc hoe staan de zaken bij jou nu, is het nest al verder afgemaakt want dit lijkt mij nog geen volwaardig nest toe.
              mvg Gerard 6

Opmerking

Zeer tevreden

Hoi

Dan hier nog een plaatje van het 4de eitje. De man en de pop wisselen elkaar mooi af en ik mag erg dichtbij komen gelukkig. Ook geen alarm kreten als ik in de buurt kom. Ze gaan op een half metertje van me af zitten kijken met de koppie's scheef zo van "wat gaat het baasje ons geven". Deze keer hebben ze allebei van mij als dank een lekkere (bepoederde) wasmot gehad.

Sorry voor de slechte foto.
                mvg Gerard 6

Opmerking

Dank je wel

Hoi Winterkoning

Bedankt . Alles gaat inderdaad heel mooi op het moment. De voeding heb ik vandaag inderdaad aangepast wat betrefd de insecten.

Maaar ik wil jouw ook wel even bedanken (al heb ik het natuurlijk wel zelf gedaan ) Ik hou voor het grootste deel 90% jouw rode lijndraad aan, waar we het op de chat vaak over hebben gehad, voeding, observeren, prikkelen en het laten wennen aan de diepvries en eivoer. werking fruit en universeel. Vooral het eivoer daar zijn ze dol op. Ze lijken gewoon zeer tervreden en dat terwijl ik ze nog maar heel kort heb zoals je weet.

Kortom ook jou komt een stukje eer toe (vinden mijn vrouw en ik, dus gewoon innemen ).

Ps: Ik zal ook opletten wanneer je op de chat bent. Sensei bedankt
                  mvg Gerard 6

Opmerking

Wat ik ook doe, hier doen ze niks. Ze doen steeds een beetje en dan weer helemaal niks. Inmiddels zingt de man ook niet meer sinds enkele dagen Ze ogen tiptop en gedragen zich heel gezond verder. Ik weet even niet meer wat ik zou moeten doen om ze alsnog in stemming te brengen. Ik heb ook het idee dat mijn pop misschien erg jong is. Ze is niet geringd en ze oogde heel erg jong toen ik haar afgelopen winter kocht. Dat zou natuurlijk een oorzaak kunnen zijn hoewel dat niet verklaard waarom de man niet meer zingt.

Soms ineens is het weer raak en beginnen ze weer te rommelen rond het nest. Maar vandaag weer helemaal niks.

Best bijzonder en we wachten maar geduldig af.

Opmerking

• Hoi Marc

Hoe bied jij je nest matriaal aan aan de jappen?.
                      Wat geef je ze op het moment aan voeding?.

En inderdaad het zijn wel vogels die je bezig houden en zorgen dat je hersens af en toe over uren draaien.
                      mvg Gerard 6

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door gerard 6
                        Hoi Marc

Hoe bied jij je nest matriaal aan aan de jappen?.
                        Wat geef je ze op het moment aan voeding?.

En inderdaad het zijn wel vogels die je bezig houden en zorgen dat je hersens af en toe over uren draaien.

Ze hebben een voliere vol groen en levende bamboe waar ze blaadjes af trekken. Ik geef cocosvezelfs in wasknijpers tussen de takken en ook wel op de grond los. Verder staan er levende grassen in meerdere soorten in de voliere. Ze nemen het materiaal ook gewoon aan maar ze doen er niks mee buiten dat halfbakke nest. Ze eten op het moment diepvriespinky's met strooipoeder, diepvries buffalo met strooipoeder, ze hebben altijd de beschikking over levende buffalo met strooipoeder en daarnaast elke dag 10 witte meelwormen, 4 dikke wasmotlarven en om de dag 15 of meer krekels maatje 4. Daarnaast dus nog om de dag weideplankton en als ik rupsen en spinnen vind krijgen ze die ook nog. Dus ook elke dag wel een van allebei.

Ze eten ineens ook fruit dus ze krijgen zachte peer, gister aardbei, ook wel regelmatig druiven. Daarnaast natuurlijk universeelvoer.

Ik zou echt niet weten wat ik verder nog kan doen.

Ik zou dus in de voeding niks kunnen bedenken verder. Jij?

Opmerking

• Hahahahahahaha OKe

Nou oke dan.
                          Ps: Je zou ook eens een bedankje innemen he hahahaha (bescheidenheid siert de mens he)

Ik hou jullie op de hoogte hoe het hier verder gaat. En die Friezen laat ik "we" hoopelijk een poepie ruiken. Daar is inmiddels wederom een nest verloren gegaan van 3 jongen die op het punt stonden van uitvliegen. En 1 uitgevolgen jong (na 2 dagen) ook. Score bij hun nu, van 3 koppels (allen 1 nest) 0 jongen op stok.

Marc
                          ik zou het nest matriaal aan de knijper los in de takken hangen.
                          Hier was het zo dat als ze te vaak moesten trekken aan het matriaal het niet meer intressant was. Dus ik ben het los in een tak gaan aanbieden toen was het wel intressant. Op de grond pakten ze hier enkel en alleen het grove nestmatriaal.

Tja die voeding daar heb ik niets op aan te merken, lijkt mij wel oke zo.
                          Iemand anders nog ideeen????
                          mvg Gerard 6

Opmerking

• Opmerking

• marc

bij mij eten ze sinds kort ook fruit vooral zoete peer maar geen appels
                              en ze nemen nu ook veel diepvries buffalo en pinkie en ook elke dag 4 wasmotlarven
                              het valt me op dat ze nu veel minder universeel eten
                              ook bij mij rommelen ze met nestmateriaal,hier en daar wat cocos en bamboebladeren in verschillende bakjes maar verder niets
                              man fluit ook minder dan 2 weken geleden
                              het valt me op dat onze vogels veel gelijkenissen vertonen qua gedrag en mijn pop is zeker van 08 dus misschien is dat wel de oorzaak

mvg

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door wiewie
                                marc

bij mij eten ze sinds kort ook fruit vooral zoete peer maar geen appels
                                en ze nemen nu ook veel diepvries buffalo en pinkie en ook elke dag 4 wasmotlarven
                                het valt me op dat ze nu veel minder universeel eten
                                ook bij mij rommelen ze met nestmateriaal,hier en daar wat cocos en bamboebladeren in verschillende bakjes maar verder niets
                                man fluit ook minder dan 2 weken geleden
                                het valt me op dat onze vogels veel gelijkenissen vertonen qua gedrag en mijn pop is zeker van 08 dus misschien is dat wel de oorzaak

mvg
                                Mij werd gezegd dat ze van 07 zou zijn maar ik vond het een heel erg jong ogende vogel deze winter. Echt perfecte pootjes met geen schubje scheef of ook maar iets van slijtage. De nagels waren als die van een nestvogel zo scherp. Ik vroeg hoe oud ze was en had helaas al door laten schemeren dat ik genoeg wist om geen te jonge pop te kopen. Toen zei de beste man dat ze van 2007 was en altijd alleen heeft gezeten. Tja, gekocht dus maar. Maar mijn gevoel heeft altijd gezegd dat ze van eind 08 is.

Niks mis mee want dan gaat het volgend jaar des te beter. Als jij je net als ik kan beheersen en een jaar wacht dan kan er veel goedgemaakt worden. Maargoed, ik sluit absoluut niet uit dat ze gewoon nog gaan beginnen hoor. Het is net juni en er komen nog voldoende warme maanden aan.

Ik merk bv dat ze op warme broeierige dagen veel meer activiteit tonen die wijst op broeddrift.

Onze vogels vertonen dan inderdaad extreem veel overeenkomsten. De mijne eten nl ook absoluut geen appel Probeer dan ook eens druif en aardbei. De eerste dag aten ze niet aan de aardbei maar nu hij zacht is verdwijnt hij als sneeuw voor de zon
                                Zachte zoete peer is hier net snoep. Daar krijgen ze ineens geen genoeg van. Ik zit er over te denken een appel eens even kort aan te koken. Denk dat ze zachte appelmoes wel erg lekker vinden en dat kan geen kwaad denk ik. Peren zijn er maar zo tijdelijk. Appels ook in de winter.

Opmerking

Working...
                                X