Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jappen slepen veel maar gaan niet over tot....

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Dat zie je denk ik net verkeerd

Winterkoning schreef:
    ik had al een vermoedde dat gerard6 express de vragen zo formulierde dat ik wat ik op chat vertel hij dat wederom vraagt hier op forum.

Nou eigenlijk niet Winterkoning. Als jij het zo ziet dan is dat niet de bedoeling.
    Ik vermeld eigenlijk niet echte speciefiek besproken dingen het is meer dat ik graag de bevestiging wil of mijn inschatting wel klopt.(ik ben wel blond he hahahaha)
    Waarneer jij vermeld dat ik het al weet gaat het molentje boven weer draaien.
    Jammer als je het zo ziet Winterkoning.(ik neem aan dat je me nu wel een beetje kent. Toch?? ) Als ik zou willen dat iedereen weet waar wij het op de chat over hebben wat dit koppel betrefd. Kan ik dat hier allemaal gewoon neerpennen en dat doe ik gewoon niet. En jij weet wel waarom ik dat niet doe. Vertrouwen.

Verder klopt het helemaal dat dit een andere aanpak is.
    mvg Gerard 6

Opmerking

• Geen probleem

Hoi

Ik laat het nest maar gewoon nu zoals het is. Het achterblijfertje kijk ik nog 1xtje naar. Ik ga het sowieso niet telkens boven op leggen.
      Neeee ik ga hier nu niet lopen klooien met dit nest. Ik heb alleen gisteren met ringen het weer bovenop gelegd en vanmorgen met de ring controle. Verder kom ik niet bij het nest in de buurt. Valt dat jong af dan is dat nu eenmaal zo. Zoals je weet is handopfok niet aan mij besteed dus gaan we maar voor de natuurlijke selectie.

Verder denk ik dat je niet verder hoeft uit te wijden over het ringetjes verhaal hoor. Want volgens mij heeft alleen "verweg Kees" het gelezen.

En pas op met je rug he??
      mvg Gerard 6

Opmerking

• Kleurringen

Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning

als men wel knijpringentje gaat gebruiken,gebruik de celulloid ringentjes ,die je dus aanbrengt met zo'n lepeltje.( dus geen aluminium met van die lipjes eraan).
        M.vr.gr.
        Wim van der Linden
        http://www.vvvogelvreugd.nl/

Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

Opmerking

• Winterkoning schreef:
          het is een specifiek gerichte aanpak die alleen bij gerard6 zich nu voordoet/ontwikkeld en is gevolg van alles wat "we"doen , en wat "we" tegen komen op die ingeslagen weg.

en

zal 1 klein voorbeeldje geven,gerard6 zijn koppel jappen zijn inmiddels aangeleerd om eivoer op te nemen en ook te voeren,is een proces.
          dan kunnen er twee dingen gebeuren:
          1 iemand denkt van wat een flauwekul zeg een insekteneter geeft geen eivoer aan jongen
          2 iemand zet een schaal eivoer neer en denkt dat zijn jongen ook wel groot komen (want bij gerard6 lukt dit ook)
          in beide situaties is het resultaat 0,0 jongen. dus dan zegt men zie je nu wel had ik toch gelijk (situatie 1).

Dat wordt dus geen kweekverslag hahahahaha.
          mvg Gerard 6

Opmerking

• Denk nog steeds 4 jongen

Hoi

Ik heb het vermoeden dat alle 4 de jongen nog leven. Het voer is namelijk niet aan te slepen en er wordt meer gevoerd als bij het vorige nest. Vandaar dat ik dus ook denk dat het achterblijfertje nog steeds leeft.

Als het achterblijfertje niet meer leeft heb ik zelf wel een theorie waarom ze dan nu meer voeren als in het andere nest. Maar of dat dan ook zou kloppen daar zal ik jullie niet mee vervelen .

Maar tot nu toe gaat alles hier nog steeds naar wens.
            mvg Gerard 6

Opmerking

• hoi

De dagen worden aanzienlijk korter en ook langzaam kouder en zo ook met de nachten. Dus meer voeding nodig
              mvg Gerard 6

Opmerking

• Hallo Gerard. Geef dat eens effe in graden weer joh. Korter en kouder zijn van die relatieve termen. Hier is het op het moment (10 over 12 namiddag) 24 C; en we zitten nog in de winter!! Groet, Kees Nieuw Zeeland

Opmerking

• FF tellen

Zoveel

Dus dan zal het vele voeren waarschijnlijk liggen aan de korter en koeler worden van de dagen.
                  mvg Gerard 6

Opmerking

• Hallo,

Vier?
                    Ik tel er maar drie, of niet?

Groeten, Serinus.
                    The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

• 3

Het zijn er inderdaad nog 3. Waar het achterblijfertje gebleven is weet ik niet maar weg is het in ieder geval. Dus de ouders hebben die er zelf uitgegooid.

Er wordt in ieder geval volop gevoerd gewoon bijna overdreven.
                      Nog stteeds zijn de pinkie's en de witte meelwormen, hun alles. Maar ze beginnen nu ook ander voer te geven. In verhouding vind ik echt dat ze overdreven voeren in vergelijk met het andere nest. Ook gebruiken ze nu ineens het selffeeding systeem niet. Er wordt echt uit de grote bak gevoerd en van een aparte plank waar ik ook vaak eten op leg (enkel insecten die ik sloom maak door ze een min. in de vriezer te doen zodat ze niet direct weglopen). Kortom alles gaat anders dan een paar weken terug.
                      Maar vooral het meer voeren dan het andere nest vind ik wel apart. Terwijl deze jongen echt niet zoveel groter zijn dan de anderen. Deze zijn nu 6 dagen oud. Dus waar kan dat aan liggen?? Het is niet erg natuurlijk maar ik wil wel graag weten waar het aan kan liggen.

Temp. vorige nest ongeveer:
                      Langere dagen hogere temp. overdag over het algemeen 24 a 25 graden en meer. in de nachten over het algemeen rond de 15 tot zelf nachten van 18 graden. en de nachten waren korter.

Temp. nest nu ongeveer:
                      Kortere dagen met lagere temp. overdag krap aan 22 graden ook koelere dagen. in de nacht temp. van net 10 graden tot 13 graden. en de nachten zijn nu langer.

Dat zijn toch best grote verschillen en volgens mij ook de reden van het overdreven voeren. Want deze jongen zijn echt niet zoveel groter namelijk. Maar gebruiken meer. En het vorige nest was ook 3 tot het uitspringen.

Of denk ik teveel door en wil ik teveel verklaren. zeg het maar hoor hou ik gewoon mijn mond .
                      mvg Gerard 6

Opmerking

• Koude natte nacht maar alles goed.

Alles is hier nog steeds in leven.
                        Ben erg vroeg gaan voeren (net voor 6) vanwege de hele koude nacht. Dat werd wel op prijs gesteld want het voeren begon direct weer. Buiten de voliere kon ik de jongen goed horen sperren dus ik was weer gerust.

Ook met de 2 zelfstandige jongen gaat het goed. Ze eten goed en drinken goed, en eten/drinken nu al van de thuja's (natuurlijke inteligentie???). Ook zie je ze steeds meer jagen door de vlucht achter van alles en nog wat aan, zo ook op de bodem van de vlucht. Ze zijn nog wel wat gestrest/schrikkerig maar dat wordt ook al wat beter. Nog even en ze zijn net zo gewend als de man en de pop aan mij. Want ook deze jongen reageren inmiddels op het fluitje (3x hetzelfde fluitje) wat ik altijd doe als ik naar de voliere loop, zodat ze weten dat het baasje eraan komt met eten of om gewoon even te kijken.

Toch grappig dat je ze dat allemaal kunt aanleren.

Of ze vroeg uit het nest springen. Ik hoop het niet maar verwacht het wel vanwege hun grote net als bij het andere nest. Deze jongen zijn namelijk net een slagje groter. (zullen de ouders begrijpen dat het koud is en ze daarom nu al vetmesten????)

en ja de jongen zijn vandaag precies een week.
                        mvg Gerard 6

Opmerking

• Geweldig zelfs

Hoi Winterkoning

Ik vind het zelfs geweldig het Jappen kweken. Als je kijkt wat "we" ik hebben moeten doen om tot dit resultaat te komen (elke dag de wekker op half 5 smorgens om eivoer te maken en alles klaar te hebben vlak voor het echt licht wordt en de ouders actief worden en de jongen vroegtijdig eten krijgen hahahahaha). Dan mogen wij elkaar best wel een schouder klopje geven . En dan als beloning een koppel die geweldige mooie 100% natuurbroed gezonde jongen geven. Maar zoals gezegd hier is ook een heleboel aan vooraf gegaan. Dit nest is er natuurlijk nog lang niet maar ik heb er wel vertrouwen in gekregen en begrijp de ouders nu ook beter.

De zelfstandige jongen eten inderdaad ook van het eivoer. Ze moeten ook wel want op het moment mix ik ook het levende voer door bak met eivoer .
                          Alleen de krekels (nr 6 je lacht je een stuip) die geef ik apart omdat het een leuk gezicht is hoe ze daarmee bezig zijn voor ze het kunnen op eten.

Ik durf de jongen nog geen fruit te geven vanwege het onlasting verhaal.
                          Fruit ga ik hun pas geven naar de rui. Lijkt me toch verstandiger.
                          Van de thuja snoepen ze niet zoveel en beginnen daar nog maar net mee.
                          Wat ze vooral doen is pikken in de elebogen van de zeer jonge takjes.
                          Maar niet teveel ofzo eigenlijk net zoals de ouders het doen wat ik je op de chat vertelde.

Tropaeolum majus (oost Indische kers) heb ik inderdaad in de voliere staan (in 3 kleuren).
                          Ik vind het een mooie plant en hij komt elk jaar mooi terug en trekt veel insecten aan. Daarvan (de plant) wordt volgens mij niet gegeten moet ik eens op letten.
                          Ze zitten er wel vaak onder te zoeken maar verder volgens mij niet.
                          De oost indische kers is trouwens wel een gezonde plant hoor. Ik heb ze ook op de groente tuin staan. De bloemen zijn lekker en mooi in salades.

Mijn zwager doe ik de groeten van je. Maar dan wel onder de naam Winterkoning (van het forum) zoals je begrijpt.
                          mvg Gerard 6

Opmerking

• Jappen kweken

Gerard6,

Een prachtig gezicht zou van je nest met je drie jongen. Ik zou het wel leuk vinden als je ook nog een keer foto's wil plaatsen van je twee uitgevlogen jongen.

Super veel succes verder.
                            M.vr.gr.
                            Wim van der Linden
                            http://www.vvvogelvreugd.nl/

Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

Opmerking

• bijna 1 week

Een goede morgen

Dinsdag zitten de 2 jongen 7 dagen echt helemaal alleen. Dus in hun eigen vlucht. Ja ze worden zeker rustiger gelukkig al vliegen ze wel weg natuurlijk als ik er met eten aankom. Maar niet meer zo idioot als de eerst dagen. Je kunt wel zien dat ze die vlucht al helemaal huneigen hebben gemaakt. Als je ziet wat voor vliegtoeren ze uithalen en overal in zitten hebben ze er wel vrede mee. Ook badderen ze lekker terwijl ik hun badje altijd vooraan de deur zet zodat ik even kan meekijken. Dus ja ze zijn een stuk rustiger geworden.

Uni wordt nu al licht gemixed met het eivoer. Het lijkt erop dat dat ook gewoon goed wordt opgenomen. Al laat ik op het moment het eivoer nog wel overheersen. Ik zal ze vandaag eens een stukje appel geven kijken wat ze ermee doen.

Ander vraagje bij de ouders in de voliere staat ook een Jeneverbes (zonder bessen) en daarin zitten ze ook altijd te rommelen. reden????

Wim zodra ze echt ontspannen zijn ga ik ze op de foto zetten. Die 2 hebben genoeg voor de kiezen gehad in 9 dagen. De man die ze ineens afstoote terwijl ze nog niet geheel zelfstandig waren. (of in ieder geval 1 van de 2 was het nog niet helemaal) Daarna 2 dagen in een kooitje. En vervolgens naar hun eigen vlucht. Dus je begrijpt wel dat ze eerst even goed tot rust moeten komen.

Het is weer flink koud/vochtig geweest vanacht dus is het weer spannend of ik hoor sperren.
                              En er wordt gesperd dus weer een natte koude nacht (10 graden) overleefd
                              mvg Gerard 6

Opmerking

• jeneverbes

zouden ze in die jeneverbes geen insecten aan het zoeken zijn ?
                                groeten Ton
                                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Working...
                                X