Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jappen slepen veel maar gaan niet over tot....

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Japanse nachtegalen

Marx,

Ik ben benieuwd naar de reacties van anderen japanse nachtegaal kwekers.

Maar het blijft altijd spannend met deze geweldig super mooie vogels. Mooiere vogels zijn er toch bijna niet. Dit zijn echt mijn grote favorieten.

Hoe staat het met je blogspot?
    M.vr.gr.
    Wim van der Linden
    http://www.vvvogelvreugd.nl/

Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door wjvdlinden
      Marx,

Ik ben benieuwd naar de reacties van anderen japanse nachtegaal kwekers.

Maar het blijft altijd spannend met deze geweldig super mooie vogels. Mooiere vogels zijn er toch bijna niet. Dit zijn echt mijn grote favorieten.

Hoe staat het met je blogspot?
      Die ga ik updaten als ik iets meer zekerheid heb. Ik heb nu steeds aangekondigd dat er een ei moet komen maar dat duurt en duurt maar dus ik wil hem updaten als dat ei er eindelijk is

Opmerking

2de nest

Oorspronkelijk geplaatst door Marx
        He Gerard, hoe staat het ermee bij jou? Hier zijn ze een paar dagen gestopt geweest maar vandaag zat de pop een paar keer in het nest. Ze slepen flink en de pop bouwt nu mee gezien de bamboebladeren door het nest. Ik verwacht snel het eerste eitje hier. Hoe is het bij jou? Ben erg benieuwd.

Groet Marc
        Hallo Marc (sorry voor de late reactie computer problemen, alweer K-computer )

Hier zijn de jappen begonnen met een 2de nest
        Dit nest zit ook een stuk lager dan het eerste nest, dus hier nog geen eieren alleen veel nestbouw. (wat apart is is dat de zwartkoppen hetzelfde doen zijn ook met een ander nest begonnen, dit terwijl ik ze zo min mogelijk stoor)

Reden hiervan is voor mij een raadsel.
        Dus wederom wacht ik geduldig af, veel meer kan ik op het moment niet.
        Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het nog wel komt.
        Bij mijn zwager is zijn 1ste nestje met 4 jongen niet door het noodweer heen gekomen.(40mm in 1 nacht gehad hier)

Ben benieuwd waarneer jij je eerste ei hebt.

wjvdlinden nu maar hopen dat ze doorzetten bij jouw.

Tori no Hime je mailtje komt er vandaag aan hoor hahahahahah
        mvg Gerard 6

Opmerking

hoi
          ik heb op aanraden van winterkoning het klikkende koppel alleen in de voliere gelaten
          ik zie de man regelmatig met kokos en bamboebladeren rondvliegen
          er staan 4 grote sparren in de voliere maar waar denk je dat meneer het nestmateriaal naar toe brengt naar 2 gewone kanarienestastjes die aan de wand hangen
          aangezien het een pop van 2008 is weet ik niet of er dit jaar nog iets van terecht komt
          we zien wel
          mvg

Opmerking

bij mij willen de jappen ook nog niet maar ik heb nog een koppel in de schuur zitten en ik heb nog 2 mannen in een andere voliere. dus ik denk dat het teveel afleid

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door wiewie
              hoi
              ik heb op aanraden van winterkoning het klikkende koppel alleen in de voliere gelaten
              ik zie de man regelmatig met kokos en bamboebladeren rondvliegen
              er staan 4 grote sparren in de voliere maar waar denk je dat meneer het nestmateriaal naar toe brengt naar 2 gewone kanarienestastjes die aan de wand hangen
              aangezien het een pop van 2008 is weet ik niet of er dit jaar nog iets van terecht komt
              we zien wel
              mvg

Bij mij zitten ze ook in een kanarienest. Echt een metalen ding met een wit plastic mandje waarin ze hun nest maken. Dus die hele Thuja kan ze gestolen worden. Ik ben er blij mee hoor, geen verregend nest en al helemaal geen nest dat in kan zakken. Ze doen hun best dus maar in dat stalen kooitje aan de wand onder het dak. Beter kunnen ze niet kiezen wat mij betreft Ze zitten zelfs in het deel dat volledig wind en regen dicht is achter plexiglas waar nooit de zon op schijnt. Dus onder golfplaat tegen de dichte wanden en dan nog eens achter plexi. Als de jongen uitvliegen zitten ze meteen in een deel wat tocht en watervrij is. Ik zet onder in de deur een plaat tegen die tijd en als ze daar over kunnen zijn ze groot genoeg om zich in de buitenvoliere te redden

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                had je (jullie) al een ei dan?
                eerst dat maar afwachten ,dan zullen we wel zien ,lijkt mij.
                beetje voorbarig om nu al te spreken dat ze het daar gaan doen,je moet niet gek opkijken als ze opeens toch ergens anders een nestje gaan bouwen.

ik hoop maar dat jullie eitjes krijgen en jongen groot krijgen.
                succes met de kweek allemaal.
                mvg

Nee geen ei nog hier. Maar ik denk wel dat er vandaag of morgen een ei komt. Het koppel zit vrijwel de hele dag door om en om op dat nest en ze hebben een totaal ander gedrag als eerder. Misschien ligt er wel een ei want ik kijk niet meer in het nest en laat ze gaan. Ik merk wel als er eieren uitgekomen zijn aan het slepen van voedsel. De man krast vlak bij het nest om de pop te lokken. De pop komt dan en dan maken ze een soort sissende geluiden samen en zet de pop zich op dat nest. Ook vliegen ze nu door de hoge delen van de voliere wat ze eerder nooit deden. De man zingt nog wel maar alleen binnensmonds. Allemaal gedrag dat mij doet denken dat ze er nu echt mee gaan beginnen. Ook valt me op dat ze twee keer per dag enorm gaan schetteren. Alsof er groots allarm is terwijl ik niks kan ontdekken. Ik ren dan naar buiten omdat ik de sperwer verwacht als ik zulk kabaal hoor. Maar dat is allemaal onderdeel van de generale repetitie denk ik.

Dus ik denk dat het goed komt. Maargoed, wie weet zit ik er helemaal naast.

Opmerking

Hoi

Hier zaten de jappen ook de gehele dag in en rondom het nest en vertonen ook ander gedrag dan daarvoor (logisch want het is broed tijd). Dus ik dacht ook mooi daar gaan ze maar niet dus hahahahaaaa.
                  Maar toch zijn ze hier begonnen met de bouw van een 2de nest.

Het is gewoon afwachten wat de tijd geeft.(een eitje )
                  mvg Gerard 6

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door gerard 6
                    Hoi

Hier zaten de jappen ook de gehele dag in en rondom het nest en vertonen ook ander gedrag dan daarvoor (logisch want het is broed tijd). Dus ik dacht ook mooi daar gaan ze maar niet dus hahahahaaaa.
                    Maar toch zijn ze hier begonnen met de bouw van een 2de nest.

Het is gewoon afwachten wat de tijd geeft.(een eitje )
                    Maar hier vertonen ze ander gedrag sinds 2 dagen en daarvoor al anders omdat het broedtijd is De pop heeft ook een dikkere achterkant. Ik denk echt dat het eerste ei er ligt of er aan komt. Soms zitten ze al echt een tiental minuten te "broeden" achter elkaar. De hele lange sessie allarmkreten die ze de laatste 2 dagen doen geven me ook het vermoeden dat er misschien zelfs al een ei ligt.

We zullen zien maar ik denk dat ze binnen een week op het nest zitten.

Opmerking

Hopen

Hoi

Dan hoop ik voor jouw dat ze nu doorzetten, die lange alarmkreten heb ik hier ook en die worden dan afgewisselt met opgewonden geklik.
                      Ze zijn onafscheidelijk van elkaar op het moment, samen nestelen, samen badderen, samen eten, samen slapen, samen vliegen alles doen ze nu samen. Maar nog geen ei dus 1 ding doen ze dus nog niet samen (two becomes one )

Nogmaals ik hoop dat je gelijk hebt en er misschien al een ei ligt en anders snel. Gewoon afwachten en geduld.
                      mvg Gerard 6

Opmerking

Eindelijk

Hoi

Eindelijk zit ze op het nest. Sinds gister middag zit de pop op het nest en komt er alleen af voor eten. Of er al een eitje ligt weet ik niet want hoe dichtbij ik ook kom, ze gaat er niet af. Hoeft ook niet want ik zal er nu niet meer storen. Ik kan vanuit het binnenhok (via het invlieggat) heel mooi kijken naar het nest dus misschien kan ik een mooi foto-reportage maken wat ik zeker ga proberen. Van broeden tot uitvliegen zou wel heel cool zijn.
                        De man brengt haar nog wel steeds wat nestmatriaal en zingt zijn longen uit zijn lijf.

Opvallend detail: Je hoort veel dat de Jappen alleen heel veel coco'svezel gebruiken.
                        Die nest is voor het grootste deel gemaakt van Pampasgras en grastwijgen.
                        Alleen de bovenste ring is gemaakt met coco'svezel.

Foto lukte niet beter is niet anders.

mvg Gerard 6

Opmerking

HEHE, eindelijk! Ga je toch nog sneller dan hier want hier vliegen ze vandaag weer gewoon rond alsof het nest niet bestaat Ik ben heel benieuwd hoe het zal verlopen.

Opmerking

Kleine aanpassing door mij met stokken

Dan zal het mij niets verbazen dat ze bij jouw ook met een 2de nest gaan beginnen. Deden ze hier ook en dat nest was dus wel goed genoeg voor haar.
                            Opvallend is dat dit nest op een andere hoogte zit in vergelijk tot het 1ste nest. Ook is dit nest onder het overdekte gedeelte en daar zat het 1ste nest ook niet.
                            Tipje breng in je coniferen een tak of een stok aan voor een betere landingsplek, want ik denk dat dat hier de doorslag heeft gegeven.
                            Ik heb vorige week tussen 3 coniferen nog 2 langere zitstokken gestoken (voor een betere landingsplek ivm met beter kunnen bewegen in de coniferen) en het nest zit wel heel opvallend dicht bij het kruispunt van die 2 stokken.
                            Nu hoeven ze maar een klein sprongetje te maken om bij het nest te komen van ongeveer 10cm. Dus nu kunnen ze meer gecontroleert en voorzichtiger bij het nest.
                            Ik ben overtuigd dat dit de doorslag heeft gegeven het is maar een klein detail maar volgens mij de absolute reden dat het nu zo hard gaat .

Waarom ik dit heb gedaan omdat het mij opviel dat ze wel heel veel rond die plek aan het knoeien waren maar er niet geweldig bij konden komen. Dus greep de baas maar in .
                            mvg Gerard 6

Opmerking

Hoi Gerard, dat had ik al gedaan Door elke conifeer steken 2 of 3 bamboestokjes zodat ze met een sprongetje van inderdaad 10 cm zo op de nesten kunnen. Maar ze kijken hier niet eens naar de conifeer en hebben er nog nooit in gezeten zover ik kan zien tenminste

Opmerking

Rapen

Hoi

Tja als ze niet naar de coniferen omkijken zul moeten wachte waar ze wel willen gaan zitten. Maar wie weet accepteren ze straks ineens het 1ste nest in het kanarie kastje.

Maar een andere (blonde) vraag is het verstandig om de eieren te rapen bij de jappen want het lijkt er echt op dat de pop vast blijft zitten???. Ze komt er echt niet meer vanaf (wordt nog wat met ringen weer een pop die stijf blijft zitten heb ik nou altijd he met alle vogels hier) en de man zit op de stok vlak naast het nest te waken lijkt het wel, al is ie wel heel relaxed.
                                mvg Gerard 6

Opmerking

Working...
                                X